PEL CAP DE PONT DE SEROS (BARRANC DE BOVALAR - TOSSAL DE VENTAFARINES)

Dins dels actes commemoratius del 2N (Dos de novembre de 1937, data del funests bombardeig de la ciutat de Lleida) el Grup de Memòria Històrica del Centre Excursionista de Lleida vam decidir organitzar una caminada al Cap de pont de Seròs amb l'entranyable guiatge de Jordi Ibars, està fent una gran tasca des de l'any 2018 de recerca de vestigis de la guerra civil del terme de Seròs en el marc de l'Inventari de Patrimoni Bèl.lic de la població, amb el suport de Memorial Democràtic. Durant les dues fases ja executades ha inventariat 361 elements en 138 espais i en la fase en curs que s'ha de presentar enguany s'han inventariat 145 més en 17 nou espais. Ha estat una jornada molt agradable i interessant. Des d'aquí agraïm la docència del Jordi i els seus amics de la localitat que ens van permès contrastar excursionisme amb cultural. Mireu si ho ha fet bé que creiem que el proper any podem tornar a fer una altra sortida però ara per les posicions franquistes per veure si les podem recuperar com vam intentar aquell 7 de novembre de 1938 l'exèrcit de la República.
Finalment esmenta que hem 30 caminadors/es que hem participat en l'activitat.
També us pot interessar mirar: Caminada pels vestigis de Serós i Pels escenaris de la batalla de Serós

VALORACIÓ: Excursió exploració per saber més vestigis del Cap de Serós amb l'autor de l'inventari, en Jordi Ibars

DIFICULTAT: Baixa, encara que hi ha trams sense sender.

TEMPS: ---- Anavem fent explicacions culturals.

LONGITUD: 7,63 km

Quedem en el pont del President Macià al costat de la carretera de Serós a Maials (carretera C-45 - km 14). El pont es va inaugurar l'any 1932 pel mateix president. Durant la Guerra Civil va esdevenir un cap de pont estratègic per entendre el front del Segre. Per recuperar-lo la República va sacrificar moltes vides però malgrat els seus esforços no va poder recuperar-lo. Em començat l'excursió comentant aquest pont. Agafem el camí que passa per sota de la nova carretera.

0,4 km A mà esquerra ens queda el molí d'en Roca o molí de la Barca on es va establir el comandament de les forces rebels per controlar l'esmentat Cap de pont. En les façanes es poden veure una bona munió d'impactes que indiquen que aquest paratge fou abatut per les forces republicanes en les diferents ofensives per recuperar-lo. Seguim el barranc amunt i després continuem per la dreta.

1 km Basílica de Bovala, envoltada per una tanca, però generalment la porta queda oberta. Aquest important jaciment visigòtic fou localitzar quan es van excavar les trinxeres situades més a l'est de l'esmentat Cap de pont. En algun indret del jaciment podem veure al sol un terra d'un color més fosc que correspondria per on hauria passat la trinxera.

1,6 km Deixem sobre nostre el magatzem de Sabassa. Ens anem introduint a la vall del Bovalar. Estem sortim de les posicions rebels i ara estem a terra de ningú per anar a les posicions republicanes. El pas dels anys ha fet que aquesta partida estigui totalment transformada i ocupada per arbres fruiters.

2,7 km Travessem la barrancada i continuem per l'altre vessant.

3,1 km Abandonem la pista principal i anem cap a un cap proper. Pugem per una antiga trinxera.

3,2 km Localitzem un primer amagatall on es sojornaven els soldats que ocupaven aquesta posició. No es pot veure amb claredat. Caldria una exploració de l'interior que està totalment colgat de terra.

Trenta metres més amunt en trobem un altre més precari

Onze metres més amunt en trobem un altre amb més fondària i obertura. Es poden veure al voltant unes teules que podrien tractar-se d'un petit avance bastit a la porta d'entrada.

Per la zona anem trobant diferents trossos de ferralla que corresponen a bombes que van esclatar i que denoten la violència dels combats que aquí es van registrar. Més endavant, ja baixant també hem trobat una bala sense explosionar que podria ser de metralladora. Pugem al tossal que tenim davant.

Recorrent el tram de trinxera

3,4 km En el vessant que dona al riu Segre i al poble de Seròs i Aitona (front franquista) podem trobar un tram de trinxera molt desdibuixada.

Entrem en una antiga pedrera amb una tanca i porta d'accés.

3,5 km Estem en el tossal de Ventafarines (176 m.). En l'extrem més encarat cap al pont del President Macià que podem veure des d'aquí dalt i el jaciment de Bovalar hi ha un niu de metralladores malmès al que s'accedeix per una trinxera. El sostre està petat per agafar-hi el ferro que tenia. Es pot observar dues espitlleres per disparar sobre les posicions rebels que des d'aquí dalt albirem.

Retornem el camí de tornada, evitant passar pels amagatalls i anant tota l'estona per pista.

7,4 km Tornem a estar a l'inici del Pont del President Macià on hem començat la caminada.

Per veure el meu mapa amb vestigis de la Guerra Civil: