MONTSEC INHÒSPIT: TROBO UNA ERMITA INÈDITA: SANT JULIÀ DE RUBIES

Torno a perdre'm pel meu estimat Montsec. Vull baixar per la Feixa Llarga que recorre el cingle del Peladet. No trobo cap informació per internet, ja m'agrada. Em preparo bé la sortida i veig que en la cartografia hi ha unes roques - alguns en diuen el Retaule del Peladet - hi ha el nom se Sant Julià en el mapa de l'ICC. Quan estava fent el mapa del Montsec de Rúbies recordo que en Manel Cortés em va preguntar si sabia alguna cosa d'aquest topònim i li vaig dir que no havia sentit mai que allí hi hagués res.
Bé, doncs hi ha una ermita, segurament romànica, o anterior. De fet és la segona que trobo. L'anterior, Sant Miquel de Mallabecs o de Terradets amb una torre de guaita inclosa, sé que va sortir al Parlament de Catalunya, crec que ara amb la moguda que hi ha crec que passarem a un lloc més modest. Ho acabo de comunicar a l'arqueòleg de la Diputació i demà em posaré en contacte amb l'Arxiu Gavin.
Característiques:
Valoració: Excursió molt interessant però restringida als procs senglars que es coneguin el Montsec i les seves canals.
Dificultat: Molt díficil. Doncs anem tota la Feixa Llarga sense camí travessant tarteres i terrenys inhòspits. Bon sentit de l'orientació bàsic.
Distància: 10,6 km.
Temps total: 5 hores 19 minuts.
Itinerari circular. 
Descripció de l'itinerari:
Aparco a la font de les Bagasses a Terradets (325 m.) i agafo una cinquantena de metres la carretera cap a Balaguer. Abandono l'asfalt per un baixador enformigonat i costerut. No hi ha cap cartell. Estem en el camí vell de Rúbies.
El camí puja fent marrades. Hi ha alguna drecera però es preferible seguir pel camí vell més humà, encara que les motos i les bicicletes han malmès alguns trams que no recordo que fossin tan drets.
22 min. Trencall. El camí vell anava per la dreta - per on vaig jo - però s'acaba perdent en mig d'antics camps. Com el camí m'ha quedat a l'esquerra vaig pujant vers aquella direcció. Al baixar ho faré pel traç de les motos/bicis que és molt més dret i desagradable doncs hi ha trams aixaragallats. En alguns moments puc albirar la canal del Pas de la Lloba per on baixaré.  1 h 09 min. Sortim a una pista. Anem a la dreta. Al tornar vindrem per l'esquerra. Anem travessant la pista per diferents dreceres que estan marcades amb fites i un esprai groc. 
1 h 29 min. Ens incorporem al camí que puja de la Passarel·la i la Pedrera de Meià per aquí puja el GR1 que seguirem fins a Rúbies.  Hi ha trams que estan desbrossats encara. Recordo que en una Diada del Camí de muntanya, crec de l'any 2006 ens vam dedicar a netejar aquest tram.
1 h 33 min. Rúbies (1092 m.). Només hi resta en peus l'església malgrat tenir prop d'un mil·leni. Encara la resta de cases romanen totalment ensulsiades. Recordo haver dormit a cal Batlle que romania ben esvelta. Com passen els anys...
Agafo el camí que puja a la Portella Blanca, on trobo un cartell que vam posar aquell any. I aviat deixo el camí que puja a la Portella (GR1) i prenc una vella pista que tira a l'esquerra. És una pista de la repoblació forestal dels anys 80 que va malmetre molts dels camins del Montsec.
1 h 43 min. Revolt de la pista. Veig que surt un senderó a la dreta que vaig seguint com puc. Veig que el senderó no té intenció de pujar sinó que segurament és emprat pels escaladors. Així que vaig tirar amunt.
1 h 48 min. Veig que per l'esquerra surt una feixa prou amable que em duria a la canal de la Portella Blanca. Ja tinc deures per un altre dia...
1h 56 min. Em trobo un mur de roca que m'impedeix superar-me. Quan veig un pas que puc superar sense gaires dificultats decideixo tirar amunt grimpant. No és díficil. Segur que amb més temps podria trobar un millor pujador.
Coordenades UTM: 31T  x=325992  y=4654927
L'absis
Segueixo cap a l'esquerra cercant el millor pas. Quan em dono compte m'adono que estic a sota del cingle de la roca.
2 h 2 min. Faig un segon pas on he de tornar a grimpar.
Coordenades UTM: 31T  x=326975  y=4654847
Ara pujo amb relativa facilitat fins al collet que hi ha darrera de la roca de Sant Julià o Retaule del Peladet. Trobo un mur de pedra. El volto i veig la forma d'un absis. Estic segur és l'ermita de Sant Julià. Pel voltant hi ha més murs malmesos i colonitzats per alzines. Arribaria a parlar d'un petit poblat.
Coordenades UTM:  31T  x=326971  y=4654871
Pujo a l'agulla que hi ha al darrera que anomeno roca de Sant Julià. Per pujar diria que hi ha uns esgraons picats a la roca. Té l'aspecte d'una torre de guaita natural.
2  h 09 min. Excepcional visió des de la roca de Sant Julià (1282 m.). Veig a Rúbies el Roger Blasco i la Remei Tortosa que aparquen darrera de l'església. Van a escalar. Malgrat que crido com un boig no em senten ni em veuen. Retorno a l'ermita i cerco un lloc per baixar per la canal oposada de l'esquerra.
La baixada és, si més no complexa, doncs hi ha molta vegetació que cal anar sortejant i baixant. Hi ha una canal a l'esquerra, a tocar del cingle que em va força bé encara que és molt pendent.
 2h 39 min. De sobte sento que les pedres que tiro salten i això vol dir darrera del brancatge hi ha un penya-segat. Abans d'arribar-m'hi vaig que els animals fan traça per la dreta.
2 h 49 min. Baixo un grau que m'exigeix posar les mans i tirar els pals que m'arribem a molestar.
Coordenades UTM: 31T  x=326771  y=4654960
Continuo baixant per carreranys que fan els animals. Sento de tant en tant corredisses de porcs senglars atemorits.
3 h 02 min. El caminoi és més bo fins que veig que davant tinc un nou tall i aquest és més seriós. Resulta que estic a l'inici de la Feixa Llarga. Malgrat els carrerranys que tirem avall tinc que anar flanquejant una bona estona a la dreta. A la dreta tindré els cingles de Peladet que s'enfilen amunt i a l'esquerra també però avall. Val a dir que en cap moment he tingut la sensació de vertigen doncs és un pas ample però inclinat i ple de vegetació. Vaig seguint els corriols dels animals. Serà un quilòmetre tancat per la pedra.
3 h 33 min. Arribo a un marcat contrafort. Veig un possible baixador. Ho miraré un dia des d'avall?? Veig que les parets s'ajunten. Això em porta millores doncs només hi ha un corriol que han fet els animals i puc caminar amb més comoditat.
3 h 55 min. Surto a la canal de la Roca Foradada o canal del Pas de la Lloba. Ja estic en terreny conegut.
4 h 02 min. Surto de la canal per un corriol a l'esquerra.
4 h 18 min. Faig cap a un camí forestal Tiro amunt. Podria baixar al recte però ja estic fart d'anar tan entre branques.
4 h 28 min. Arribo al camí que he seguit a la pujada (punt 1 h 09 min. de la pujada). Vaig a la dreta per camí ja resseguit de pujada.
5 h 19 min. Faig cap a l'aparcament de les Bagasses on he començat l'excursió.
Per obtenir el track (atenció amb els rebots per la paret del GPS):


Powered by Wikiloc



Comentaris

  1. Hola Ramon.
    Molt bona descoberta. Els espeleòlegs estem treballant aprop, a la canal de la Lloba i crec que per aquesta feixa que descrius hi hem passat de pujada arribant a la carena.
    Si trobes cap forat bufador, ens ho podràs comunicar?

    ResponElimina
  2. Estic al corrent de les vostres exploracions relatives al forat de l'Or. De totes formes jo apostaria per les canals que baixen de Roques Blanques i el Pas de la Lloba (al nord-oest). Tinc companys "pozeros" de Lleida. Sort

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada