PER LA FAGEDA DE GRESOLET

El primer moviment ecologista català fou per allà els anys 1920 per defensar la Fageda de Gresolet. La gent del país volia tallar el bosc i quedar-se amb els minsos diners que els haguessin pagat però ara no podrien fruir del territori. És una excursió molt interessant i de gran plasticitat.
Dificultat: Mitja. Sempre per bons camins o pista.
Desnivell:  650 metres.
Distància:  14,9  km.
Inici i final: Santuari de Gresolet.
Temps total: 3 hora 50 minuts
Valoració: Molt interessant, per la bellesa natural de l'entorn.
En la carretera a Saldes B-400, prop del km. 15 trobem a la dreta un trencall - venint del Llobregat - senyalitzat cap al Santuari del Gresolet (6,7 km.). La pista no està en gaire bon estat però es pot anar fent amb cura, encara que el paisatge és superb. Uns 100 metres abans del santuari aparquem en un trencall senyalitzat (1300 m.) a l'esquerra cap al Collell.
Seguim la pista. Primeres visions de la impressionant paret nord del Pedraforca que contemplarem al llarg de l'excursió.
17 min. Trobem un cartell que ens indica que per l'esquerra aniríem als faigs del Clot de l'Om. Un altre dia anirem i avui anem per la dreta amunt.
32 min. Nou trencall, aquest cop cap a l'Avet de les Molleres i el Faig de les Mulleres, també a la dreta que segueixo. La pujada és molt ferma i sense sender ja que vaig seguint uns pals pintats de verd però no sempre són visibles. Trams ben drets.
56 min. Avet de les Mulleres (1652 m. Coordenades: 42º15'19.5"N 001º41'54.7"E) malgrat em remoc buscant el faig no el puc trobar).
1 h 13 min. Torno a estar a la cruïlla i tiro amunt per la pista.
1 h 27 min. S'acaba el camí carreter i comença el sender.
1 h 40 min. Travessem un barranc que baixa decididament dels cingles del Pedraforca.
1 h 54 min. Sortim al Collell (1840 m.) on trobem la pista que puja del refugi Estasen. Anem a la dreta. Una mica més enllà trobo la pista per on surt el camí al pas dels Gosolans. Continuo la pista.
2 h 08 min. Collada de les Bassotes ( m.) amb uns tolls a sota. De fet la pista dóna forma volta i potser és millor agafar el corriol que va a les Bassotes i pel Clot dels Morros anar més directe i fer un tram de pujada tot passant a la vora d'una font amb cóms.
2 h 35 min. Coll del Torn (1925 m.) punt més alta de l'excursió, anem davallant.
2 h 45 min.Trobem la font de la Cerdana. Abans havia una cabana que podia servir de refugi precari.
3 h 13 min. Abandono la pista seguint un carrerany a la dreta que aviat es perd però esdevé una bona drecera.
3 h 21 min. Surto al coll de la Balma (1577 m.) on ens incorporem a la pista que puja de Gisclareny i baixa al Gresolet. El camí anirà travessant diverses vegades la pista. Anem per un frescal bosc de faig que encatifen el terra. Indret molt sugerent.
3 h 50 min. Arribem a tocar del santuari de Gresolet, on hem iniciat l'excursió.