PELS ESCENARIS DE LA BATALLA DE SERÖS

Avui he quedat amb la colla d'amics de Serós per cercar un itinerari que enllaci els principals elements bèl·lics de la batalla de Serós amb la intenció d'organitzar una caminada el proper 25 de novembre.
Ha resultat més fàcil del que pensàvem. Hem començat la caminada al Pont de Serós, per passar després pel Molí de la Barca o del Llum, seguidament hem passat per la basílica paleocristiana de Bovalar. Després una mica d'aventura, cercant el millor pas per pujar als nius de metralladores del camp del Ros. Per baixar hem seguit uns corriols que entre camps de fruiters ens han dut davant del Molí. Ja veieu un bon itinerari per capbussar-nos en el Cap de Pont de Serós, ara que farà 80 anys de la batalla de Serós.
La caminada tindrà l'atractiu de que haurà parades on diferents persones ens explicaran l'esdeveniment bèl·lic, així com una possible visita del Molí.
Valoració: Recorregut ideal per endinsar-se en el menut Cap de Pont de Serós.
Dificultat: Baixa. Pràcticament sempre per pista o sender.
Distància: 8 km.
Desnivell: 110 metres

Temps: 1 hora 26 minuts
Sortim del pont vell de Serós, també anomenat Pont president Masia doncs el va inaugurar l'any 1932. Es troba en la carretera que va de Serós a Maials  C-45) una mica abans del km. 14. Hi ha una entrada a mà dreta amb un senzill monument.
El Pont de Serós va ser un element transcendental per comprendre la batalla de Serós del novembre però també l'intent de recuperar-lo en l'ofensiva republicana del maig de 1938 i en l'Ofensiva final sobre Catalunya del desembre de 1938. Ja veieu un pont amb un munt d'història.
Del pont seguim la carretera vella.
5 min. Passem per sota de la carretera nova i davant tenim l'edifici del Molí (coordenades UTM 31T  x=284684  y=4592260)- que potser podrem veure per dins - on es va acollir el post avançat de l'exèrcit sollevat. En la paret encara es poden veure els nombrosos impactes que va rebre dels republicans. Seguim per una pista asfaltada amunt.
8 min. Una bifurcació surt a mà dreta i fa cap a la carretera. Anem a l'esquerra.
10 min. Per la dreta s'incorpora el camí per on baixarem en acabar la caminada.
13 min. Arribem a l'aparcament del jaciment de Bovalar, (Coordenades UTM: 31T  x=285101  y=4592412), un importantíssima basílica visigòtica que fou descoberta en obrir-se les trinxeres de l'exèrcit sollevat.Seguim per la pista entre arbres fruiters.
20 min. Arribem a l'entrada d'una finca privada, però hi pugem doncs tenim permís. Continuem per la direcció que dúiem.
25 min. S'incorora per l'esquerra una pista que puja del barranc de Bovalar. Continuem amunt.
28 min. Sortim a dalt de la serra. Bifurcació de la pista. Anem a l'esquerra.
35 min. Abandonem la finca de fruiters per una pista que surt a mà esquerra. Travessem una cadena. Davant tenim una bella vall vers la que ens dirigim.
37 min. Cruïlla. Anem a l'esquerra entre secants.
41 min. Deixem a l'esquerra, sobre nostre, el mas Gran de Mallol mig enrunat.
42 min. Abandonem la pista de terra i travessem un camp. Davant tenim un niu de metralladores però resta dissimulat pel terreny.
45 min. Arribem al primer niu de metralladores que resta complert amb una entrada lateral i dues espitlleres. Entre espitllera i espitllera hi ha el número 6. Fora es poden seguir dues línies de trinxeres que correspondrien a una posició republicana. Coordenades UTM: 31T  x=286121  y=4591240).
Seguim entre camps a la serra del davant. venint per la pista hem pogut veure un forat que va causar una explosió que el va malmetre el seu frontal.
Anem entre camps seguint unes feixes.
49 min. Arribem al niu de metralladores del Ros (Coordenades UTM:  31T  x=285869  y=4591230) amb una estructura molt assemblada a l'anterior encara que aquest fou "petat" per la voladura d'un explosiu en el seu frontal i no es pot veure si estava format per dues espitlleres. Segurament fou destruït en els combats del desembre del 39. Atravessem uns camps vers la carretera que tenim propera.
51 min. Sortim a la carretera vella.
53 min. Abandonem la carretera vella i agafem un baixador que mena  a un camp fruiter per on anem vorejant-lo. Finalment el nostre corriol el travessa i surt a una pista que tira amunt. Nosaltres continuem per la vora del camp però, ara, pel vessant contrari.
1 h Sortim a l'antic camí de Serós a la Granadella. Passem pel costat de dos coberts. Anem avall.
1 h 03 min. Bifurcació de camins. Anem a la dreta. Als pocs metres agafem un sender que surt a l'esquerra. En els primers metres no es gaire evident.
1 h 07 min. Sortim a un camp d'arbres fruiters que voregem per la dreta. Si anem per l'esquerra podrem veure una cabana de volta que hi ha a l'altre costat de la carretera.
1 h 13 min. Fem cap a una mena de collet on trobem un camí carreter que davalla decididament.
1 h 16 min. Sortim al camí asfaltat que hem seguit per anar a Bovalar. Anem a l'esquerra.
1 h 21 min. Tornem a passar pel Molí.
1 h 26 min. Arribem de nou al pont de Serós on hem començat la travessa.