EL CAMÍ SECRET DE MONT-REBEI: EL PAS DE LA RÈCUA

Pas de Rècua, encara empedrat
No sé si el meu company Ramon Pach s'enfadarà per divulgar aquest petit tresor, però crec que em sabrà perdonarà a aquest pobre bocamoll. Estic convençut que la democratització de la muntanya és necessària, malgrat això comporti que, per exemple, 100 000 persones (excursionistes¿?) estant  trescant cada any pel congost de Mont-rebei quan fa 30 anys només en passem, a molt estirar, un miler.
Ara és molt trist que 5 persones m'han aturat preguntant-me informació del Congost i de les passarel·les de la Vergonya.
El secret d'aquest sender és que no sempre es pot passar doncs si l'embassament de Canelles no està molt vuit no es pot passar ja que l'antic camí roman colgat per l'aigua com ens va passar el gener del 2016. L'altre dia el Ramon em va dir que hi havia passat. He esperat al primer dia lliure que he tingut per fer el recorregut integral que té entre d'altres avantatges que t'estalvies la pujada a mas Carlets per anar al Congost o per anar a veure les passarel·les de la Vergonya.
Valoració: Excursió molt recomanable. Encara que cal tenir present que només es pot passar quan el nivell de l'embassament de Canelles està molt baix.
Dificultat: Baixa, tot el recorregut es fa per senders.
Desnivell: 700 metres
Temps total: 3 hores 11 minuts.
Itinerari circular
Surto del nou aparcament de la Pertusa. Crec que és més racional doncs el vell quedava insuficient i tots ens amuntegarem com podíem. Ara ens cal caminar una mica per la pista.
3 min. Aparcament vell de la Pertusa. A l'esquerra hi ha l'encisadora ermita de la Pertusa. Una meravella. Tiro camí enllà. Vaig per GR - 1 que vaig marcar fa molts anys.
11 min. Trencall. Per la dreta surt el sender que va a al ferrata de la Pardina i el sender que pujava al castell de Llorenç. El camí davalla.
19 min. Travesso el barranc de la Pardina i remunto la vallada.
21 min. Restes de la masia de la Pardina (i pensar que de jove hi havia dormit). A l'entrada hi ha un cartell que indica Font. Recordo que el vaig pintar jo amb el Pau Salla, i ja fa molts anys, però encara es manté. De fet la font està a l'esquerra, encara es poden veure la bassa envoltada d'esbarzers però està seca. Seguim un sender de la font prou evident que va passant per antics camps. A la tornada vindré pel sender que passa per davant de la casa. Hi ha força fites i cintes penjades als arbres.
42 min. Una barrancada talla el camí. He baixat per l'esquerra seguint un corriol menys marcat que va baixa a vorejar l'embassament. Després descobriré que és millor pujar uns metres seguint unes fites. He posat unes pedres barranc el pas avall.
El sender va per una feixa a peu de paret molt agradable. Hi ha força arbusts tallats que indiquen que hi ha algú que s'ha dedicat a netejar-lo.
57 min. Arribo a l'alçada de l'embassament i sorprenentment trobo un mur de pedra que recorda l'antic camí que contornejava la cinglera per on baixava. Estic en el pas de la Rècua.
31T  x=307327  y=4659333
Poc després ja veig l'estret del Seguer on hi ha la passarel·la que travessa la Noguera Ribagorçana i que duu a les passarel·les de la Vergonya que hem pogut veure a l'altre costat del riu. Hi ha algun punt que el corriol torna a anar arran de l'aigua i pot quedar negat per l'embassament.
1 h 27 min. Passarel·la que no arribem a travessar. Per pujar a Montfalcó passant per les passarel·les de la Vergonya cliqueu aquí. El camí s'incorpora uns metres abans de la darrera baixada. Pujo pel corriol que remunta cap al congost de Mont-rebei.
1 h 40 min. Enllaço amb el camí per on va el GR-1. Vaig a la dreta per returnar a l'aparcament. Si volés anar a Mont-rebei aniria a l'esquerra.
2 h 06 min. Passo per davant de Mas de Carlets amb el seu monumental roure. Poc després deixo el camí a l'esquerra que puja a la Plana del Lluís. Vaig per la dreta.
2 h 47 min. Mas de la Pardina on enllaço amb el camí d'anada. Faig l'itinerari en sentit invers.
3 h 11 min. Aparcament de la Pertusa.

1. Molt i molt bónic,feia anys que no hi passaba,i hem va encantar tornar-hi.Gràcies per la resenya.

2. Segurament vas passar pel camí vell del Congost. El que aquí proposo és anar per un camí que no arriba a l'imponent Congost sinó a la passarel·la que travessa la Ribagorça... Encara que potser tu si que hi has anat perquè ho tresques tot el món