PER LA CANAL D'ESMOLACALCES I FEIXA DE PAS DE LES EUGUES

Avui tanco, de moment, la trilogia al voltant dels búnquers de Durruti de Roca Alta i en 15 dies he anat tres cops buscant diferents alternatives. La veritat és que és un terreny que m'agrada i em permet pujar i baixar per diferents canals i feixes. Encara em queda alguna altra probabilitat però de moment m'estaré quan em desconfinin i pugui anar al Pirineu.
Faig un repàs de les diferentes formes que hi ha per visitar els búnquers de Durruti:
Pujar pel Graell de Roca Alta i baixar a Hostal Roig (baixada salvatge, es por millorar en properes sortides).
Pel pas de les Eugues i baixar pel Graell de Roca Alta (original i interessant).
Pel fals pas de les Eugues, la feixa d'Esmolacaldes i pujar per la canal d'Escolacalces (salvatge, original).
I ara la Canal d'Esmolacalces, l'Ull de Déu i retorn per la feixa de les Eugues i pel fals pas de les Eugues (igulament salvatge i original, sols per col.lecionistes).
Proposta d'aventura que ens permet descobrir la canal d'Esmolacalces i la Feixa de les Eugues, racons desconeguts del nostre estimat Montsec de Rúbies.
Dificultat: Moderada. Anem tota la pujada sense camí cercant el millor pas.
Desnivell:  470 metres.
Distància: 6,5  km.
Temps: 3 h 09 minuts. ..
Itinerari circular

En el km. 3,1 de la carretera de Vilanova de Meià a l'Hostal Roig agafem un trencall a l'esquerra, per on va la pista a Rúbies.
2 km. Trencall a l'esquerra al santuari de Meià. Nosaltres anem a la dreta.
4,5 km. Hi ha una modesta pista que surt per la dreta. Per on puja el camí del Graell de Roca Alta.
5,6 km Per la dreta surt una pista. Aparquem a la vora.
Seguim la pista cap a Rúbies.
6 min Abandono la pista que ara baixa vers una barrancada i m'enfilo muntanya amunt seguint corriols i carreranys sempre cercant el millor pas. Vaig pensar que per l'altre costat pujaria millor però error, millor per la dreta de la fondalada.
34 min Arribo a un cingle que barra el pas però veig que el puc evitar fàcilment per un pas central.
Coordenades UTM: 31T  x=334382  y=4653814
54 min Per l'esquerra arriba la Feixa d'Esmolacalces. Tiro amunt, sempre cercant el millor pas. Anem accedint a la canal d'Esmolacalces.
1 h 12 min Pas estret on cal grimpar una mica. coordeandes UTM: 31T  x=334496  y=4654038 principalment per evitar la vegetació. En la part superior he trobat una fita. Si mirem avall, i baixar el pas, podem observar que hi ha una llesca de roca polida que podria donar nom a la canal ja que segurament es baixaria recolzant el cul al terra. Anem pujant seguint un viaró que tendeix a anar a l'esquerra.
1 h 17 min L'altre dia ja vaig pujar per la canal d'Esmolacalces i ara prefereixo sortir-me'n per la dreta on veig un forat en la roca que em recorda un indret a la Terreta que s'anomena l'Ull de Déu. Vaig a la dreta, per una feixa que sembla un camí.
1 h 22 min Surto al contrafort de la roca de l'Ull de Déu. Continuo per l'altre vessant amunt.
1 h 30 min Faig cap a la carena. Observo davant unes trinxeres, cirxumstància que em trobo en molts dels passos que estic explorant. Coordenades UTM: 31T  x=334691  y=4654119.
Segueixo a la dreta (est) un corriol amb fites i alguna marca de pintura fúcsia.
1 h 40 min Baixador del Graell de Roca Alta.
1 h 44 min Cim de Roca Alta (1437 m.). A l'esquerra, mig amagat pel boix tenim el primer niu de metralladores que va bastir la columna Durruti. Podem veure inscripcions de la CNT - Durruti. El búnquer està escapçat i li falta el sostre.
Retorno sobre els meus passos. Hi ha un altre niu de metralladores més amagat. Consultar aquí.
1 h 49 min Baixador del Graell de Roca Alta.
1 h 57 min Baixador de l'Ull de Déu per on hem pujat.
2 h 01 min Canal d'Esmolacalces. Coordeandes UTM: 31T  x=334559  y=4654126
2 h 30 min Pas de les Eugues. Coordeandes UTM: 31T  x=333787  y=4654107 Baixo amb cura els primers metres que impressionen més que quan pugem el pas.
2 h 06 min A la dreta s'inicia una feixa que segueixo i abandono el baixador del pas de les Eugues.
La Feixa de els Eugues és prou ampla i es camna sense dificultats remarcables.
2 h 15 min A la dreta ens queda la canal del Fals pas de les Eugues (fita) que ens duria de nou a la carena. Anem uns metres més enllà.
2 h 19 min Pas que desgrimpem amb cura. Coordenades UTM: 31T  x=333559  y=4654029
Arribem al fons del cingle i anem baixant entre carrasques cercant el millor pas. Tram pendent.
2 h 40 min Tanca que ens barra l'accés a un camp de tòfones. Saltem amb cura aprofitant la xarxa de la tanca. Anem pel camp.
2 h 44 min Camí carreter amb una tanca que saltem.
2 h 46 min Sortim a la pista de Rúbies. La seguim cara avall, esquerra.
3 h 09 min Arribem a l'aparcament al Graell de Roca Alta.