ERMITA DE SANTA FE PELS GRAUS DE FANGUERET I DE FENOLLET

M'he quedat sorprès d'aquesta superba excursió. Pujo pel grau de Fangueret (Fangaret), vaig a l'ermita de Santa Fe amb una panoràmica excepcional i baixo pel superb grau de Fenollet. El grau de Fenollet és corprenedor. Hi ha trams penjats en la cinglera, tot fruint de la casa de Fenollet que queda als nostres peus. Sobre el grau de Fangueret dir que en el llibre La serra de Boumort i muntanyes veïnes del mestre excursionista de les terres de Ponent, en Manuel Cortés - mentor de qui subscriu aquests post - que descriu en l'itinerari núm. 56 i el troba de pas molt complex de tal forma que recomana pujar i baixar pel grau de Fenollet però aquests darrers anys aquest camí ha estat rehabilitat i marcat amb pintura blava i groga ja que fou el camí que va seguir en la fugida a Andorra Escrivà de Balaguer, fundador de l'Opus Dei i, ara, es distingeix molt bé aquest grau.

VALORACIÓ: Itinerari superb que ens permet ascendir a l'ermita de Santa Fe (atalaia amb una extensa panoràmica) pels graus de Fangueret (Fangaret) i el de Fenollet.

DIFICULTAT: Normal, els graus no són gaire recomanables per a excursionistes amb vertigen.

TEMPS: 3 hores 11 minuts.

LONGITUD: 8,44 kilòmetres

Itinerari circular

Ens situem a la casa de Fenollet a la carretera d'Organyà a Montanissell (km 7,8). Refem la carretera en direcció a Organyà.

3 min En un revolt molt marcat de la carretera trobem un cartell informatiu del camí que va de Pallerols de Rialb a Andorra, seguint les passes d'Escrivà de Balaguer. El sender està senyalitzat amb marques blaves i grogues. Primers metres costeruts, superant rocs caiguts de la muntanya.

13 min Primer pas estret que travessa un nivell rocós. Més amunt trobem una feixa estreta d'uns dos-cents metres per on passem arran del cingle. Baixada i nous trams espectaculars de feixes. El camí és estret i espectacular.

35 min El camí remunta una canal costeruda. En alguns moments hem de fer anar les mans per pujar millor. Fem cap a una clariana amb poques marques. Anem flanquejant a la dreta.

48 min Sortim a la pista principal. A l'esquerra hi ha una fita de terme que ens pot indicar l'inici del camí de tornada. Coordenades UTM: 31T  x=358971  y=4674234. Anem a la dreta, tot davallant vers una extensa fondalada. Posteriorment haurem de remuntar tot seguint la pista.

1 h 06 min Arribem al cap del Grau de Santa Fe en el coll de Prats. Fi de la pista. Agafem un sender que remunta amunt. Avall va el camí d'Escrivà de Balaguer i el camí principal al coll Marí a Organyà.

1 h 12 min Abandonem (opció optativa) el camí principal i agafem un corriol menys fressat que surt en un revolt a la dreta.

1 h 17 min Creu de Santa Fe, penjada altiva en el cingle. Retornem pel mateix camí.

1 h 22 min Fem cap al camí principal i tirem amunt.

1 h 28 min Ermita de Santa Fe, bastida en el cimal d'un altiu penyal. La seva encinglerada posició permet fruir d'una superba panoràmica. Dos plafons ens informa de les muntanyes que envolten l'ermita: La vall de Cabó, la serra de Prada, el coll d'Ares, la serra d'Ares (amb les llegívoles antenes), la vall del Segre amb Organyà als peus de l'estimball, la roca de Narieda, , el Cadí, les muntanyes d'Andorra, Port del Comte, serra de la Cresta, el Cogullö de Turp, tossal de la Feixa, Muntanya de Nargó, la serra d'Aubens, la serra de Boumort.... La tradició diu que heu de fer tres repics de campana. L'aplec popular es celebra el dilluns de pasqua granada. Retornem pel camí d'anada.

1 h 39 min Coll de Prats, on agafem la pista.

1 h 48 min Agafem una drecera, poc definida, que seguim en diagonal amb algun tram complicat. Si no voleu aventures podeu revoltar per la pista.

1 h 54 min Fem cap a la pista. Tornem a deixar la pista per una torrentera per on es puja prou bé.

2 h 04 min Collada. Per l'esquerra s'incorpora el carrerany que puja del pas del Corretjador. Baixador exposat en sentit descendent.

2 h 09 min Abandonem la pista i anem a posar el nas a la Solana Fartadora, en la carena nord.

2 h 12 min Solana Fartadora, amb una superba panoràmica sobre la vall de Cabó en la nostra verticalitat. Retornem a la pista i seguim per l'obac del Mont-roi.

2 h 25 min Travessem una barrancada. Remuntem per l'altre vessant.

2 h 29 min Abandonem la pista i agafem un camí carreter que surt a l'esquerra i avall. Aviat l'abandonem i girem a la dreta. El camí carreter va fent llaçades però no sempre són evidents. Cal anar amb cura. Hi ha alguna fita.

2 h 36 min S'acaba el camí carreter. Pujo a la roca de l'Oleu (1190 m.) amb una visió d'ocell sobre la casa de Fenollet que resta als nostres peus. Sembla impossible baixar des d'aquí dalt. Tiren endarrere uns 15 metres i trobem una fita que ens indica l'inici del grau de Fenollet. Coordenades UTM: 31T  x=357949  y=4674181

Anem davallant seguint un corriol penjat en la paret amb feixes estretes. Pas no apte per excursionistes amb vertigen. Cal anar seguint les fites i la lògica de pas. A la dreta deixem la font de fenollet. La seva aigua es recollida per mànegues. Hi ha un pas un xic descarnat de terra que cal travessar amb cura. En arribar a la carretera el camí es perd i cal fer un petit salt per fer cap a una pista.

3 h 11 min Sortim a la carretera i ens encarem cap a la casa de Fenollet on acabem la travessa.