LA TORRE DE HORCADOS ROJOS

Hi ha noms que impacten. Horcados Rojos des de sempre ha estat un d'aquest nom. Crec haver llegit que no té cap relació amb passada Guerra Incivil. A la vall es denomina Horcada als colls i el color Rojos podria ser pel pas compromès del vessant nord on de ben segur que algun animal o persona, especialment a l'hivern, s'ha estivat i ha deixat el pas esquitxat de sang. Si no es vero, es ben trobatto.

L'ascensió a la Torre d'Horcados Rojos és una excursió força habitual pujant des del telefèric de Fuente De. Personalment, hi vaig pujar des del refugi d'Urriellu perquè estava amb els companys Roger Blasco i Manolo Domingo ajudant-los en el projecte Four days, four faces. El dijous feien la via la Festa del Paca a la cara oest - massa grau per a mi - i vaig decidir anar a fer la torre de Llambrión - el 2n pic més alt de Picos - però resulta que calia anar amb piolet i grampons. Després de fer una patinada en una placa de gel vaig decidir tornar-me cap a casa (el refugi) i vaig aprofitar el temps per pujar a la Torre d'Horcados Rojos (que ja havia pujat feia anys).
Em va semblar una excursió prou interessant per prendre alguna referència i explicar-la.
Descripció de l'itinerari:
Del refugi d'Urriellu prenem un sender prou evident que va cap al nord. Jolives visions de la paret oest del Naranjo amb el refugi al peu. La paret captivadora, és un imant que atreu tothora la nostra mirada.
25 min. Entrada al jou sin Tierra (2080 m.). Un jou és un gran embut d'un formatge gruyer per on es filtra l'aigua formant una vall penjada. Podem baixar per l'esquerra amb un pas de grimpada - fàcil de pujada - o bé, voltar seguint un camí que surt a la dreta. Al Jou anem planejant, fins a la sortida del jou on hi ha una primera pujada ben ferma per entrar al següent jou, el Jou de los Bouches. Ara tots els costats estan tancats per fermes parets. Sabem que al sud puja el Cable d'Horcados Rojos però el nostre cervell racional no sap distingir el bon pas en la paret. De totes formes el camí és molt evident i ens anem enfilant amunt. Un ramat d'isards - poc assustadissos - ens fan una demostració com es grimpa per les llastres de la paret. Bestials!!
1 h 15 min. Em situa al peu de la pujada d'Horcados Rojos i tiro amunt per un ferm coster. No és una paret però si que cal anar molta estona agafant-se les mans a les pedres. Arribo al cable - potser hi ha 500 metres de cable - per ideologia no m'agafo gaire però puc comprendre que els excursionistes poc avesats facin anar el cable, especialment la baixada que és molt més compromesa.
1 h 33 min. Surto al coll d'Horcados Rojos (2344 m.). M'acomiado una estona de la visió de l'Urriellu i els ulls se'n van cap a la cabana Verònica. És una bateria antiaeria treta dels desguassament d'un portavions americà que el navier va voler salvar i va transportar a aquestes muntanyes on va bastir el petit refugi amb només 6 places. A la cabanya li va posar el nom de la seva filla Verònica.
Baixo una placa de neu gelada - aquella nit a Cabaña Verònica - havien estat a 4 baix zero. Abandono el camí al telefèric i pujo a Cabaña Verònica  (2 h ) Des d'aquí intento anar a la torre de Llambrion però la neu gelada m'ho impossibilita. Qui havia de pensar que la darrera setmana d'agost em faria falta el piolet i les grampons. Vaig veure muntanyencs més previsors que els duien.
Torno a la cabaña Verònica i pujo a Horcados Rojos (2 h 25 min.) i en lloc de baixar pel cable prefereixo pujar a la Torre d'Horcados Rojos. Té un camí fressadissim. En els darrers metres hi ha un pas una mica aerí, si no ho arriben a comentar al cim potser no me'n hauria ni adonat. Al cim em trobo dos grups de catalans que han pujat des del telefèric.
Davallo cap a Horcados Rojos 2 h 43 min. i decideixo baixar pel cable - que es fa ben pesat - i prendre el camí de tornada al refugi d'Urriellu, passant pel Jou de los Boches i el de sin tierra. Arribo tranquil·lament a migdia (4 h 10 min.) i ara em toca esperar als companys que no vindran fins l'hora de sopar.

Característiques:
Dificultat: Mitja.  El cable no és compromès però cal anar amb compte. Sempre per sender ben fressat.
Desnivell:  + 700  metres.
Inici i acabament: Refugi d'Urriellu (1960 m.).
Itinerari lineal.
Temps total:   4 hores  10 minuts. 


Comentaris