SIURANELLA: TERRITORI PERDUT PELS EXCURSIONISTES

He anat d'excursió pels vols de Siurana i crec que és un territori que hem perdut els excursionistes de sola de bota i que ens han pres els escaladors. Totes les parets estan plenes de parabolts. tothom escala i ens mira d'una forma estranya, com si estiguéssim fora de lloc. Potser és una sensació personal però que ve d'un escalador mediocre...
Fora percepcions personals la volta a la Siuranella pel grau de la Covassa és una meravella per les sensacions.
Valoració: Excursió molt interessant per descobrir país.
Dificultat: Moderada. Hi ha algun tram amb el sender no gaire evident. El grau de la Covassa requereix descendir una curta llastra.
Desnivell: 510 metres
Temps: 2 hores 32 minuts
Aparco al km. 4,6 de la carretera que puja de Cornudella a Siurana en un petit espai per a dos vehicles. A l'esquerra a l'altre costat de l'asfalt hi ha un cartell que ens indica el sender. Baixada dreta que recórrer un camí tradicional ben empedrat.
3 min. Travesso el barranc de l'Estopinya (628 m.).
5 min. Davant del Pilar del Cargol, impressionant, abandono el sender i exploro dues agulles que van ser les primeres escalades que es van fer per la zona i que ara romanen oblidades pels escaladors moderns. Recorregut personal.
32 min. Retorno al camí principal, sota del Pilar del Cargol.
35 min. Bifurcació de camins. Per l'esquerra va el sender que davalla de la Siuranella per on tornarem nosaltres. Anem a la dreta.
44 min. Pas elevats que ens dona entrada al barranc de les Fontscaldes. Davant tenim la característica Olla.
47 min. Seguim una estreta feixa (a l'Olla) que queda tallada i hem de baixar a buscar el barranc.
52 min. Trobem una bassa i hem de saltar-hi dins per continuar per l'extrem.
53 min. Font Caldes, curiosa font que resta dins d'una caseta - segurament una captació d'aigua - dins hi ha un túnel que ens duu a la déu. Coordenades UTM: 31T  x=327058  y=4570350
De darrera de la font surt el camí que durant els primers metres està molt esbrossat. Cal anar amb cura per seguir-lo.
58 min. Bifurcació. Una fita m'indica un sender poc fressat a mà esquerra que seguiré.
 El sender costa de seguir i s'acaba perdent entre l'espessorall de  vegetació. Veig que hi ha un carrerany que tira amunt.
1 h 12 min. Arribo a una coveta d'uns tres metres de fondària. És un indret ben curiós. Retorno pel camí d'anada.
1 h 18 min. Torno a ser a la cruïlla que ara segueixo per la dreta.
1 h 22 min. Faig cap de nou al barranc que segueixo per la llera. Hi ha algun toll que tinc que voltar. En aquest tram trobo força fites.
1 h 29 min. Per l'esquerra surt un corriol que segueixo, abandonant el barranc.
Hi ha algun tram que no es veu gaire clar el carrerany, però no hi ha problema d'orientació doncs em dirigeixo cap a un marcat coll.
1 h 35 min. Surto a un camí més fressat amb marques blanques i verdes primer i després blanques i grogues.
1 h 38 min. Faig cap al coll de la Vaca (745 m.). Les marques blanques i grogues baixen cap al Grau Tallat mentre que les blanques i verdes van a l'esquerra cap al grau de la Covassa. Agafo aquesta darrera opció. Abans veig que hi ha un corriol que puja a una mena d'agulla que hi ha damunt del coll que es l'indret més alt de la contrada (766 m.). Hi pujo i baixo en 4 minuts, només cal fer una petita grimpada per assolir-lo, però té una panoràmica superba.
1 h 42 min. Retorno al camí al grau de la Covassa. Hi ha un cartell.
1 h 56 min. Inici del grau. Descens fort per un corriol entre cingles.
2 h 06 min. Arribem a la Covassa. Hi ha un feixa que ens permet fruir d'una bona visió de Siurana encinglerada. Tornem a la Covassa (com el seu nom indica es tracta d'una balma de grans dimensions). Hem d'agafar un sender que surt a la dreta que davalla per una llesca de roca. Es tracta del grau de la Covassa. Coordenades UTM: 31T  x=326731  y=4570083. Continuem davallant.
2 h 08 min. Enllacem amb el camí de Baix la Siuranella. Cartell. Anem a l'esquerra. Anem contornejant els espadats de la Siuranella (Cingles del Titi).
2 h 14 min. Un corriol davalla a la dreta a la carretera.
2 h 25 min. Passem per la vora de la font de l'Aubergada.
2 h 29 min. Travessem el barranc de les Fontscaldes. Remuntem per l'altre vessant.
2 h 32 min. Ens incorporem al camí d'anada que ara seguim en direcció contrària. Passem per sota del Pilar del Cargol.
2 h 35 min. Travesso el barranc d'Estopinyà i tiro amunt.
2 h 37 min. Surto a la carretera on he començat l'excursió.
Decideixo vorejar unes roques que tinc davant i anar a buscar l'agulla Maleïda que fou també una de les primeres escalades de la zona.
8 min Trobo una corda per on remunto un pas que hi ha entre les roques caigudes i l'agulla del Sable. Davallo i trobo l'agulla Maleïda separada de la del Sable. M'hi arribo a veure com comença (10 min.)
Miro com es puja i em torno (18 min.).

El track de la sortida el podeu obtenir: