ELS ESPECTACULARS FEIXANTS DEL MONTSEC D'ESTALL

La colla ha continuat cercant els passos més interessants per la nostra muntanya, el Montsec. Fa temps va ser el Feixant del Montsec, la canal de l'Embut, la Feixa de la Roca Regina ... avui toca difondre els Feixants del Montsec d'Estall.
Són espectaculars però no recomanables per a persones amb vertigen i poc vessats al terreny de l'aventura... al menys fins que algú posi més fites, una mica de pintura o ferro.
Aproximació:
En la carretera que puja a Vielha trobem el llogarret de Viacamp, amb una torre de guaita impressionant, aquí hem de prendre la pista primerament asfaltada que surt cap al cor del Montsec d'Estall - als cartells veure l'alberg de Montfalcó.
6,8 km. Trencall a la masia de Quintilla i Tolva on aparquem.
Ens trobem en la contrada de la Cerula on hi ha els masos del Quintillà, del Xiquet, de Perepiqué i de Gabarella. Tristament aquestes cases romanen abandonades i estan ja mig ensorrades. A tocar hi ha la capelal de Sant Antoni. Em va explicar un padrí que quan no plovia tiraven al sant a la bassa com a càstic. Igual era una imatge romànica de gran valor però tenia que suportar el mal humor de la gent del país quan havia secada.
Seguim la pista cap al sud en direcció a Fet i Finestres.
9 min. Passem al costat del mas del Xiquet (mal situat en algun mapa) on hi ha una bifurcació de camins carreters. Anem a l'esquerra cap a Estall.
14 min. Després del revolt, a la dreta trobem un senderó amb marques blanques i grogues que seguim avall.
Baixem pel barranc Gran (905 m.).
39 min. En arribar al fons del barranc abandonem el PR que surt a la pista d'Estall l'abandonem i pugem per una vallada per un antic camí esborradís paral·lel al torrent.
52 min. Sortim a la collada de la Cometa (965 m.) on trobem un camí carreter que va a Estall i l'anem seguint.

1 h Passem per la vora d'una casa enrunada. Al fons albirem la cinglera del Montsec d'Estall per on puja el camí del pas de Sant Miquel. Més enllà hi ha el grau del Bufador. Abandonem el camí carreter i passem arran del mas i anem a buscar una clotada que hi ha a l'altre vessant que anem a buscar sense un sender definit.
1 h 06 min. Travessem un camp de tòfones, protegit per un filat. Anem pel marge esquerra tot revoltant la serra.
1 h 09 min. Enllacem amb el sender HU-200 que seguim a l'esquerra. Puja al pas de Sant Miquel.
1 h 16 min. Passem per la vora d'un maset. El camí s'encara cap a llevant.
1 h 29 min. El sender s'enfila amunt decididament tot fent marrades per un coster pedregós i desproveït d'arbres.
1 h 49 min. Trobem un cartell informatiu i poc després arribem al primer cingle de la paret.
Deixem el camí principal i iniciem la feixa que suert a la dreta. Coordenades UTM 35T 305 207E 46 61 462N 1189 m.
Els primers passos són ben estrets, i aeris. Hi ha un pas que cal fer un petit descens que és el més impressionant de tot el recorregut. Continuem per la feixa el 300 metres més superbs de tota la travessa.
2 h 06 min. La feixa queda tallada. El millor es descendir uns 15 metres i fer cap al peu de la paret. Hi ha un pas on cal anar en compte. Des de la base de la muralla anem a la dreta per buscar una nova canal que ens permet accedir a l'interior de la paret (2 h 15 min.)
En entrar a la paret podem optar per anar per una bifurcació a la dreta (més interessant) o a l'esquerra. Veiem a l'esquerra una gran fita que marca el grau del Bufador que van anar els escaladors quan baixen del cingle i passen per on ara pugem. Continuem per la dreta on comença un nou tram de feixa encara que més ampla. Després de 300 metres s'acaba de nou el feixant i tirem amunt per anar a buscar una gran balma. Per arribar-hi ens separa un mur.Pel mig hi ha un relleu però finalment es complica. És preferible guanyar alçada per l'esquerra per després flanquejar i entrar a la balma (2 h 36 min.).Coordenades UTM 35T 305 688E 46 61 175N 1272 m. i poc després sortim a la carena al Pileta on trobem un altre cartell informatiu podem seguir per la carena però es preferible agafar el tercer tram dels Feixants de l'Estall que davalla per la dreta. que és ben ample i dibuixa una mena d'arcada abalmada ben bella. En arribar a l'extrem s'acaba la feixa i escalem per un contrafort de 5 metres (I+) de roca no gaire bona fina sortir definitivament a la carena (2 h 50 min.) que seguim cap a llevant.
3 h 08 min. Assolim el cimadal del Montsec d'Estall (1329 min) presidit per un vèrtex geodèsic. Impressionant visió sobre la majestuosa paret de Catalunya en el Montsec de Corona.
Descens:
La tornada la farem per una pista que va pel vessant nord.
4 h 08 min. Arribem a una barrera i per la dreta arriba la pista procedent del llogarret de Montgai i de la Llitera. Anem a l'esquerra.
4 h 13 min. Arribem a la bassa del Montsec (1066 m.) i iniciem una lleu pujada i sortim a la pista principal al coll de Branyol per on hem passat per anar al mas de Quintillà a l'anada amb cotxe.
4 h 26 min. Mas de Quintillà (1091 m.) on hem iniciat l'excursió.

Dificultat: Alta. Passos exposats i molt intuïtiu.