CERCANT LA COVA DEL PELADET

L'altre dia vaig comentar al meu Mestre excursionista, en Manel Cortés, que havia trobat una ermita no catalogada al Montsec de Rúbies, Sant Julià. Com no podia ser d'una altra forma em va felicitat però el bon Mestre sempre és exigent i em va manar deures. Feia anys un pastor li va ensenyar una cova que hi havia prop del cim del Peladet, a la que s'arribava per una feixa. Pel seu emplaçament va ser aprofitada durant la Guerra Civil per sojornar als militar rebels. La veritat és que em va picar i així que he decidit anar a explorar per dalt del Montsec de Rúbies per si la trobava. No va ser fàcil Del track he tret la patejada que vaig fer per les diferents feixes que hi ha per la zona. Desesperat vaig para a dinar al cim del Peladet i quan ja havia decidit que acceptaria el fracàs, el millor que podés vaig començar a baixar, i llavors, mig miraculosament, vaig trobar una fita que m'indicada l'inici de la feixa que duia a la cova. Un petit tresor amagat.
A la baixada vaig aprofitar per pintar el GR-1 des de la Portella Blanca fins a l'estació de tren d'Àger.
Característiques:
Valoració: Excursió molt recomanable, doncs ens permet assolir el cim del Peladet un dels menys concorreguts del Montsec.
Dificultat: Moderada. La principal dificultat és el desnivell.
Distància: 14 km.
Desnivell: 1200 metres
Temps total: 3 hores 22 minuts de pujada. La pujada la vaig fer repintant el GR 1.
Descripció de l'itinerari:
Sortim de la cruïlla de la C-12 (que ve d'
Ager) i la C-13 (que ve de Camarasa). Tradicionalment aquesta indret li hem de la Passarel·la doncs sota del pont nou i a l'antiga passera metàl·lica (349 m.).
Agafem el camí que surt a mà dreta amunt. Abans hi havia hagut un cartell metàl·lic però veig que en fer la carretera nova va desapareixer.
Pujo per la pista. És un recorregut que he fet mil vegades.
16 min. Travesso un barranc i poc després agafo una drecera a mà dreta.
26 min. Surto de nou a la pista i pocs metres després agafo una nova drecera, aquest cop a mà esquerra. Tram sense un sender definit ni possibilitat de posar marques.
32 min. Masia Ginesta (540 m.). De jove hi havia dormit en molts ocasions però ara està totalment enrunat. Quina llàstima!! El sender passa pel costat d'un cobert i deixem a l'esquerra d'un dipòsit que fa anys que roman sec. Travesso la pista i pujo per una pista.
35 min. Surto de nou a la pista i vaig a la dreta.
39 min. Trencall a l'esquerra. L'any 2006 el CEL hi va posar un cartell però algun brètol l'ha tret. Encara queda el pal.
54 min. Grau que supera un cingle que resta a la nostra dreta. Pas molt interessant.
1 h 08 min. A l'esquerra hi ha unes balmes, mig amagades, hi vaig a posar el nas.
1 h 19 min. Pedrera de Meià o de Rúbies (845 m.) on es pot veure la ganga de la pedrera on havia  hagut una import extracció de calcàries litogràfiques. Entre les lloses s'hi havia trobat importants restes fossilitzades de peixos, fulles. Les plaques eren aprofitades en el seu moment per les impremtes. Anem per una bella pista.
1 h 31 min. En un revolt a mà dreta, surt recte un sender que seguim.
Anem pel mig d'un bosc obac. Observo que hi ha molts arbres caiguts que ensulsien el camí. La propera vegada hauré d'agafar un xerrac per netejar-ho.
1 h 52 min. Travessem el barranc de Rúbies. Pugem per l'altre vessant. En algun moment sembla que anem en direcció contrària a Rúbies.
2 h Pista. Anem a la dreta i en el proper revolt a l'esquerra, no l'agafem sinó que ens dirigim a un corriol que surt recte de la corba.
2 h 15 min. Cruïlla de camins. Per l'esquerra surt el camí que baixa a la font de les Bagasses. Anem a la dreta per un camí carreter que poc després abandonem agafant un camí que va entre marges.
2 h 27 min. Arribem al poble de Rúbies (1130 min.). La majoria de les cases estan ensuciades. Només roman en peu l'esglesiola en la part de dalt del llogarret. En cal Batlle hi havia dormit, era la casa més important del poble.
En l'esplanada de dalt hi ha un cartell del CEL que indica el camí a la Portella Blanca.
Els primers metres són molt costeruts ja que el camí vell se'l van carregar en una repoblació forestal per allà els anys 80. El corriol és molt pedregós i compromès. Cal anar amb cura.
Finalment arribem al camí vell i el sender es torna humà i es puja sense cap dificultat, traçant giragonses ascendents.
3 h 07 min. Portella Blanca (1404 m.), pas molt important que comunicava els vessants del Montsec de Rúbies. En aquest indret havia hagut un dels emplaçament més compromesos de la Guerra Civil. En un cantó, esquerra, havia les forces sollevades i a la dreta els republicans. Encara es poden veure les trinxeres. He llegit el relat d'un soldat que defensava la posició i explicava que dormia tapat amb 20 pesades mantes.
Vaig a l'esquerra - Front franquista - veig un tram de trinxeres però ara no m'interessa el tema - m'he fet un fart de trescar-hi en altres ocasions - i pujo per la carena.
3 h 17 min. Per l'esquerra surt una petita feixa. Hi ha una fita miraculosa. Baixo per la feixa i trobo l'entrada de la cova.
Coordenades UTM 31T  x=327244  y=4654751
L'entrada és protegida per un mur de pedra. Té una profundidat d'uns quinze metres, encara no. Hi ha una colada prou interessant.
3 h 22 min. Cim del Peladet (1471 m.). Ara us toca comtemplar el Pirineu. Malgrat estigui encara sense neu, segur que fruireu veien el Mont Perdut, Cotiella, Turbó, Posets, Aneto, Serra de Sant Gervàs, Pica d'Estats, Monteixo, Cadí ...
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc

Comentaris

  1. Hola Joan Ramon.
    Probablement aquella fita que t'ha pogut orientar, sigui nostra, dels espeleòlegs que estem prospectant aquest sector del Montsec; m'alegra que t'hagi ajudat una fita nostra.
    Seguint la carena, a poc més d'un centenar de metres, pots trobar una altra fita on amb una petita desgrimpada et condueix a una feixa, on hi trobem un seguit de coves, alguna penjada a la paret. Cal salvar un flanqueig delicat ajudats amb un passamà de corda instal·lat per nosaltres.
    A reveure!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vaig baixar segurament per aquesta feixa i em vaig quedar tallat. Hi ha una altra feixa més amunt però vaig arribar a un lloc molt boscos i vaig decidir tirar endarrera doncs el dia és molt curt i tenia el cotxe a la Passarel·la. Aquesta feixa crec que enllaça amb el pas de la Lloba però crec que té algun pas compromès. Si vosaltres poseu cordes pot sortir una sortida interessant.

      Elimina
  2. https://llibredepiadesam.blogspot.com.es/2014/12/iis-jornades-dexploracio-del-montsec-de.html

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada