EL CAMÍ RAL DE LA SEU D'URGELL A SOLSONA 1.- Fins al coll de Bancs.

Comença el nou cicle de sortides amb autocar del CEL. Enguany volem fer en 4 etapes del GR-7 seguint el camí ral de la Seu d'Urgell a Solsona.
En la primera etapa hem pujar de la Seu d'Urgell a la serra de la Bastida i anar a buscar el coll de Creus - pas estratègic  al peu de la serra del Cadí - fins al coll de Bancs. Aquest camí fou emprat pels habitants de la vall de Tuixent i Lavansa per anar a mercat els dimarts a la Seu on venien els ous, les gallines i algun porcell. I es veien obligats a gastar algun caleró, encara que no gaires, doncs passaven moltes penúries. Si volien guanyar més diners s'havien de dedicar al contraban. Pujaven fins a Andorra i per viaranys poc concorreguts i de nit duien el tabac, electrodomèstics , i fins i tot alguna roda, per vendre a aquest costat de la frontera. Si hem de dir la veritat la primera part del recorregut no era precisament aquest camí ja que baixaven al poble de la Bastida però es va asfaltar aquest tram i el GR-7 va preferir anar per la carena.
Dificultat:  Mitja. Anem pel GR núm 7 amb les característiques marques blanques i vermelles. El sender està ben marcat, encara que hi ha trams on cal anar amb compte.
Desnivell:  +1100  metres - 360
Distància:  15,4 km.
Inici: Parc olímpic del Segre de la Seu d'Urgell.
Acabament: En el coll de Bancs en el trencall de la carretera de la Seu d'Urgell a Tuixent que va a Sorribes.
Itinerari linial molt interessant especialment el tram anterior al Coll de Creus amb un terreny d'una bella tonalitat rogenca.
Temps total:   3 hores  53 minuts.

Val a dir que els temps són aproximats ja que com anàvem un grup nombrós calia fer freqüents parades i una mica he interpretat el temps). El camí està ben marcat i es pot seguir amb relativa facilitat.
Aparquem al parc olímpic del Segre i anem a buscar l'antiga palanca (677 m.) per travessar el riu. Anem aigües avall, per l'esquerra hidrogràfica. Deixem a l'esquerra la carretera a la Bastida - per on anava l'antic camí - i continuem pel camí d'Adrall.
10 min. Deixem a la dreta el camí a Adrall, o camí ral, i anem a l'esquerra.
15 min. Abandonem el camí principal i prenem un trencall a mà esquerra. Aviat passem per una casa. A la dreta hi ha un curiós altar popular que ens recorda els de Mèxic o el sud de la península.
20 min. Deixem el camí al torrent de Casanoves i pugem per l'esquerra.
24 min. Arribem al rec de Segalers i abandonem la pista i prenem un sender costerut.
48 min. Arribem a Cantacorbs (951 m.) i iniciem un primer descens. Anem per una serra de forma arrodonida i el nostre camí és carener. Excepcional visió sobre la Seu d'Urgell, Andorra i el Cadí.
56 min. Sortim a un marcat tallafocs que seguirem, sempre per la carena.
Poc després travessem una pista. A l'esquerra aniríem a la Bastida. Anem per la dreta.
1 h 12 min. Assolim l'arredonit turró de Porredon (1123 m.) poc destacat i anem flanquejant la muntanya pel vessant est, entre bosc.
1 h 40 min. Bifurcació de camins. Per l'esquerra baixa la pista a cal Antona. Anem rectes seguint un sender. Passes un curiós portell i ens endinsem en uns verals amb un característic terreny rogenc. El camí no sempre és evident i cal posar atenció a les marques blanques i vermelles i a les nombroses fites.
1 h. 49 min. Arribem a una mena de collet. El sender gira una mica a l'esquerra i enllacem amb l'antic camí que puja de cal Antona.
1 h 52 min. Per la dreta baixa la pista a l'ermita de la Mare de Déu de Sagàs. Un dels paratges més "agafats/desconeguts" de la contrada. Premi pels que trobin el baixador. Caldria afegir una hora entre baixar i pujar.
2 h 17 min. Sorprenent grau enmig del terra rogenc. En voltar el tossal de les Forques ens trobem una passarel·la de fusta.Girem a l'esquerra. Davant nostre tenim el nord el perfil del coll de Creus, la nostra propera fita.
2 h. 48 min. Assolim el coll de Creus (1492 m.) on dinem. És un paratge encissador. Tots ens recreem fent fotos cercant la visió més original. En el vessant sud ens sorprèn la muntanya de Port del Compte. A l'esquerra ens queda el poble d'Adraen, el més alt de la vall de Tuixent i Lavansa. La gent del país ens parla d'històries de maquis que trescaven desesperadament pel país. Davallem a la pista a Banyeres, un llogarret deshabitat encara que darrerament si han instal·lat uns joves neorurals.
2 h 58 min.Sota la casa de Coll de Creus deixem la pista i prenem un sender tot baixant.
3 h 28 min. Travessem el riu de Bona (1190 m.) per una palanca formada per dos troncs. Creuem uns prats i prenem una pista ascendent.
3 h 53 min. Sortim a la carretera de la Seu d'Urgell a Tuixent. A l'esquerra hi ha el trencall a Sisquer i Sorribes. Hem arribat al coll de Bancs (1387 m.) punt on tradicionalment es trobaven els habitants de Tuixent amb els de la part inferior de Lavansa per anar a mercat a la Seu.Actualment hi ha un font i una marquessina amb unes taules.
Aquí acabem la primera part de l'aventura ... continuarem el mes que ve amb l'autocar del CEL.
Per veure més fotos:

Si voleu descarregar-vos el track: