MONT-ROIG INHÒSPIT: DE LA COVA DE L'ESCALETA A LA COVA DEL TABAC

Rellegint la Guia Excursionista Montsec i muntanyes veïnes del Mestre Manel Cortés - ja rara avis només en mans de biblioteques especialitzades - vaig trobar que en l'itinerari núm. 71 parlava de l'accés de la cova de l'Escaleta a la cova del Tabac però posava que l'accés estava reservada a excursionistes "bons coneixedors de la zona". I això era una provocació molt forta. Només uns dies de frebre m'ha impedit fer la descoberta abans.
Conec prou bé la zona però el que cal per pujar per la canal és una bona dosi d'esperit d'aventura...
L'excursió que aquí explicaré recorre una feixa impressionant que cau sobre la carretera en força trams, amb pas estret, algunes vegades de terra i sense gaire camí. Portava una corda petita per si em feia falta, però el més important és tenir un xic de lògica, saber recular i no voler còrrer. Feia molta calor i no calia arribar a suar. No he fet les coves que les reservo per un altre cop ja que penso repetir la sortida amb la colla del Centre algun dia de la tardor.

Característiques:
Dificultat:  Mitja- alta. Pujada per la canal sense sender, cal intuïció i esperit d'aventura.
Desnivell:  300 metres.
Distància:  5 km.
Inici  i final: Aparcament després de la presa de Camarasa.
Temps total: 2 hores.
Material: Dur roba vella per passar sense remordiments per la vegetació.  
Itinerari  circular.
Valoració: Molt interessant.

Descripció de l'itinerari:
Travessem els dos túnels que hi ha entre la presa de Camarasa. En la sortida del túnel inferior - 1r venint de Balaguer - hi ha un tram perillós ja que no han deixat pas per a vianants. De fet un isard va morir atropellat i el van deixar al costat. Quan tenim ocasió saltem la balla -si no ens ha passat com a l'animal - i anem per la vora.
10 min. (100 metres després del túnel): Agafem un sender que puja a la dreta. Superem una antiga construcció de la central (terra cremat, tipus lava no sé quina funció es devia fer aquí??). Hi ha un corriol que va superant les antigues construccions de formigó que tenen més de 100 anys i poca cosa queda, però el camí bo va planejant cap a l'esquerra. Una primera fita em desorienta i em fa pujar quan cal anar flanquejant tot resseguint una feixa. Potser un altre dia avorrit pujaré més amunt.
A mesura que vaig caminant vaig trobant alguna fita. Vaig arran de cingle i sota tinc la carretera. Sembla que vagi paral·lel però a més alçada. El corriol és mantingut pels animals. Hi ha algun pas aeri.
25 min. Pas estret. Davant albirem l'agulla de l'Encantada - que es veu realçada - i la serra de Sant Salvador de Camarasa i la Central.
29 min. A la paret veig pintada una creu. Veig troncs tallats. Algú està mantenint el corriol ja que hi ha una petita zona d'escalada esportiva per la contrada.
35 min. Travesso una barrancada i dalt a la dreta veig l'entrada de la cova de l'Escaleta. Avui no toca. Tot lo bo, es fa de ben esperar.
Tiro feixa enllà.
Travesso una barrancada. Damunt hi ha una agulla que em recorda una cara nassuda. La següent canal és més rocosa. La travesso.
Entrada cova Escaleta
47 min. Veig que la feixa s'acaba entre els cingles de Sòcol. Em giro i veig la canal que he vist mil cops des de la carretera. Torno al pas de la canal i m'enfilo amunt. Pas desagradable a tocar de la canal. És un pas que caldrà replantejar-me de baixada. Tinc l'agulla a la dreta. Amunt. Pujo per la dreta de la canal, el pas és millor, mantingut pels animals.
1 h Surto de la canal. A la vora tinc un pinet quan tot el voltant són carrasques, assoleixo
a una carena secundària.
Vaig cercant el millor pas de la vegetació. Aprofito una tartera per pujar sense dificultat. Em trobo una fita enorme.
1 h 22 min. Surto al camí de la cova del Tabac. Com fa calor decideixo no pujar-hi i tirar avall.
2 h Arribo al cotxe i dono per acabada l'exploració.
Aquí teniu el track (encara que alerta que la primera part no està bé ja que va reflexar la muntanya):

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada