TOUR CONGOST DEL VENTAMILLO: L'EXCURSIÓ QUE EM FALTAVA

Fa molts anys, el bon amic Juli Vallory, em va recomanar aquesta travessa, però va anar quedant en la bossa dels desitjos pendents. Avui finalment he anat a fer-la i reconec que ha estat una sorpresa poder fruir de la bellesa de la gorga del Ventamillo amb contrast amb el pas per la carretera a Benasc que he fet mil cops. Travessa molt interessant. Ara miraré de fer el tram de Seira que també sembla prou interessant.

He trobat molts excursionistes que la feien en sentit invers però un m'ha comentat que tal com l'estava fent la tornada la tindria tota l'estona amb ombra. O sigui, a l'estiu millor fer la travessa en direcció oposada a les agulles del rellotge encara que tens una pujada més dreta que fent-la de l'altra forma.

VALORACIÓ: En poques paraules. Una passada d'excursió. Molt recomanable

DIFICULTAT: Baixa tecnicament encara que moderada a nivell d'esforç.

TEMPS: 3 hores 26 minuts

LONGITUD: 10,9 km

Aparquem a la vila d'El Run a la sortida del congost de Ventamillo. A l'anada segurament haurem pogut fruir de l'espectacularitat del congost. tancat per parets de 300 metres de verticalitat que laboriosament ha obert el riu Essera. Anem cap a la part superior del poble cap a la font del poble.

4 min Font del poble, de grans dimensions. Deu ser aigua molt bona ja que sempre he trobat gent omplint garrafes. A l'esquerra surt un sender senyalitzat que seguim.
10 min Per la dreta  surt el trencall cap a l'ermita de Gràcia. Proposta molt recomanable.

12 min Ermita de Gràcia, d'estil romànic llombard amb un campanar bastit en el centre del creuer, de petites dimensions d'un pis oberta als quatre costats, ens recorda les esglésies de la vall de Boi, no ens ha de sorprendre ja que aquest ermitatge fou construït pel poderós monestir de Lavaix. El conjunt és molt bonic. La primera setmana d'agost es celebra l'aplec.
Tornem al camí inicial i agafem el trencall a l'esquerra.

La pista esdevé un sender que s'encara cap al congost que albirem al fons.
30 min Passmà. Durant el recorregut anirem trobant algun pas estret, un xic vertiginós, ocasionalment protegit per un passamà. Anem seguint les torres de la llum.
1 h Arribem a la part més enlairada de la nostra travessa (1007 m.) per aquest vessant. Iniciem un descens paulatí.
1 h 16 min Cruïlla. Anem a l'esquerra avall. Entenc que pel camí de la dreta - que puja ferm - aniria el camí que va a Seira.

1 h 30 min Arribem al riu Essera que travessem per un pont. Estem a  807 m en el punt més baix de l'excursió. Sortim a la carretera i anem uns 50 metres a la dreta. Remuntem una ferma pujada que cal prendre amb tranquil·litat.

2 h 10 min Cruïlla de senders. Ens incorporem al camí de la Seira a El Run. Anem a l'esquerra. Hem tornat a estar a 1047 metres. Anem contornejant la muntanya per l'ombra, tram molt agradable i bell, amb tendència descendent. Les imatges no poden reflectir la belles de l'entorn. Anem sortint de l'estretor del Congost. No sempre hem estat conscients de la verticalitat que quedava als nostres peus.
Trencall cap al nucli de Gabàs.

3 h 10 min Pont sobre el barranc de Gabàs.
Ens incorporem a l'antic camí que va paral·lel a una pista.
3 h 23 min Pont sobre el riu Essera.
3 h 26 min Poble d'El Run on hem iniciat l'excursió.