DE SENET AL PORT DE LA GELADA

Aquesta sortida va ser de les primeres que vaig fer en mà vida excursionista. Tindria uns 12 anys.
Recordava molt bé la pujada. El paisatge no ha canviat però si que es nota la mà de l'home.
He volgut tornar-la a fer per recordar aquells anys i posar-me un xic en forma.
L'ideal seria fer la travessa de Senet a Erill la Vall o Barruera. Però com no puc fer combinació el que faig és tornar cap a Senet i fer un petit circuit per dalt, anant a veure el tossal dels Civils. Crec que correspondria al tossal dels Guàrdia Civils. Es posarien allí per controlar la zona. La visió des de dalt no us defraudarà però anem a pams.
Aparquem a l'entrada de Senet (1298 m.), a tocar de l'edifici de la Serradora, on ara sembla que hi ha una oficina d'informació i veiem un cartell de la ruta de la Flora que seguim. En arribar al primer carrer a l'esquerra tirem amunt i anem per damunt del poble. Passem per darrera de l'església de Santa Cecília. A la punta del poble trobem un cartell que ens indica el nostre camí.

4 min. Passem per la font que brolla del dipòsit. Abans havia un cóm de pedra que sempre m'havia recordar la pica on topava la Vaga cega del poema de Joan Maragall però l'actual és de formigó i gens poètic. Tirem amunt en mig d'una frondosa vegetació formada per falgueres, molsa i avellaners principalment. Més amunt s'imposarà el boix i el pi roig que serà canviat en la part alta pel pi negre i la praderia. El vell camí roman encara empedrat. Trobem nombrosos cartells informatius de la fauna de la zona. Sembla que en lloc d'anar per la muntanya estiguem per un parc urbà costerut.

11 min. Sortim a una clariana i creuem un camí carreter. A l'esquerra puja  la pista. Veiem al fons la presa de Moralets i el port de Viella. Anem amunt.
34 min. Sortim a la font de Planaverd on retrobem la pista. El camí continua recte amunt. Hi ha algun tram no gaire clar i cal ser un xic intuïtiu. Ja ens va ve que sembleu urbanites!!
Com no aneu per sender marcat anem per una careneta herbosa on podreu trobar carreretes que en vaig deixar alguna per l'any proper quan aneu vosaltres.
46 min. Fem cap a la pista principal i anem a la dreta. Als pocs metres, en un marcat revolt tornem a deixar-la per tirar recte amunt. Més amunt anem a la dreta.
55 min. Arribem al refugi forestal de l'Artigalonga (1707 m.) amb una porxada i l'interior força endreçat. A la vora hi ha l'esllavissada de l'esbornada que es va produir en els aiguats de 1907. Encara es pot veure el terra desproveït de tota vegetació.Val la pena arribar-s'hi. Impressionant.
1 h 08 min.  Passem per sobre de l'Esbornada i poc després sortim a la pista principal que creuem i pugem per un sender costerut. Ara les marques són pals de color groc ja que l'itinerari de fauna va per la pista avall.
1 h 14 min. Arribem a la pista i al costat tenim la cabana del Castessillo (1797 m.). El senderó aviat deixa la pista i tira decididament amunt.
1 h 52 min. Assolim el port de la Gelada (2069 m.) que s'obre cap a la vall de Boi. Albirem en la llunyania els pics de Pessó, el port de Rus, les pistes d'esquí de Boi Taüll. El sender davalla cap a Erill la Vall - per un collet proper - i la Barruera. Nosaltres agafem la pista i anem a la dreta (ponent).
2 h 10 min. Arribem a un collet (2067 m.) que esdevé una cruïlla important de pistes. Cal destacar la impressionant visió cap a la vall de Barravés i el túnel de Viella, al nord. Penso que en aquest emplaçament es devien posar la Guàrdia Civil per veure el pas de contrabandistes i maquis. El turó que hi ha a la vora porta el nom del tossal des Civils ( 2085 m. - min.) encara que no val la pena pujar-hi ja que els pins ens tapen la panoràmica.

Del collet tirem pel prat avall, abandonant la pista. Aviat trobem un senderó d'una antiga tala forestal que baixa d'esbiaix. Aviat travessem la pista. El corriol sense ser perdedor és un xic aventurer.
2 h 35 min. Sortim de nou a la pista i ara la seguim a la dreta travessant un torrent.
2 h 42 min. Fem cap a la cabana de Castessillo i enllaço amb el camí de pujada que segueixo tot baixant. Podríem anar per la pista però donem força més volta.
3 h 15 min. Arribem a Senet (1298 m.) on hem iniciat l'excursió.
Dificultat: Normal. Pujada per sender molt marcat. La baixada un xic més aventurera, però sense dificultat.
Temps: 3 hores 15 minuts.

En el Wikiloc podreu trobar el track per si us interessa (clicar sobre el mapa)

1. Sempre he pensat que seria un bon itinerari en raquetes sempre que estiguessis disposat a sacrificar uns quants metres de desnivell a peu...

1. Com té una orientació nord sempre hi ha molta neu. Fins i tot es podria fer amb esquí de fons.