TUIXENT: A LA PLANA PER CAMINS FORESTALS

La (Jaça) de la Plana

La Jaça de la Plana és un dels paratges més captivadors del terme de Tuixent. Sempre la seva cabana entre boscos amb la font i la cinglera entretallada de la serra del Verd m’ha recordat les muntanyes canadenques. Després de molts esforços hem pogut consolidar l’antic camí, actualmente amb senyalitzat amb cartells (aquí), doncs avui m’ha passat pel cap pujar per les pistes forestals que han pentinat la muntanya per aquest costat. Ha estat una tala sistemática i reiterada de la massa forestal, però aquests camins mai han estat pensats per fer un recorregut excursionista, així que ens trobem amb trams molt costeruts i feixucs que fan de mal passar. Una forma subtil de dir-vos que no es tracta de propostes “rares” i no recomanables

FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Itinerari d'aventura reservat a reencarnació de proc senglar.

DIFICULTAT: Mitja, ja que hi ha moments que caminem asselvatjadament.

TEMPS: 1 hora 36 minuts

LONGITUD: 3,9 km

DESNIVELL: 280 metres

Descripció de l’itinerari:

Accés: Un quilòmetre i mig abans d’arribar a Tuixent per la carretera C-462 hi ha el pont i font del Regatell on comença una pista que puja al coll de Mola i acaba a Gósol. Seguim la pista amunt. Aparquem en la barrancada de la Plana (a 2,3 km de la font del Regatell).

Un cartell ens indica l’antic camí a la Plana però anem un parell de metres més enllà i agafem un rossec fet per les màquines de traure fusta del bosc i tiro amunt. Aviat trobo una bifurcació però no cal patir les dues pistes forestals s’acaben ajuntant. La pista tira a la dreta de la clotada.

12 min Sortim a un contrafort de la muntanya. Els pins i els avets que van sobreviure a la tala es van alternat, el bosc ara és obert. El contrafort es dret i tirem amunt.

14 min Agafem un trencall a l’esquerra que va planejant. Recte tira un altre rossec i més costerut. Ara el camí va planejant.

23 min Fi del rossec. Travesso la boscúria i m’encaro cap el fons del barranc on hi ha una tartera. Tram salvatjat..

30 min Tartera. Ara em toca tirar amunt. Pujo per la dreta del tarter, cercant el millor pas. A la dreta deixo una agulla rocosa. En la part superior la tartera es bifurca. Decideixo continuar per l’esquerra.

46 min Surto a la pista de la Plana a Coll de Port. Hi ha una roca al costat que m’indicarà la fi de la pujada ferma. Vaig a l’esquerra davallant, per la pista.

56 min Arribo a la Jaça de la Plana. La cabana em contempla i recordem altres estades. Vaig arribar a acampar, fa anys, en aquest indret. Podria agafar el camí vell de baixada. Cartell, però prefereixo continuar essent friqui i baixar per una altra tala que van fer fa més anys. Vaig per la pista avall.

1 h 07 min En un revolt a la dreta surt davant un antic carrerany ara molt esborrat. Hi he baixat 4 o 5 vegades. En començar és pla, però aviat davalla decididament. Hi ha algun arbre que em barra el camí.

1 h 18 min Fi de la baixada i, de sobte, la pista forestal gira a la dreta. Travesso un barranc amb algun bell exemplar de faig.

1 h 28 min Surto a la pista del Coll de Mola i Gósol. Vaig a l’esquerra.

1 h 36 min Arribo a la barrancada de la Plana, tancant el circuit per les pistes forestals de la Plana.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris