CAP DEL VERD PER LA CARENA DE COLL DE MOLA I RETORN PEL PORTELL DE L’OS

Al Cap del Verd he pujat una trentena de vegades però l’altre dia em van dir els companys de Xerpes de Tuixent. No he pogut resistir l’afany de descubrir un itinerari que em permet pujar diferent a l’espectacular cimal de la serra del Verd.

VALORACIÓ: La forma més senzillament d'ascendir al Cap del Verd (100 cims) i amb una panoràmica excepcional per la carena i en el cim.

DIFICULTAT: Baixa. Cal tenir cura per pujar al coll de Mola.

TEMPS: 2 hores 32 minuts

LONGITUD: 9,1 km

Descripció de l’itinerari:

Aparquem al coll de Mola (1818 m.) que uneix Gósol amb Tuixent. Abans la comunicació entre aquestes dues localitats passava per aquí dalt mentre que actualment passa pel coll de Josa, més baix, però més llarg en quilòmetres. Es puja per una pista aceptable a uns 9 km des de Tuixent i uns 8 des de Gósol. La seva carena constitueix la partió entre les comarques de l’Alt Urgell a ponent i el Bergadà a llevant. El Pedraforca s’imposa en el vessant del Bergadà i no ens deixarà durant tota la carena; com sempre ferm i valent. La nostra mirada no es pot estar d’aguaitar-lo.

Pugem per la pista de la dreta entre un bosc de pins.

7 min Arribem a la pista principal que creuem seguint un antic carrerany forestal. Tornarem per la dreta en acabar la ruta.

14 min El camí forestal es bifurca. Tirem recte amunt, ara sense camí. La pujada esdevé ferma. Sortim al cap de la carena del Verd que anem seguint per la llomada. Visió excepcional sobre el contorn. En algun moment hem de perdre alguna mica d’alçada o voregem alguna quota.

40 min Arribem al pla de la Font. Per la dreta puja el camí del Portell per on davallarem a la tornada. Per l'esquerra davalla el camí a la cabana de la font.

Pugem pel coster del davant. Anem al recte deixant l’antiga pista totalment desdibuixada.

53 min Fem cap a la pista que seguim a l’esquerra. Més enllà deixem la pista per la dreta i anem planejant-pujada per retrobar la pista ascendent. Seguim els solcs que ha obert l’accés de vehicles. Fem cap a la carena sumital i anem pel Prat Nival.

1 hora 20 min Cim del Cap del Verd amb una panorámica excepcional, on destaca el Pedraforca acompanyat per la serra del Cadí que vetlla la seva retaguarda. A llevant la serra d’Ensija, amb el cim del Gallina Pelada. Al fons el Montseny, sant Llorenç del Munt i Montserrat. A migdia la serra de Busa. A llevant, Port del Comte. En aquest vèrtex s’uneixen les comarques de l’Alt Urgell, Bergadà i el Solsonès. Hidrogràficament fan de divisòria entre les aigües del Llobregat i el Segre.

Iniciem el camí de tornada pel camí de tornada.

1 h 52 min Pla de la Font. Agafem el camí carreter que davalla per la dreta, oblidant la carena per on hem pujat.

2 h 12 min Espectacular pas del Portell de l’Os on albirem les cingleres de la Feu que fan fredat des d’aquí dalt. Alguna vegada m’he hi posat però he fugit amb la cua entre les cames.

2 h 27 min A l’esquerra davalla un trencall de desforestació, per on hem pujat a l'anada.

2 h 32 min Arribem al coll de la Mola on hem començat l’excursió.