UN CAMÍ FERRAT AL CLOT DE L'INFERN

Hi ha racons que malgrat haver passat per la vora molts cops, quan finalment t'hi poses t'adones que mai havies pensat que fos tan bell. Perdoneu la parrafada però és el que penso. Ahir em vaig posar al Clot de l'Infern damunt de la casa pairal de Pujol del Racó i vaig descobrir un topant encantador. Anem a pams. El Clot de l'Infern és una barrancada ferrenya, dura,
impossible de pujar però algú ha posat alguns esgraons i passos amb cadena que fa senzill passar-hi.  Perdoneu la poca qualitat de les fotografies. Em vaig deixar la màquina de fotografiar i les vaig fer amb el mòbil.

Aparquem al poble de La Coma, situat damunt de Sant Llorenç de Morunys, al peu de les pistes d'esquí de Port del Comte.
Sortim pel carrer de la carnisseria de cal Roseta. A l'extrem trobem un cartell informatiu. Passem per la vora d'uns xalets i aviat prenem un sender que s'inicia a l'esquerra i passa per darrera de les construccions. Més amunt anem
deixant els antics camps de conreu a la dreta.
10 min. Tanca pel bestiar. Poc després entrem en un bell bosc de roures i el camí esdevé un camí carreter. Anem tombant cap a la ribera de Pujol.
20 min. El camí es bifurca. Anem per l'esquerra. A sota veiem envoltada d'arbres la torre de la Vila que tingué la funció de torre de guaita. És massissa d'uns 10 metres, mig enrunada.
23 min. Ermita romànica de Sant Andreu, en un estat precari. Baixem a la pista i travessem el rierol. Podem seguir la pista però dona molt de tomb. Es preferible deixar-vos emportar per la intuïció, la casa del Pujol ja la tenim davant nostre en uns camps propers.
40 min. Ens situem davant de la casa de Pujol del Racó (1137 m.). Per la dreta arriba l'impressionant camí que passa pel peu de les Roques de Minguell. La casa és impressionantment gran amb una façana amb balcons encarada la migdia. Sortim a una pista que seguim amunt.
Aviat trobem un cartell informatiu. Anem per l'esquerra cap a la Coma. En acabar l'excursió baixarem per la dreta.
43 min. Abans d'arribar al fons del barranc per la dreta surt un camí que prenem i ja estem endinsant-nos al Clot de l?infern.
47 min. A la dreta trobem un pou d'una antiga guixera. Entrem a la llera del torrent. El barranc s'estreny i cal emprar les mans per superar algun pas pel mig del blocs.
1 h 05 min. Arribem a dos esgraons i un passamà de cadena que ens permet passar la primera dificultat.
1 h 15 min. Dos punts de ferro ens permeten superar una canal llisa. Poc després trobem dos esgraons més i una tramada amb cadena. En mig anem trobant algun pas que ens exigeix trepar amb ganes però passades aquests passos la barrancada s'obre i arribem a la confluència de 2 torrents. Una fita - la primera de tot el recorregut - ens indica que és preferible anar per l'esquerra. Si aneu podríeu posar alguna fita i així sabríem que anem pel barranc adient.
1 h 35 min. Sortim del Clot de l'Infern i fem cap a unes feixes. Anem tirant cap a la dreta.
1 h 37 min Sortim a una pista que seguim a la dreta que ens durà al prat de la borda de Pujol. Voltem tot el prat dirigint-nos cap a la borda.
1 h 50 min Borda de Pujol (1445 m.). De fet no és una borda única i petita, com és habitual, sinó que aquí es tracta de l'agrupació de 4 coberts que formen una construcció ben gran en comparació a altres bordes que hem trobat per la muntanya. Can Puyol devia ser una casa forta. En el track trobareu que pujo fins a dalt a les roques del Minguell però la veritat és que no val la pena. Des d'aquí emprenem el descens. Per darrera de la casa surt un corriol que mena a una pista descendent. A l'esquerra hi ha el fondal del Clot de l'Infern per on hem pujat.
Seguim la pista.
2 h 02 min. Abandonem la pista i prenem el camí vell que surt per l'esquerra. El camí està empedrat i traça unes belles ziga-zagues. Tram molt joliu.
2 h 04 min. Tornem a la pista.
2 h 07 min. Abandonem la pista i prenem el sender que surt a la dreta. Trobem marques grogues durant el camí.
2 h 13 min. Sortim de nou a la pista que seguim a la dreta tot baixant.
2 h 17 min. Arribem a la cruïlla d'abans de cal Pujol del Racó. Anem a la dreta, tot passant per l'inici del Clot de l'Infern.
2 h 21 min. A la dreta del camí hi ha unes fites i una marca verda que no sabem on va.
2 h 30 min. Passem per un collet i comencem el descens.
2 h 33 min. Creuem unes restes amb marges alts i una petita cabana. Continuem baixant.
2 h 38 min. Sortim a un camí carreter i anem a la dreta.
2 h 43 min. Arribem a La Coma (1010 m.).

Dificultat: Mitja. Els trams ferrats no presenten gaire dificultat..
Temps: 2 h 43 min

1. Pos mira que a lo camí de les Roques de Minguell hi tinc posat l'ull, només l'ull, les botes a casa...

2. La veritat és que és una raconada molt interessant. A més el camí que passa per davant de les roques - que podríem enllaçar amb la mini ferrata - és sensacional... a veure si puges per Tuixent i t'ho ensenyo.

1. Em sembla que fins al pont de la Constitució (desembre) no torno per Tuixent.