PASSOS PERDUTS PEL BARRANC FONDO DE SANT LLORENÇ

Fa temps vaig intentar baixar de Vilanova de la Sal cap a Sant Llorenç de Montgai pel barranc Fondo - el que va darrera del Castell de Sant Llorenç i passa per la Formiguera - però la vegetació esponerosa m'ho va impedir. Un altre cop ho vaig intentar sortint en senttit contrari però l'atapeïda selva del barranc també em va tirar endarrere. Avui ho he intentat a provar... i a la tercera va la vençuda. En lloc d'anar pel fons del barranc he anat primer pel camí de la ferrata de Cagate Lorito i després he continuat flanquejant amb alçada fins sortir a la carena. He visitat la masia de Cal Rúbies i he tornat per la carena. Una circular prou interessant, encara que reservada a aventurers amb pantalons llargs.

Dificultat:  Mitja si esteu acostumat a trescar per terrenys sense sender. En el cas contrari absteniu-vos de fer aquesta excursió.
Desnivell:  260  metres.
Inici i acabament: Aparcament de la Formiguera (Sant Llorença de Montgai).
Itinerari circular, prou interessant per fer una matinal. Evitar dies calorosos.
Temps total:   2 hores  19 minuts.

Surto de l'aparcament de la Formiguera (257 m.)(veure croquis) situat en la carretera de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa passat el restaurant l'Isard. Cartell informatiu de la via ferrada de Cagate Lorito.
A l'extrem surt un marcat camí que seguim.
3 min. Deixem el camí principal i agafem el trencall a l'esquerra que travessa el torrent. Anem recorrent el barranc Fondo. Pujada sobtada.
8 min. Travessem la via del tren de la Pobla encara que passen molts pocs trens cal mirar amb cura.
11 min. Passem per sota de la paret de la Formiguera amb una munió de vies d'escalada. Iniciem un descens cap al fons del barranc.
17 min. Tornem a guanyar alçària. Trobem algun tram de cadena que ens permet superar algun pas rocós.
28 min. Arribem a l'inici de la via ferrada de Cagate Lorito. Ara el sender desapareix i es quan el sentit de l'orientació cal activar-lo per cercar el millor pas entre el matollar. Hi ha un petit indici de carrerany que ens ajudarà a l'hora de prendre decisió. Mireu el terreny però no us perdeu la visió de l'ermita i castell de Sant Llorenç damunt d'un altiu penyal.
Arribeu a un collet i ja veieu l'accés a la carena principal. Sortireu sense haver de grimpar. Trobareu trams de corriol per on trepitjareu prou bé i pensareu que aneu per un antic sender... però també haurà trams que pensareu que sou Indiana Jones.
58 min. Sortiu a la carena principal (456 m.) després de passar un bell grau. A l'esquerra ens queda uns antics camps. Davant, al peu de la serra de Mont-roig, amb l'alterosa ermita de Montalegre, veig la masia de Cal Rúbies. No he estat mai i decideixo anar a fer un cop d'ull. Travesso la pista de la Garriga a Vilanova i m'encaro a la masia.
1 h 10 min. Masia de Cal Rúbies (457 m.). Important casa de camp que d'aquí uns anys romandrà ensulsiada i ningú en recordarà l'esforç de generacions dels seus estadants per sobreviure en un terreny feréstec. Crec que la pedagoga i diputada per Lleida Maria Rúbies era d'aquesta casa. Darrera hi ha una bassa que capta l'aigua d'una font que no podem aprofitar per beure. L'avenc de Cal Rúbies roman tancat per un tub metàl·lic. A la façana hi ha la capella sota l'advocació de Sant Josep (crec¿).
Retorno a la carena de la serra de la Garriga.
1 h 20 min. Torno a estar al cap de la carena on segueixo un corriol amb alguna fita. Direcció oest-est. La carena surt damunt de la ferrata de Cagate lorito. Un cingle ens barra el pas. Fins aquí hem anat seguint el corriol amb comoditat. El corriol gira a l'esquerra i s'acaba perdent. Sense adonar-me davalla el coster fins adonar-me que m'allunyo de la carena prncipal i tiro amant a cercar la carena principal de nou. Crec que també us pot passar i per això esmeno el meu error.
1 h 52 min. Torno a estar damunt del cingle, a uns 150 metres, del final de la ferrata. Baixo per una mena de grau sense gaires problemes. Llàstima que el pas no estigui fitat. Ara cal "explorar".
1 h 57 min. Fi de la ferrata de Cagate Lorito. Interessant veure l'impressionant pont tibetà.
Davallo pel fressat camí de la ferrata.
2 h 10 min. Surto al camí principal que uneix Sant Llorenç de Montgai amb Vilanova de la Sal. Vaig a la dreta. Als pocs metres prenc un trencall a l'esquerra - abans de sortir a la via del tren - que em permet passar per un túnel i sortir a l'altre costat del talús del tren (més còmode que baixar per l'altre vessant) i segueixo el camí.
Passo pel trencall que he pres per endinsar-me al barranc Fondo a l'anada.
2 h 19 min. Arribo a l'aparcament de la Formiguera on he començat l'excursió.

Per si us voleu descarregar el track: