LVIIè PESSEBRE DE MUNTANYA: SANT MIQUEL DE LA TOSCA

La col·locació del pessebre és una de les sortides amb més força de la meva entitat. Enguany el lloc triat ha estat l'ermita de Sant Miquel de la Tosca al Vilosell. Es una ocasió excepcional per trobar-nos els amics i amigues. És el preàmbul de les festes de nadal.

Al resguard de la serra de la Llena trobem un paratge singular. Hi brolla una font amb 7 aixetes encisadora que és el naixement del riu Set. Han dit que s'anomena així pels 7 canelles que hi ha a la font. Poc es pot esperar d'un riu que es diu Set.
En les èpoques de pluja arriba a formar un salt. És un racó ombrívol i feréstec. Al costat hi ha l'ermita de Sant Miquel de la Tosca de grans dimensions.

FITXA TÈCNICA:
Temps: 50 min. d'anada.
Desnivell: 100 m.

En el km 55,5 de la carretera N-240 prenem un trencall a l'Albi.
2 km. Agafem una bifurcació a l'esquerra cap al Vilosell.
6,7 km Arribem al Vilosell. El seu casc antic manté l'estructura de vila closa.
Aparquem a la plaça de Sant Sebastià. En el seu extrem hi ha l'ermita homònima i una creu de terme. El camí comença al costat. Cartell indicatiu.
Itinerari:
Anem seguint una pista amb marques blanques i grogues, estaques i nombrosos cartells.
7 min. Deixem la pista i agafem un sender a la dreta.
11 min. Sortim de nou a la pista. Per l'esquerra va la ruta de les cabanes de volta. Anem a la dreta entre camps.
36 min. Capella del Crucifici sota una roca. D'estructura molt senzilla.
39 min. Trencall a la dreta. Deixem la pista.
42 min. Per la esquerra surt un corriol a la font de Marinyana. Anem a la dreta tot pujant. Una mica més enllà surt per l'esquerra el sender que s'enfila a la Punta del Curull. La muntanya més alta de la serra de la Llena i de les Garrigues.
45 min. Coll (744 m.). Iniciem el descens.
50 min. Arribem a l'ermita de Sant Miquel de la Tosca. És un edifici de grans dimensions i sense gaire encant. Va ser destruïda per les forces franceses i en la Guerra Civil. L'encant especial de l'indret és la font que surt més enllà. Hi ha set canelles on naix el riu Set que segons la tradició es diria així per aquesta circumstància.
També es pot arribar en cotxe. Seguint la carretera a la Pobla de Cérvoles (1,2 km) on agafem un trencall a l'esquerra i fem 2 km. més per pista.

Curiositats:
Segons la tradició en aquest paratge va aparèixer l'arcàngel Sant Miquel a les tropes cristianes anunciant-los la victòria sobre els sarraïns que defensaven l'encimbellat poble de Siurana que fou el darrer reducte musulmà a Catalunya.

CINGLE DEL CABORIES:
Quan estic al coll (45 min.) em plantejo pujar a un cim que hi ha al nord i que l'altra vegada que vaig passar ja em vaig plantejar pujar-hi.
Pujo sense camí, veig que hi marges que corresponen a antics camps conreats. Arribo a peu de cingle i observo que hi ha una feixa que gira a la dreta. És la manera més practica de fer cim ja que sinó hauria de fer un tomb molt llarg per la dreta.
La feixa és estreta, i d'una llargada d'uns 10 metres, cal una mica de decisió per passar-la encara que no és difícil. En arribar a l'altre extrem m'enfilo per un muret i quasi sense voler arribo al punt més alt  (787 m.) on també em cal fer un parell de passos de grimpada, menys exposada.
Baixo pel mateix lloc per on he pujat. Temps: 20 minuts.