PER LA CARENA DEL PUIG DE MONTANA BAIXADA PEL CAMÍ D'ESMORRIADORS I PEL CAMÍ DE LA FONT DE LA MORELLA

Font de l'Os
Recordo en un viatge a Grècia un noi que em va comentar que coneixia tota Europa menys Polònia i no sé quin altre país. Jo li vaig dir que jo era de Tuixent (estrictament parlant no ho sóc) i encara no em coneixia el terme. Per a prova, avui he trobat dos camins i us asseguro que em faig un fart de caminar per tots els topants del poble però em considero que encara no el conec tot com avui s'ha demostrat...
Així ha estat: He pujat pel camí de la Teuleria vella (Veure Caminada Popular de la Festa Major 2016). Passada la Teuleria vella vaig veure un sender que s'enfilava per l'esquerra i avui he anat a posar-hi el nas i m'he emportat una bona sorpresa.
He pujat per la carena del Puig de Montanya i he sortit a la pista forestal per on baixàvem durant la caminada però, recte amunt surt un camí amunt molt interessant que em permet arribar amb comoditat fins sota de la font de l'Os.
Agafo la pista a coll de Port i agafo el camí de l'Esmorriador fins la font del Prat de Morella on trobo un camí que ja havia localitzat aquesta tardor buscant bolets i que fa de bon fer. Tot un plaer.
Valoració: Proposta molt interessant que permet descobrir topants amagats de la nostra muntanya.
Dificultat: Mitja. Doncs anem per indrets sense senders i cal ser una mica intuïtiu.
Desnivell: 550 m.
Distància: 10 km.
Temps: 3 hora 35 minuts.
Surto del poble de Tuixent de la plaça de la serra del Cadí i agafo el carrer descendent que surt de la vora de la font del Coll.
3 min. Surto a un carrer de les Escomes que volta per fora el poble. Agafo un camí amb marges de pedra als costats.
5 min. Travesso la carretera a La Seu d'Urgell. Hi ha bancs a la vora del camí. Al poc arribem a un cruïlla per la dreta surt el camí ral que anava a Solsona que actualment és el GR-7. Continuem recte.
10 min. Sortim a la carretera a Solsona que creuem. Ens enfilem vers una granja. Abans d'arribar-hi agafem un sender a la dreta.
20 min. Sortim a la carretera. A l'esquerra surt el sender que puja als Planells de Sastró. Anem una cinquantena de metres per la carretera. Creuem el pont del Regatell sobre el riu de Mola.
24 min. Font del Regatell. Agafem una pista que s'enfila muntanya amunt.
28 min. Abandonem la pista i agafem un camí per l'esquerra que entra en un prat. L'anem seguint per la vora del camp.
39 min. Arribem al barranc de la Teuleria que seguim per l'altre vessant amunt. Anem pel sender de més amunt, menys fressat. L'inferior va als camps.

Puig de la Montana
50 min. A la nostra esquerra hi ha les restes de la vella Teuleria, a tocar d'un cingle. Encara queden moltes teules velles pel terra. Es pot veure les bigues que aguantaven l'estructura de l'edificació i al fons hi ha una balma que de ben segur va emprar el teuler abans de la construcció. Segons ens va dir en Lluís de cal Canari la teuleria va deixar de funcionar abans dels anys 40.
Segueixo el sender que continua barrnanc enllà.
55 min. Arribo a un petit barranc. El sender no es gaire evident. Baixa uns metres. L'antic camí que vull seguir tira amunt fent llaçades. Es veu que fa anys que ningú el segueix. Cal anar amb cura per no perdre'l.
1 h Perdo el sender malgrat els esforços per no perdre'l. Vaig pel bosc que està prou esclarissat. Dalt, a la dreta,  veig una pedra destacada cap on em dirigeixo.
1 h 07 min. Arribo a la roca (1363 m.) Coordenades UTM: 31T  x=382811  y=4674742. M'adono que he arribat a una carena que segueixo sense gaires problemes cap amunt (nord). En algun moment sembla que hi hagi passat algun camí encara que he cercar el millor pas entre el boix.
1 h 21 min. Arribo a la roca del Puig de Montana (1424 m.) Coordenades UTM: 31T  x=383065 y=4674574.Constitueix una roca que es supera per una canal d'un parell de metres sense problemes. Damunt es pot observar un pobre pi que va nàixer en mig de la roca.
Continuo per la carena que sembla més oberta.
1 h 32 min. Surto a la pista per on va el camí de la Teuleria vella que vam netejar l'estiu passat. Enlloc d'agafar la pista que baixa veig que davant surt un camí carener. El camí ara és molt evident.
1 h 44 min. Surto a un rossec de desforestar. Per aquí pujo quan vaig a la font de l'Os. Tiro amunt. Aviat trobo les fites que havia posat l'estiu passat i vaig pujant per un tram molt dret. Cal contornejar algunes pedres.
1 h 51 min. Font de l'Os (1583 m.) La font està arranjada i l'aigua cau en un tronc. Segons la llegenda popular aquest nom vendria perquè en aquest indret van matar el darrer os de la contrada.  Segons sembla un caçador havia matat la mare d'un osset i aquest petit ós es va acostumar a la presencia humana  i sempre rondava pels voltants de la font fins que un caçadors que desconeixia la docilitat de l'animal el va matar i els plantígrads van desaparèixer de la nostra vall. Coordenades UTM: 31T  x=383450  y=4673824.

Per damunt va la pista que va de la Plana al Coll de Port, la seguim per la dreta amunt.
1 h 57 min. Esplanada que baixa del coll de la Moixa. Seguim per la pista.
2 h 07 min. En un marcat revolt a l'esquerra de la pista surt a la dreta el camí de les Estelades o de l'Esmorriador. A falta de confirmació sembla ser que aquí havia un cable que transportava la fusta de la serradora de Tuixent a la Coma. És un camí inèdit i prou evident. Ahir el vaig marcar amb cintes i poso els dos neofits a seguir les marques per veure si es perdent.
Font del Regatell
2 h 40 min. Sortim a una pista que forma una mena de placeta. Anem a l'esquerra.
Passem el barranc de la Font de la Morella i seguim la pista.

2 h 47 min. Deixem la pista i ens endinsem per un corriol que comença al costat d'una pedra. Fem cap a un prat per on passem arran per la dreta.

2 h 50 min. Agafem un corriol que davalla al barranc de la Morella.
2 h 54 min. Caseta on hi ha la font del Prat de la Morella que roman tancada. Aquí es canalitza l'aigua que subministra el dipòsit de Tuixent. Només quan baixa molt aigua sofregeix i es pot beure. Anem per la dreta per on baixa un sender paral·lel al barranc.
3 h 07 min. Sortim a la carretera a Solsona. Davant havia el cortal de Senillers del que només queden les 4 parets.
3 h 11 min. Font del Regatell, per on hem passar en pujar al barranc de la Teuleria. Ara fem el camí en sentit contrari.
3 h 35 min. Plaça de la Serra del Cadí.