CAMINS PERDUTS ENTRE EL CASTELL DE CABRERA I SANT PERE DE RÚBIES

Feia temps que volia pujar al castell de Cabrera o la Torre de Lluc que està situat en un coster que es troba damunt del coll d'Orenga, a ponent.
Volia aprofitar per pujar fins al tossal de Sant Pere que es troba abans d'arribar al llogarret de Rúbies. Trescaré per un contorn poc concorregut, però per això té, per a mi, tan d'encant. La veritat és que fa una mica de respecte caminar per aquest paratges doncs la vegetació esdevé un autèntic malson, encara que he tingut molta sort. No vull avançar-ho doncs sino no lleixiu la descripció.
Valoració: Excursió molt interessant. Transcorre en bona part per senders perdedors i inèdits. Cal tenir una mica d'intuïció que compensa amb la visita del castell de Cabrera o la Torre de Lluc i assolir el Cingló de Cabrera amb les restes d'una capella.
Dificultat: Moderada per aventurers de la muntanya.
Temps total: 5 hores 42 minuts
Sortim de la cruïlla de la C-12 (que ve d'
Ager) i la C-13 (que ve de Camarasa). Tradicionalment aquesta indret li hem de la Passarel·la doncs sota del pont nou i a l'antiga passera metàl·lica (349 m.).
Agafem el camí que surt a mà dreta amunt. Abans hi havia hagut un cartell metàl·lic però veig que en fer la carretera nova va desapareixer.
Pujo per la pista. És un recorregut que he fet mil vegades.
16 min. Travesso un barranc i poc després agafo una drecera a mà dreta.

26 min. Surto de nou a la pista i pocs metres després agafo una nova drecera, aquest cop a mà esquerra. Tram sense un sender definit ni possibilitat de posar marques.
32 min. Masia Ginesta (540 m.). De jove hi havia dormit en molts ocasions però ara està totalment enrunat. Quina llàstima!! El sender passa pel costat d'un cobert i deixem a l'esquerra d'un dipòsit que fa anys que roman sec. Travesso la pista i pujo per una pista.
35 min. Surto de nou a la pista i vaig a la dreta.
39 min. Trencall a l'esquerra que puja al poble de Rúbies i per on puja el GR-1. Continuo per la pista. Davallaré per la dreta.

54 min. Arribo a Masia Ginesta, en algun mapa hi posa cal Sord. Aquí havien voltat els maquis que molestaven a la filla de la casa. L'amo va sortir al balcó i va tirar un tret per intimidar-los. Sembla ser que en va ferir un. L'endemà va anar a la guàrdia civil a demanar protecció però aquests li van dir que no podien fer-hi res. Així que l'home per evitar mals majors va decidir marxar de casa. La pista continua per la dreta però jo segueixo unes rodades que tirem amunt. Com hi ha molta boira no veig massa bé per on he de pujar.
1 h 04 min. S'acaben les rodades en una esplanada. Pel costat, a l'esquerra, surt un corriol que en els primers metres no és gaire evident. El sender no és mai molt fressat i cal anar amb cura doncs és fàcil perdre'l. En el track he posat les correccions per que no us perdeu.
1 h 26 min., Darrera veig un coster que crec que podria pujar. Crec que deu de pujar al pas de la Roca Alta (ja tinc feina per un altre dia).
Segueixo el corriol entre maleses.
1 h 59 min. Arribo damunt d'una roca i m'encara al vertigen. Sembla que al terra hi ha unes roques posades pels humans. Podria ser la base una torre de guaita. Coordenades UTM: 31T  x=327146  y=4652505
2 h 06 min. Sitja Coordenades UTM: 31T  x=327266  y=4652477
2 h 11 min. Agafem un trencall que davalla al castell de Cabrera o la torre de Lluc (646 m.) que està emplaçat en un paratge màgic. Es veu la torre i una sèrie de construccions que hi ha per la base. Paratge idíl·lic. Coordenades UTM: 31T  x=327376  y=4652438.
Havia previst tirar amunt però l'esponerosa vegetació quan de sobte veig al terra pintat Rúbies i una fetxa. No pot ser, algú ha marcat el camí!!! Si, hi ha fites i unes tires blanques descolorides als arbres. Amunt. Cal anar posar atenció als passos resseguint les fites i les tires.
En algun lloc em confonc. Veig en el trac que hi ha un tram que no s'ha copiat però sé que sou molt bons i ho superareu.
2 h 52 min. Arribo a una feixa que seguirem a l'esquerra. D'aquesta forma no caldrà estar tan atent a les marques ja que per la feixa es puja entre pany de paret i el buit encara que es prou amplia i mai tens sensació de vertigen.
3 h 01 min. Gir sobtat. Abandonem la feixa i pugem per un pas que hi ha entre la paret i una agulla. Tram espectacular.
3 h 11 min. Superem el pas (Coordenades UTM 31T  x=327012  y=4652958). Poc després sortim de la paret. Damunt nostre només hi ha un coster amb malesa baixa. Agafo un corriol que va vorejant la muntanya però no trobo cap marca ni fita. Finalment cerco el millor pas i pujo decididament muntanya amunt. Crec que aquest sender per on he pujar no es podria seguir de baixada.
3 h 29 min. Grau per superar un mur de pedres. Segurament hi ha indrets més fàcils però decideixo tirar amunt per aquest grau.
3 h 36 min. Assoleixo el tossal de Sant Pere o Cingló de la Grallera (1211 m.). Aquí trobo dos requadres. Primer penso que són restes de la Guerra Civil però veig que les entrades estan mal orientades. En un mapa antic vaig trobar que marcava una ermita. Ho consulto a l'Arxiu Gavin i em responen que aquí hauria la capella de Sant Pere o de Sant Quirze de la Grallera.
Coordenades UTM: 31T  x=327179  y=4653175
Si m'encaro cap al nord sé que trobaré la pista que al coll de la Creu i d'allí a Rúbies però com em conec prou bé el terreny decideixo anar a l'esquerra (nord-est) i anar per una mena de carena fins trobar una pista que segueixo pita avall.
4 h 33 min. Arribo al GR-1 que s'incorpora per la dreta procedent del llogarret de Rúbies.
Aviat la pista passa a ser un sender.
4 h 42 min. Pedrera de Meià que fou molt important en el seu moment doncs obtenia unes làmines calcàries que era molt bones per a fer litografies. És la calcaria litogràfica. En aquest indret s'han trobat fòssils únics i en un estat molt bo de conservació.
Segueixo pel sender avall passant per algun grau prou interessant ja que el camí està sustentat en un mur que permet el pas.
5 h 08 min. Enllaça amb la pista que he seguit al matí per anar a cal Masià. Ressegueixo el camí de baixada.
5 h 41 min. Arribo a la carretera.
Per obtenir el track de la sortida: