LO TOSSAL GROS DE PRENAFETA, MASSA ANYS A LA RECÀMARA

La previsió del temps era molt dolenta. Tota la nit havia estat plovent. No em resignava a romandre tancat a casa tot el dia. De sobte miro la meteo i veig que hi ha una finestra de bon temps (com si estigués fent un 8000 a l'Himalaia)  i agafo la motxilla amb la capellina i al carrer.
Tots els tontos tenim sort i no m'he mullat; ara tot el dia nuvolós i les fotos no m'han quedat gaire bé. Anem al tema. Avui he pujat a lo Tossal Gros de Prenafeta que es troba al sistema litoral, prop del port de l'Illa entre Montblanc i Valls. Ha estat una travessa prou interessada, penseu que malgrat ser un 100 cims quan he sortit de casa no m'havia plantejat com pujar-hi. Ha estat un pur impuls. La veritat és que ha estat fàcil doncs és un contrada molt humanitzada amb una munió de cartells. Un a cada cruïlla encara que no sempre indiquen el topà on jo volia anar. En conclusió, excursió diferent i recomanable.
Característiques:
Valoració: Excursió molt interessant. Està dins del llistat dels 100 cims de la FEEC.
Distància: 8,28 km.
Desnivell: 450 metres.
Temps total: 3 hores
Descripció de l'itinerari:
Ens situem en el poble de Prenafeta (452 m.)  - a 5 km. de Montblanc. He aparcat al costat de l'església (hi ha un aparcament). Tiro camí amunt. Tram asfaltat.
Passo per la vora de masies massa arreglades per ser de gent autòctona. Massa tipus segona residència.
7 min. Font de Guardies (484 m.) fins aquí dalt podia haver pujat amb cotxe doncs és una carretereta asfaltada i hi ha lloc per aparcar. Important cruïlla tornaré al recte. Ara vaig a l'esquerra. Camino per una pista de terra. El que estic fent és voltà la muntanya per l'esquerra. A la baixada vindre al recte.
22 min. M'incorporo al GR, crec 171, que és la ruta del Cister que he deixat a la sortida de la font.
36 min. Cruïlla. Vaig a la dreta. Puc observar les restes d'un antic forn de calç fet malbé. Durant el trajecte en trobaré tres.
41 min. Nova cruïlla. Vaig a la dreta.
49 min. Deixo la pista principal i agafo la de la dreta que puja fort . Vaig fent llaçades amunt. Per la dreta faria cap al coll de l'Era per on podria també enllaçar per la carena al coll de Coloma.
1 h. Per la dreta s'incorpora el GR que puja de l'ermita de Sant Salvador.
1 h 03 min. Ens abandona el GR.
1 h 06 min. Coll de Coloma (768 m.) on abandonem la pista i agafem un sender carener. Al fons veiem el mar - encara que avui no -. El vent bufa fort. Anem per una carena en direcció oest. Hi ha algun pas on cal posar les mans a la roca però no presenta cap dificultat. Tram agradable. Llàstima de dia amb força núvols que m'impedeixen fruir de l'entorn.
1 h 23 min. Un sender baixa cap a la dreta. M'ho indica una fita. És una altra forma de pujar al turó.
1 h 26 min. Assoleixo el cim de Lo Tossal Gros (867 m.). La vista deu ser molt bona però avui sols puc veure la part baixa de la vall. Al nord veig 6 pobles: Blancafort, Pira, Barbera de la Conca, Sarral, Cabres del Camp, Roquefort de Queral. En la carena del nord crec distingir el santuari del Tallat.A ponent veig els pobles de: Espluga de Francolí, Montblanc i Vilaverd. Al sud intueixo un grapat de llogarrets: Destaca Valls, podria ser Serradalt, Montferri, Vallmoll ... per la vall del Francolí.
El descens el faré seguint un contrafort que baixa pel nord-oest per un camí ben fresat amb algun tram de baixada dret. Malgrat el mal oratge trobo força gent caminant.
1 h 39 min. Passo un pas que m'exigeix posar les mans a la roca però no presenta cap mena de dificultat.
1 h. 45 min. Una parella puja per una cresta per on cal grimpar. No crec que sigui la part de dalt gaire difícil però si que impressiona. Van sense corda. Té un caire alpí. Per la part de sota m'ha semblat més exigent. No trobo per internet cap informació.
2 h 01 min. Sortim a una pista per on puja el GR. Uns metres més amunt surt el camí que puja al castell de Prenafeta. Proposta molt interessant que seguim.
2 h 10 min. Ermita de Sant Salvador. Abans hem trobat murs que podrien correspondre al nucli antic de Prenafeta.
Seguim el GR.
2 h 12 min. Font de Sant Salvador amb un curiós broll d'aigua que sentim dins d'una caseta de captació. Deixem el GR i agafem un corriol que surt a l'esquerra amb marques de color verd. Pugem per una mena d'escales.
2 h 20 min. Part inferior del castell de Prenafeta (698 m.) amb una espectacular visió sobre el poble de Prenafeta.Veig que hi ha un tram amb murs en el cingle superior. Per pujar cal grimpar una mica.
2 h 25 min. Part superior del castell de Prenafeta (706 m.). Davallo pel sender de pujada.
2 h 35 min. En passa per damunt de l'ermita de Sant Salvador, no m'arribem a la font sinó que baixem directament a l'esglesiola.
2 h 42 min. Cruïlla on enllacem amb el camí que hem seguit baixant del Tossal Gros. Baixem per la pista a l'esquerra.
2 h 46 min. Sortim a una pista. El GR marxa per l'esquerra cap a Miramar. Anem uns metres a la dreta i aviat trobem un trencall que baixa decididament cap a Prenafeta.
2 h 54 min. Cruïlla on enllacem amb el camí d'anada. Estem a tocar de la font de Guàrdies. Seguim la carretereta.
3 h Prenafeta.
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc


Comentaris