PELS CAMINS DE RIBERA DE LA GRANJA D'ESCARP- AIGUABARREIG DEL SEGRE - CINCA

Hem tornat al confinament comarcal. Em callo els comentaris que em venen al cap per educació, mira encara podré redescobrir nous racons del Segrià com estic fent aquests mesos. (Per veure excursions pel Segrià clica aquí).

Avui hem baixat a la Granja d'Escarp i hem recorregut l'aiguabarreig del Segre i el Cinca després baixem per la vora del riu fins la Passera del bosc de Sant Juame. Finalment vaig a l'ermita de Sant Jaume. A la tornada visitem la vila de la Granja d'Escarp.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:
Valoració: Travessa que ens permet descobrir la bellesa dels camins de ribera.
Dificultat: Baixa. Hi ha trams que va pels camps de fruiters i de sembrats. Màxima cura.
Temps: 2 hores 4 2minuts.

Descripció de l'itinerari:

Aparquem al convent d'Escarp. Per arribar-hi cal agafar un trencall a la dreta que hi ha en el km 18,5 de la carretera LP-7041 en direcció a la Granja d'Escarp. Poc ens queda d'aquest monestir. La història l'ha maltractat amb escreix i poca cosa en queda en peu. Mentre puguem observem els impactes que podem veure en el campanar i en la façana oest. Per veure més vestigis de la Guerra Civil podeu consultar-ho sobre el mapa aquí . Agafem un camí de terra cap a ponent.

4 min Passem per sota la carretera vella i pugem a buscar-la per un corriol costerut. Passem per damunt del pont. S'hi ha poca aigua podem veure un dels pilars del pont volat l'any 1938.

7 min Abandonem la carretera i agafem un camí lateral. Un cartell ens indica el camí que hem d'agafar a la dreta cap a l'Aiguabarreig. A les pilastres del pont podem albirar alguns impactes que cal pensar que corresponen a la defensa/ocupació del pont vell que va acabar volat.

15 min Clariana a la dreta cap al riu. Hi baixem ja que podrem veure l'aiguabarreig del riu Segre i el riu Cinca. Tornem a la pista.

25 min Arribem  a una àrea de pic-nic.

35 min  S'inicia la  Passara del bosc de Sant Jaume que està habilitada per un camí elevat sobre fustes i pilastres que permet l'accés amb cadires de rodes. Recorregut idíl·lic que ens permet endinsar-nos en la boscúria de ribera en una modesta alçada i capfinar-nos millor en aquest entorn natural. Al final del recorregut el camí es bifurca.

45 min  Fi de la Passera. Mitja volta.

55 min Ens tornem a trobar a l'inici de la passera. Anem a la dreta, cap a la carretera que seguim a la dreta. Cal anar amb cura ja que és un vial estret. De vegades podem anar pels camps propers.

1 h 10 min Agafem una pista que surt per l'esquerra.

1 h 12 min Agafem un carrerany que va a l'esquerra de la barrancada. La pista dona molta volta i fem la drecera.

1 h 15 min Sortim a la pista i anem a la dreta amunt.

1 h 18 min Ermita de Sant Jaume, situada en un esperó enlairat de la muntanya. Panoràmica excepcional sobre el riu Segre. A la vora hi ha un altaret troglodític que ens recorda una adoració pre-cristiana. L'ermita fou un observatori privilegiat durant la Guerra Civil. La seva estructura va quedar molt afectada però s'ha reconstruït recentment. Agafem  un camí que s'ha obert a la dreta, cap al poble de la Granja d'Escarp.

1 h 34 min Baixada sobtada que ens duu a la carretera d'entrada a la Granja d'Escarp que travessem pel carrer central.

1 h 44 min Agafem el carrer del Regall a l'esquerra.

1 h 48 min Travessem la carretera i agafem un camí asfaltat.

1 h 52 min Bifurcació. Anem a l'esquerra per un camí de terra.

2 h 02 min Sortim al pont vell per on hem passat a l'anada. Travessem el pont i seguim la carretera vella fins fer cap al Monestir de l'Escarp.