ENTOSSUDITS EN NO PERDRE UN CAMÍ

Els companys em diuen que el camí que puja de la passarel·la al poble de Rúbies està malament. Aprofitem que hi ha uns companys que estan fent les practiques de monitors d'excursionisme per fer el manteniment del GR-1 i desbrossar i l'endemà pintar aquest tram.
Per la ganga de la pedrera de Meià.
(ara us podeu passar un parell de línies de records personals d'"abuelete"). sobre aquest camí vaig posar els meus somnis quan tenia 13 anys i amb en Roselló havíem decidit pujar un dia al cim del Peladet. No vam pujar mai. Anys més tard abans d'entrar a la Universitat vaig decidir estar-me una setmana contemplativa a masia Ginesta. Anys més tard, en mig d'una calorosa tarda d'agost en Pau Salla i jo vam posar les primeres marques de pintura blanca i vermella. Vam suar com mai, l'aire que pujava de la vall cremava. Dies més tard vam senyalitzar l'antic camí que pujava a la Portella Blanca. Una repoblació forestal injustificada l'havia malmès, sense les fites de l'Obelix Pau avui no hauria camí de pujada. A l'altre costat de la Portella vam buscar una feixa que arribes fins al vell camí a l'ermita de Sant Salvador del Bosc i vam posar una corrua de fites i fites. El camí també es va fixar. La gent es pensa que és un camí de tota la vida... mentida, és una invenció del Pau i meva. Enteneu perquè no puc deixar que es perdi aquest camí. És la meva vida excursionista...

Dificultat:  Entre mitja i baixa.
Desnivell:  830 metres.
Distància:  5,9 km (anada)
Inici  i final: Passarel·la unió carreteres C-13 i C-12.
Temps total: 2 h 30 pujada i 1 h 30 min. baixada.
Itinerari no circular. La baixada es fa pel mateix lloc que la pujada.

Prenem una pista que surt a ponent. Anem seguint la pista encara que hi ha dues dreceres que ens escurcen prou camí, no marcades com a GR-1.
Trencall a l'esquerra que prenem, deixant la pista.
28 min. Masia Ginesta (550 m.), enrunada. Prenem un sender que surt per l'esquerra passant per l'antiga font de la casa, actualment seca. Sortim de nou a la pista. Anem a la dreta.
33 min. Trencall a l'esquerra. Deixem la pista que pujava fins cal Macià que van haver d'abandonar per la pressió dels maquis.
El sender va en diagonal, tot guanyant alçada per contornejant la muntanya per petits graus. El pas des de baix sembla impossible. Passem per un grau arrecerat
a la roca.
1 h 30 min. Pedrera de Meià (960 m.). Important extracció de pedra litogràfica emprada en la impressió a principis del segle passat. Les restes de la pedrera formen un impressionant cúmul de pedres visible de molt lluny. Construccions mineres. Igualment es van trobar fòssils de peixos, granotes ... està prohibit cercar fòssil en aquesta contrada com indicaven uns antics cartells que foren arrancats.
Travessem la pedrera i sortim a un camí carreter que seguim un centenar de metres per prendre l'antic camí que surt a l'esquerra. Anem entre boixos per l'obac de la muntanya.
1 h 51 min. Travessem el barranc de Rúbies i anem pel solell.
2 h 08 min. Sortim a un camí carreter que ens duria fent giragonses a Rúbies. Però en un marcat revolt agafem un trencall a l'esquerra.
2 h 17 min. Deixem a l'esquerra el camí que baixa a la font de les Bagasses.
2 h 30 min. Arribem al llogarret de Rúbies (1141 m.). A la dreta, a la vora d'uns altius xops hi ha
la font. Antigament havia hagut una alterosa torre de guita que comunicava amb la torre d'Escumó (podria ser la casa Batlle). Durant la guerra s'ajornaren aquí les forces feixistes en l'anomenat cap de pont del Montsec amb les forces republicanes envoltant les carenes. En el Badeull, turó del davant ens va dir el pastor Juan de cal Miqueló que havien mort més de 650 soldats que degueren correspondre en l'ofensiva del maig de 1938 quan els republicans van arribar a ocupar aquell indret però el van tenir que abandonar davant la manca de municions. Van haver d'haver-lo d'abandonar davant l'escomesa feixista havent deixat una gran mortaldat de soldats en la inútil conquesta.
Em netejat i pintat el camí crec que ara no us podeu pas perdre.