PELS CAMINS TRADICIONALS: DE SORRIBES A OSSERA I RETORN

Recordo que aquest camí el vaig fer fa anys amb ma filla. Ara ha estat mare i espero poder-lo fer amb els meus nets. Familiaritats a part, he de reconèixer que és un tomb genial. Els camins llavors ja estaven marcats, però ara han estat molt ben recuperats. La gent d'Ossera han fet molt bona feina en la recuperació dels seus camins que estan perfectament marcats i es poden seguir amb tota naturalitat. No serà la darrera vegada que em perdre pels aquests rodals.
Valoració: Travessa molt interessant que ens permet descobrir aquests bell llogarrets de la vall.
Dificultat: Baixa, amb molts cartells indicatius i marques de pintura.
Temps total: 2 hores 30 minuts.
Sortim del llogarret de Sorribes que és el nucli més important de l'ajuntament de La Vansa. Passem el centre d'informació que es troba a l'Espai La Vansa i uns metres més endavant surt la carretera que puja a Sisquer. Davant hi ha cal Guàrdia. Una casa que té més de mil anys d'història encara que ha estat molt modificada. La història de la vall està vinculada a la casa que tenim al costat. A l'altre costat de la carretera hi ha el camí a Ossera. Un cartell ens indica el sender. Des d'avall ja podem veure el poble d'Ossera.
Anem baixant per un sender. Encara recordo quan el sr. Ermengol de cal Guàrdia m'explicava que per aquest camí passaven els soldats republicans passaven per davant de casa seva en desbandada cap a l'èxili.
6 min. Palanca sobre el riu de Lavansa. Avui baixa amb molta força doncs ha plogut molt i està desgelant la neu de les muntanyes. Passo per uns plans.
11 min. Travesso el rierol del torrent d'Ossera que ara baixa ben fort.
El camí es va adreçant amunt.
21 min. Sortim al tallafocs per un puja la línia de la llum que va en paral·lel al nostre camí.
51 min. Tornem a travessar el riu, ara ja sota del triangle petri que forma la roca d'Ossera.
1 h 05 min. Arribem al poble d'Ossera (1215 m.), bastit damunt d'un turó rocós on antigament havia hagut el castell. Durant uns anys va resta pràcticament deshabitat fins que els hippys el van repoblar. Actualment no busqueu hippys sinó que hi ha una comunitat d'artistes locals que es dediquen a fer melmelades, herbes remeieres, escultures de pedra ... Un plaer pels sentits. Perdeu-vos pels carrerons i entre a mirar.
Al costat de l'església agafem la carretera d'accés - que acaba aquí - hi ha el sender que baixa però prefereixo pujar al castell.
Travesso un aparcament que hi ha a l'entrada i després m'enfilo amunt, sense sender.
1 h. 12 min. Assoleixo el cim de la roca d'Ossera (1254 m.) amb una dilatada visió sobre el contorn.
Baixo cap a la carretera (1 h 17 min.) que vaig seguint.
1 h 24 min. Travesso el torrent d'Ossera que ara baixa amb força aigua. Poc després agafo un trencall a la dreta. Indicat.
1 h 28 min. Creuo la carretera i continuo pujant.
1 h 36 min. Arribo a la casa Madern que és la primera de les Masies d'Ossera que trobo.
S'acaben les piles del GPS i no m'avisen i no guardo el track. De totes formes no patiu tot l'itinerari està perfectament marcat.
A uns 10 minuts trobeu el trencall que va a Padrinàs. Vosaltres a l'esquerra i avall. Passeu per una zona de bosc amb força cruïlles, no totes estan marcades però avall i no gaire lluny del barranc de riu Fred.
A uns 25 minuts el trencall a Sant Pere.
Aneu avall fins sortir a la vall del riu de La Vansa. Davant teniu el llogarret de Montargull i l'Arraval. Quan tombem a l'esquerra ens trobem les cases de Sorribes.
Als 35 minuts travessem la palanca del Molí del Ribó.
Per un carreró molt xiroi surto a la carretera que vaig seguint fins arribar al cotxe. Un tomb rodó.
He trobat un track que segueix a la perfecció el meu recorregut i que crec que us pot ajudar si voleu repetir el recorregut: