ERMITA DE L'AGUILAR (OS DE BALAGUER)

Hi ha dies que només tens un moment per anar a caminar/explorar. Avui era un d'aquest dies. He tingut una trobada amb companys per fer la primera espenta a un futur mapa de les Avellanes.
Des de feia molts anys em fixava en aquella ermita que es veu des de la carretera a les Avellanes i que no sabia ni com es deia. He mirat el mapa i he vist que era l'ermita de la Mare de Déu d'Aguilar. Per internet he trobat tan poca cosa com que l'aplec es celebra el 1 de maig.

Dificultat: Baixa, encara que la pujada al Tossal Rodó exigeix pujar sense sender.

Desnivell:   140 metres.
Distància: 2,8  km.
Itinerari circular
Inici i final: Costat de la carreta a Os de Balaguer.
Temps : 42  minuts.

Abans del Monestir de les Avellanes hi ha la cruïlla a Os de Balaguer. Prenem aquest trencall (L-901). Al primer trencall a la dreta (sense comptar la carretera vella) el seguim i quan podem aparquem.
7 min. A la dreta ens queden uns camps d'olivers. Per on recomano pujar al Tossal Rodó.
10 min. Ermita de la Mare de Déu de l'Aguilar. D'estil neoclàssic sense gaire interès arquitectònic (penseu que això del gust va a modes i el romànic fa un segle era un estil menystingut). A l'entrada veiem uns xipresos que són els arbres que simbolitzen la benvinguda.
Estant a l'ermita decideixo pujar al recte al Tossal Rodó. Error. Millor anar a buscar el camp d'ametllers al que hem referia abans i per on he baixat.
24 min. Tossal Rodó amb una senyera estelada. La pujada fins aquí dalt està plenament justificada doncs fruïm d'una panoràmica superba. Al fons les muntanyes de Prades, Montsant i Montmaneu al sud. Davant la plana de Lleida on distingim la capital del Segrià i Alguaire. Seria bo dur uns prismàtics per poder concretar més detalls.
Al nord-oest la vila d'Os de Balaguer i la serra de les Guineus (o de Cèrvoles). Al nord-est el convent de les Avellanes, la serra de Sant Mamet i el Montsec de Rúbies. Qui pot oferir més per tan poc?
La baixada la faig en direcció al camp d'ametllers i en 20 min. ja estic al cotxe.