DESCOBERTA DE LA CANAL AMAGADA AL MONT-ROIG

Hi ha una publicació posterior que modifica parcialment aquesta entrada Cadena posada.
L'altre dia quan baixava pel camí de sota del cingle vaig veure una feixa que em duia a una canal que no s'allunyava gaire de la sortida a la carena cimal de la serra del Mont-roig. Així que no he esperat gaire a posar el nas. He comptat amb la col·laboració inestimable d'en Pauli Grau ja que anar per aquests terrenys sol pot esser compromès. Val a dir que a la sortida de dalt he passat una mica de por. Crec que caldria posar uns metres de cadena per poder fruir gustosament de les possibilitats excursionistes d'aquesta canal aventurera que està prop del Portell del refugi del Xut o de l'Extrem del Pletiu.
CARACTERÍSTIQUES:
Valoració: Canal inèdita. terreny d'exploració.
Dificultat: Exigent. Ja que al final cal fer una grimpada ferma. Estem pendents de posar-hi un tram de cadena.
Desnivell:  550 metres.
Temps: 3 hores 03 minuts
Itinerari circular

Seguim el mateix camí que vam fer per agafar el camí de sota del cingle fins al punt 49 minuts al Pla de Fugues. Continuem el camí principal.
53 min Abandonem el camí i agafem un corriol que puja pel costat d'una tartera. Hi ha una fita que indica el trencall. Pugem cercant el millor pas entre una tartera amb pedruscall bellugadís i la vegetació. Recomanable dur pals.
1 h 07 min Ens situem a peu del cingle i girem a l'esquerra.
1 h 12 min Una gran canal queda tallada però a la dreta s'obre una ampla feixa que seguim (dreta).
1 h 21 min La feixa ampla ens duu a una canal que s'obre davant nostre. Ens encarem cap a ella.
Els trams inferiors es poden fer amb relativa comoditat però ens hem de posar en una canal herbosa que esdevé un calvari. Més amunt, ens trobem un parell d'alzines que ens permete pujar a un nivell superior.
Ens queden uns 10 metres per sortir a la carena. Ara ens toca grimpar cercant el tram més segur. La dificultat la podríem situar en un III grau d'escalada amb roca que no és gaire de fiar.
1 h 48 min Sortim a la carena principal a tocar del sender (Coordenades UTM: 31T  x=322840  y=4640314)
Un cop en la carena tirem a la dreta (llevant).
2 h 01 min Arribo al Portell del refugi del Xut o del refugi del Pletiu de l'Extrem que queda dos minuts més endins. Davallem decididament.
2 h 09 min Per l'esquerra marxa el camí cap a la cova del Tabac.
2 h 16 min Tartera on hem abandonat el camí principal per enfilar-nos a la canal Amagada.
2 h 36 min Coll d'Orenga. Continuem per la pista.
3 h 03 min Arribem a l'aparcament.