GR 3: PELS VOLTANTS DEL RIU SET

Ahir va ploure molt - els meteoròlegs no ho havien previst - i demà nevarà al Pirineu així que cal fer un pla B. Quan em llevo veig que el dia està millor del que esperava així que aniré a fer uns deures que tinc pendents.
Quan vaig fer l'excursió pel riu Set fins a Aspa vaig veure qui havia parts del GR 3 que no estaven ben marcades i com a responsable de l'Àrea de senders de la FEEC tinc l'obligació d'anar a fer la revisió del sender. Així que posem les cames a caminar per un espai proper a Lleida i d'un gran encant.

Dificultat: Mitja.
Desnivell:   Tram planer.
Distància: 19,4  km.
Itinerari circular
Inici: Peixera d'Alfès
Final: Albatàrrec
Temps: 3 hores 48 minuts.
Del pont d'Alfès ve vingut fins un punt on el sender creua el riu Set a gual (he posat una fita i crec que caldria pintar el pas amb alguna estaca i una creu més enllà). Ara dono mitja volta. Pujo per un camí carreter.
Als 100 metres deixem el camí carreter (per on continuava el Gr 3 primitiu) i agafo un corriol que va per l'esquerra. Hi ha una fita damunt d'una pedra. No hi ha un sender evident però hi passen els animals i es passa bé. Quan estarà marcat es transitarà sense cap problema.
3 min. Baixem a la llera del riu Set. Anem paral·lel al riu que tapen uns canyissos.
10 min. Creuem un camí carreter que travessa el riu Set i puja a buscar el sender del Gr 3 (també seria una bona opció de marcatge).
12 min. Travessem el mur de la Peixera que està formada per grans carreus de pedra. Algú havia dit que era d'època romana però és molt més recent. Què és una peixera? És una construcció molt habitual en els rius de la Plana lleidatana on es fa una bassa per retenir l'aigua del riu. En el riu Set en coneixem tres. Cal observar els marges de pedra que delimiten els camps bastits en pedra seca i emprant carreus de pedra ben escairats.
21 min. Palanca de fusta que travessa el riu. Més enllà hi ha unes curioses roques despreses de la paret.
26 min. Sortim a un camp. Anem per la vora mirant de malmetre el cereal. Hi ha uns pals que indiquen el nostre camí.
29 min. Deixem a l'esquerra una altra peixera. Cartell informatiu.
33 min. Passem per sota de la carretera C-12 pel pont d'Alfès. A l'esquerra hi ha el poble d'Alfès sobre uns tossals. Dalt a la carretera hi ha un cartell informatiu.
35 min. Sortim a un camí carreter a l'altre costat de la carretera.
43 min. Cruïlla de camins. Anem a l'esquerra. (la primera vegada que vam marcar el GR ho vam fer per dalt).
51 min. Anem a l'esquerra, arran del riu Set.
53 min. Dipòsit d'aigua a la dreta del camí. Anem envoltat de canyissos.
1 h 10 min. Sortim a un camí carreter (enllacem amb el Gr antic). Anem a l'esquerra i sortim a un camí asfaltat. Anem a la dreta, amunt.
1 h 12 min. Prenem una pista a l'esquerra.
1 h 23 min. Una pista surt a l'esquerra cap al poble de Sunyer que atalaiem dalt d'un turó.
1 h 30 min. Deixem la pista ampla i prenem un trencall a l'esquerra vers el riu Set. Anem per camps de fruiters.
1 h 44 min. Travessem per un túnel l'autovia.
1 h 48 min. Passem el pont de les 5 boqueres on segons diuen és l'únic pont que l'aigua va per dalt i la gent passa per sota ja que per damunt hi ha el canal de Serós. Té 5 arcs que li donen nom. Anem a la dreta.
A l'esquerra tindrem el braçal de la sèquia de Torres.
2 h 01 min. Sortim a la carretera a Sudanell que travessem i anem a buscar la Sèquia de Torres que va paral·lela a la carretera. Ja veiem al fons la ciutat de Lleida amb la silueta del campanar de la Seu Vella. Més endavant el camí està asfaltat.
2 h 13 min. A la dreta tenim l'accés al poble de Montoliu. Curiosament en aquest indret creuem el canal d'Urgell que ha regat les grans planes centrals catalanes però aquí constitueix un modest reguer que va a morir al riu Segre.
2 h 18 min. Deixem el camí de la vora de la Sèquia de Torres i agafem un camí asfaltat que baixa cap al riu Segre (falta marques blanques i vermelles). Anem a cercar un pas a gual del riu Segre encara que quan baixa el riu molt ple queda anegat i llavors cal continuar recte pel camí de la Sèquia també marcada amb pintura.
Camí en baixada a buscar el riu Segre.
2 h 27 min. Palanca bastida sobre tubs de formigó que permet el pas del riu Segre.
2 h 29 mn. En acabar la palanca sortim al camí de Butsenit que és camí de Sant Jaume. Caminos naturales (Ministerio de Medio Ambiente) es va gastar els diners en senyalització. L'ermita de Butsenit està a 1,6 km. i Lleida a 6,7 km. Anem a la dreta.
2 h 39 min. A la dreta hi ha els aiguamolls de Rufea que són unes basses, producte de l'extracció d'àrids, que han estat ocupades per vegetació de ribera i nombrosos ocells. Hi ha un circuit que els hi fa la volta.
3 h 04 min. Pont per on passa el tren d'alta velocitat que té una exterior superior als dos quilòmetres per damunt de l'horta lleidatana.
3 h 08 min. Passarel·la de fusta sobre el riu Segre que prenem deixant el camí de Sant Jaume que continua per la pista que va cap al camí de Rufea.
3 h 12 min. A l'altre costat de la passarel·la fem cap al camí vell d'Albatàrrec. Hi ha un cartell que ens indica que Lleida està a 2,7 km. (esquerra), Butsenit a 6,2 (per on venim) i el canal de Seròs a 1,5 (per on anirem). Com tinc que anar cap a Albatàrrec, el meu poble, vaig a la dreta.
3 h 15 min. Racó del Tòfol amb una font, taules i una xopera.
3 h 18 min. Pont del Boc de Biterna sobre la riera de Fontanet. Segons les llegendes en aquest indret es feien trobades de bruixes de la zona amb la presència del diable.
3 h 20 min. Passem per sota del pont de l'Ave. Agafem un sender entre canyissos.
3 h 29 min. Cruïlla de camins. A l'esquerra anem al canal de Seròs, per la dreta anem a uns camps que ens permeten enllaçar amb la Sèquia de Torres per on vindríem si la passarel·la del Segre estigués colgada pel riu. Recte veig que han tallat les canyes i hi vaig. Error. Doncs dóna damunt d'un canal que si baixa amb aigua és impossible de travessar encara que com no baixa aigua puc saltar-lo.
Passo una passarel·la metàl·lica i agafo un senderó entre el canal de Seròs i la Sèquia de Torres. Pujo unes escales.
3 h 34 min. Surto a la carretera a Albatàrrec que travesso. Segueixo la banqueta del Canal de Serós.
3 h 48 min. Arribo a casa meva a l'altre extrem del poble. És de les poques excursions que puc arribar a peu a casa.