LA SUPERBA SUELA DE LA ZAPATILLA

Avui el Prersi ens porta d'excursió. L'any passat va penjar unes fotos genials de l'excursió a la Suela de la Zapatilla (Candanchú) i jo no em vaig poder estar de dir-li si ens hi podia portar en una sortida col·lectiva. És un bon noi i avui ens ha portat.
Com és una sortida col·lectiva costa molt de prendre temps (i a més el GPS se m'ha espatllat) algú me'n pot regalar un...
Ens situem en el port de Somport i anem a l'esquerra a buscar les pistes superiors de l'estació de Cancanchú.
aparquem el més enllà que puguem. Ja veiem davant la Zapatilla.

Observeu el croquis on es veu els primers trams de la Suela de la Zapatilla. Com no vaig apuntar els temps us explicaré els diferents trams per on passarem.
  • Travessem les pistes d’esquí de Candanchú, pràcticament sense desnivell.
  • Ens encarem vers el peu de la tartera. Podem pujar per la dreta o pel fons de la vall. Aquesta darrera opció és més llarga però permet veure un senzill monument de 6 alpinistes que van morir en la contrada.
  • Ens situem en la tartera que ocupa el con de dejecció de la canal. Pujada feixuga, encara que pensava que podia ser pitjor. S’intueix trams de senderó.
  • Ens situem al peu d’una diagonal que marxa a la dreta. Hi ha una placa que recorda els primers ascensionistes. Ens posem l’arnes i pugem amunt. Tram senzill si el considerem una via ferrada. Cal pensar en un camí ferrat.
  • Sortim de la diagonal, ara ja poc definida i sortim a una esplanada. Anem tirant cap a l’esquerra. Pugem per una canal herbosa que ens duu a una nova tartera. Damunt tenim una lleixa rocosa que constitueix la Suela de la Zapatilla. Busquem una canal molt evident que està al centre de la muralla. Travessem la tartera i ens situem a l’inici de la canal.
  • Nou tram amb cadena. Hem de pujar-hi. Hi ha uns metres força drets i cal anar amb cura. Dues grapes ens ajuden a superar-lo. Dalt trobem una cova. És el lloc més interessant de tota l’ascensió.
  • Sortim de la canal i trobem un nou tram de cable de vida per on anem pujant. No té gaire pendent.
  • Assolim el cim de la Zapatilla (2225 m.) Davant tenim el pic d’Aspe. En el vessant oposat el Midi d’Ossau s’imposa.
  • Baixem per la carena uns metres.
  • Trobem un cable de baixada. Passem per una feixa força interessant. Arribem a una mena de coll.
  • Baixem vers les pistes d’esquí que tenim sota.
  • Anem a l’esquerra fins una mena de coll on abandonem les pistes. Si no voleu fer els ràpels podem descendir per aquí.
  • Pugem uns metres fins una segona canal on ja veiem l’entrada de la cova.
  • Baixem a l’avenc. Cal posar atenció als darrers metres. Coordenades UTM: 30T  x=700987  y=4738678
  • Són tres ràpels: El primer és el més exigent doncs surt força vertical. Hi ha algun moment que llisca. El segon és menys pendent però acaba volat. El tercer en algun moment és estret. Si es vol no cal dur frontal.
  • Ara ens cal baixar a la pista que veiem sota. Hi ha un carrerany però finalment acaba en una pendent tartera.
  • Un cop en la pista ens orientem cap a l’aparcament per acabar el circuit.
El kapo del Centre diu que hem estat 5 hores 30 minuts caminant doncs deu ser el temps que hem estat...