TRAVESSIA DE LES AGULLES I FRARES

Montserrat és un gran paradís que tenim prop de casa i no en sabem treure tot el profit. Avui he anat a fer la travessa de les Agulles i Frares. He caminat per la zona més laberíntica de la muntanya. Tot es pujada i baixada. Agulles i colls dels que desconec el nom. Ahir vaig veure el recull de fotografies del blog el mon d'Inuk i avui diumenge he decidit anar a fer un tomb (he posat aquí alguna de les seves fotos). No és una excursió fàcil ja que hi ha passos exigents (cordes, cadenes, ferralla) i és perdedor encara que cal seguir a les Agulles les marques vermelles i als Frares les blaves però en aquest gran caos de pedra i vegetació és fàcil que la gent de fora ens perdem.
Un dels inconvenients que té Montserra -algun havia de tenir - és la munió de gent que hi va que comporta camins trillats, cartells per tot arreu i marques de pintura de tots els colors però fent la travessa no trobareu gaire personal i sols les marques vermelles i blaves que agraireu.

Deixem el cotxe a l'aparcament de Can Maçana (707 m.) que es troba en l'extrem ponentí de Montserrat.

De l'aparcament prenem el sender cap al Monestir pel GR-172 cap a llevant. Trobem un parell de trencalls a mà dreta cap al Bruc que obviem. cam cartell indicatiu.
14 min. A la dreta hi ha el trencall cap a Sant Pau Vell, amb cartell indicatiu.
16 min. Coll de Guirló (797 m.). Abandonem el GR i prenem un sender a la dreta cap al refugi de les Agulles o Vicenç Barbé. Davant tenim els cingles de les Agulles que atreuen la nostra mirada. Després alguna d'aquestes formacions les veure pel altre costat.

Prosseguim pel camí per anar a buscar la Portella, ben evident en la foto.
30 min. Portella ( 883 m.) entre les agulles de la Portella Inferior i Superior que ens exigeix arrapar-nos a la roca per pujar per una pendent canal. En trobar-nos en la part de dalt, abandonem el camí al Refugi i agafem un corriol que surt per l'esquerra amunt amb una primera marca de pintura vermella. Ens encarem cap a la Portella Inferior de la que passem a tocar. Anem seguint les marques tot girant cap a l'oest.
33 min. Una corda ens permet superar un mur d'uns 7 metres. Continuem per aquesta zona laberíntica de roca i vegetació.
40 min. Ample coll (978 m.) en la carena principal entre les agulles del Senatxo i la de Capdamunt. Veiem a volt d'ocell el vessant oest de la muntanya per on hem trescat passant pel coll de Guirló i can Maçana.
45 min. Ara ens trobem amb una canal per on hem de descendir amb molt de cura ja que és molt dreta.
Aviat el camí davallarà per una canal però si anem per la carena podem fruir d'una visió espectacular per la roca de la Cadireta. Aviat tornem a pujar per una canal amunt.
Nova canal, nou coll i així tota l'estona. No hi ha un pas igual a un altre. Ara ens toca agafar-nos a unes arrels com uns micos, ara veiem una gran agulla que no sabem distingir del munió que hem vist, ara colem per un portell... terreny d'aventura.
1 h 27 min. Baixem al Portell Estret o coll de les Agulles (993 m.). Important cruïlla de camins. Pel nord marxa el sender a la Foradada, a migdia se'n va el camí al refugi V. Barbé.
Hem fet l'alta ruta de les Agulles i ara anem a començar l'Alta ruta dels Frares Encantats. S'han acabat les marques vermelles i per una estona seguim les blanques que van al refugi però poc després ens desviem a l'esquerra agafant les marques blaves que ara seguirem (100 metres). I repetim la tònica d'anar emboscats per alzines fins arribar a un coll i baixar per alguna angosta canal.
1 h 55 min. Ens situem en el coll entre la roca del Bisbe, el Lloro i la Monja i baixem per una dreta canal per l'altre vessant.
2 h 05 min. Bifurcació de camins. Per la dreta davalla un camí a buscar el camí cap al refugi, també amb marques blaves, però nosaltres pugem per la canal de l'esquerra. Ens trobem dos cordes que ens ajuden a pujar.
2 h 13 min. Una roca barra la progressió i passem per sota amb l'ajuda d'una corda. Continuem pujant.i poc després arribem al coll dels Frares (1063 m.) i emprenem de nou la baixada.
2 h 23 min. Baixem per una cadena per una cadena. Anem pel vessant nord de la muntanya.
2 h 33 min. Arribem a unes grapes i uns ferros travats en la paret per on baixem amb l'ajut d'una cadena (uns 8 metres). Pas de l'Enclusa.
Continuem avall fins sortir al camí principal propers al coll de Port o de Porc (997 m:). Import nus de camins. Cap a migdia surt el camí cap al Bruc per la cova de l'Arcada o al refugi Barbé i a la Portella. Nosaltres anem cap al nord per veure els Frares i les Agulles des del nord. Camí ben fressat i transitat. Deixem a l'esquerra la font de Coll de Port.
2 h 48 min. Cruïlla de camins. Recta marxa el camí cap al Portell Estret i al Refugi per la Canal Ampla. Girem a la dreta, avall.
2 h 53 min. Sortim al GR que ve del Monestir. Anem a l'esquerra. Passem per la vora de la Cadireta i la roca Foradada que em vist des de dalt.
3 h 11 min. Coll de Guirló on enllacem amb el camí d'anada.
3 h 23 min. Aparcament de Can Maçana i fi de la travessia.

Dificultat: Mitja Alta. Grimpar i desgrimpar per cadenes, cordes, ... i una mica d'aventura.
Temps: 3 hores 23 minuts.
Desnivell: + 625 metres - 625 metres.
Inici. Can Maçana.

Per si voleu el track el podeu trobar a:.

1. moltes gràcies joan ramon per voler compartir alguna de les meves fotos.
    serà un plaer seguir-te el blog. tenim una cosa en comu: estimem la muntanya!!
    una abraçada i fins aviat!

2. Ufff!! sempre fa cosa això d'agafar les fotos d'un altre... però les teves eres molt bones ... i jo aquell dia no vaig tenir bona llum.

3. les fotos es posen per compartir-les amb altres persones. si més no, no costa gens de posar el nom de qui les ha fetes, com en aquest cas has fet tu i això és d´agraïr!!
    una abraçada! salut i muntanya!