A LA PENYA TELERA NO PUGEN LES VAQUES

L'altre dia estant a Panticosa, vaig estar observant la Penya Telera i em vaig adonar que era un dels cims més destacats del Pirineu i que encara no hi havia pujat.
Així que vaig començar a cercar informació al voltant d'aquesta muntanya. La visió que em ve més present és quan davallo del port de Monrepós i veig aquella llarga serralada amb el Bisaurin, Collarada, Tendenyera i en mig, prou destacat, hi ha la penya Telera.
El desig de pujar una muntanya és el primer pas per ascendir-la.
Vaig dir alguns companys/es de la colla perquè m'acompanyessin. 
L'ascensió no m'ha defraudat gens. És una pujada excepcional i molt variada.
Característiques tècniques:
Ascensió imprescindible per qualsevol excursionista.
Dificultat: Mitja encara que hi ha passos un xic compromesos:  Pujada de la canal, flanqueig i superació del mur. Però la dificultat exacta no passa de II.
Distància: 15,6  km
Desnivell: + 1350 metres
Temps: 6 hores 22 minuts.
Descripció de l'itinerari:
Ens situem al poble de Piedrafita de Jaca (en la carretera que va a Panticosa i Formigal) i ens arribem per carretera asfaltada fins al Parque Faunístico de los Pirineos (Lacuniacha - 1389 m.) on aparquem.
En l'extrem de la instal·lació hi ha una tanca que impedeix el pas. Anem per la pista.
14 min. Agafem un trencall a la dreta cap a l'ibon de Telera (cartell). Es tracta d'una drecera. Aviat sortim de nou a la pista.
20 min. Nou trencall a la dreta. (cartell).
33 min. Deixem a la dreta el refugi de Telera. Gir del camí cap a l'esquerra.
46 min. Ibon de Telera (1600 m.). Es tracta d'un paratge meravellós dominat per la cinglera de la Penya Telera i la Penya Blanca, separada per una marcada collada. A la tornada trobarem aquest indret ple de turisme amb un gran nombre de bascos.
Davant tenim una sèrie de murs que ens barra el pas a la collada. Hi ha un sender que va pujant, primer dibuixant ziga-zagues i acaba ascendint decididament per la imponent canal de Covachirizas. Només puc recomanar pujar amb lentitud doncs la pujada és ferma. Per la meitat hi ha un petit pas que exigeix emprar les mans però la principal dificultat és el fort pendent i el pedruscall movedís.
1 h 50 min. Assolim la carena, sortint per la dreta, coll de Covachirizas  (2242 m.). Anem a la dreta, tot carenejant. Visió espectacular de l'indret.
2 h 04 min Arribem a l'extrem dret de l'ampla collada i observem que el camí flanqueja la muntanya per la seva base i per un sender estret, la caiguda és impressionant però es passa prou bé.
2 h 28 min Passem un pas estret on cal posar-hi cura.
2 h 54 min Cal girar a l'esquerra i ascendim per un mur amb passos de grimpada poc exigent. Cal seguir acuradament les fites.
3 h 21 min. Sortim a una fondalada entre la Penya Telera i la Penya Parda. Anem pujant per la dreta. Sender marcat per fites.
3 h 52 min Assolim el cim de la Penya Telera (2762 m.). El dia és calitxos i no podem fruir de l'esplèndida panoràmica però veiem la Pala de Ip, Escarra, Anayet,  Collarada, Penya Blanca, Oroel, Tendenyera, Foratata, Vignemal, Infiernos, Tebarray, Gran Facha, Balaituous, Palas, Midi d'Oseau. Estrictament parlant, per pujar vaig estar 3 h 08 min.
La baixada la fem en el mateix sentit i vam estar 2 h 35 min.
Adjunto un track encara que no va ser el que vaig fer jo:


Powered by Wikiloc

Comentaris