TRAVESSA CANELLES - PAS DE LA SAVINA - TRAGÓ - ROCA FORADADA - CANELLES

Ja estem preparant el Camí de muntanya d'enguany. De fet, estem treballant des del moment que acaba el de l'any passat. Això és un no parar...
Enguany serà la 25a edició de la Diada del Camí de Muntanya i sembla que fou ahir quan arranjavem el camí de Tartareu a Alberola. I ben poca gent ens ha donat les gràcies.
Aquest any tirem la casa per la finestra i volem fer tot el tram que va de Tragó fins a la presa de Canelles que complementaria el que vam fer l'any passat. Per això he volgut anar a fer una visita d'inspecció per veure com està tot el tram. Faig de descripció del camí que hem fet avui, amb la companyia del Víctor i del Francesc.
Interessantíssim recorregut que ens permet descobrir una de les raconades més sorprenents de les nostres contrades.
Dificultat: Mitja. per la llargada del recorregut i per senders no sempre evidents.
Distància: 12  km.
Desnivell: 790 m - 790 metres.
Temps:  4 h 58 minuts.
Itinerari lineal.
Aparquem al pont al peu de la presa de Canelles. Segueixo una amplia pista que s'inicia a la dreta.
8 min. Arribem a un marcat revolt de la pista a l'esquerra. Del revolt surt per un sender. No gaire evident en els primers metres. Cal pujar una mica.
30 min. Ens trobem una corda que ens permet baixar al barranc del Sot de Canelles que travessem. Abans el camí anava recte però passava per un indret estret i compromès.
32 min. Per l'esquerra surt el sender que davalla de Roca Foradada (per on podem escurçar la tornada).
48 min. El camí es va decantant cap a l'estret de la Savina on sembla que les dues parets del riu ens vulguin tancar el pas. Anem per una estreta feixa. En alguns trams hi ha barana encara que no ens hi podem fiar gaire doncs hi ha indrets on s'ha trencat per la caiguda de pedres.
Anem pel sorprenen pas de la Savina, arran d'aigua.
1 h 02 min. Fi del pas. Hi ha un tram on el sender aprofita unes travessanys  de ferro amb unes fustes interiors on hem de trepitjar amb cura doncs la fusta pot estar prodrida. L'any passat vam posar un passamà.
Anem per la vora de l'embassament.
El pas de la Savina com estava abans.
1 h 09 min. Arribem al primer barranc que baixa per l'esquerra. Ara cal estar atent doncs hem de cercar una fita que marca un corriol que surt per la dreta amunt. Va a buscar un altre torrent, en algun moment anem per dins, però acabem sortint per la dreta. Sols costa de trobar el primer pas doncs després es puja prou clarament, sempre seguint les nombroses fites que hi ha.
1 h 25 min Sortim al camí que va de Tragó a Canelles per la collada de la Roca Foradada. El sender està marcat amb senyals de pintura verda. Anem a la dreta.
1 h 27 min Assolim un coll (477 m)que supera un contrafort que puja des del mateix embassament. Si el nivell de l'aigua està baix podeu albirar l'antic pont que passava a l'altre costat de l'estret. Anem contornejant la muntanya.
1 h 37 min Passem per un pas rocòs. Sortim a dalt d'un altre contrafort de la muntanya que queda igualment tallat en l'embassament. Pugem amunt resseguint un mur de pedra.
1 h 44 min Girem a la dreta. El camí no es gaire evident, cal anar amb cura. Segurament aquest indret el desbrossament enguany.
1 h 56 min. Arribem a un nou coll (608 m.) que ens obra la visió vers la contrada de Tragó encara que no l'arribem a veure des d'aquí dalt.
1 h 59 min Fem cap al camí que va de Tragó al coll d'El Campell.
Anem a la dreta, baixant. El sender marca unes belles marrades que minven el desnivell.
2 h 18 min Fem cap a un coll (439 m) que hi ha abans del poble de Tragó.
2 h 19 min Travessem l'antiga muralla del castell de Tragó.
2 h 22 min Després de superar un ressalt arribem a l'ermita del llogarret de Tragó que està amb un estat de conservació deplorable.
2 h 25 min Primeres cases de Tragó. Tot el poble està tristament enrunat i caigut. Costa veure els antics carrers. Anem seguint unes fites i unes marques vermelles. Passem per l'església del poble de la que es conserva la torre d'entrada i l'absis.
Anem resseguint els carrers enrunats. Hi ha un petit barranc que si l'embassament està molt ple queda negat i no es pot passar.
2 h 38 min Darreres construccions de Tragó. Caminem vorejant l'aigua.
2 h 42 min Arribem a la pista d'accés al poble provinents d'Ivars de Noguera.
Fem mitja volta i refarem bona part del nostre recorregut d'anada.
3 h 06 min Església vella de Tragó.
3 h 36 min En un revolt deixem el camí al coll d'El Campell i agafem el trencall a l'esquerra.
3 h 51 min Pas en la roca.

4 h 01 min Deixem a l'esquerra el camí que davalla al pas de la Savina. Continuem recte.
4 h 08 min Coll (532 m.) Per la dreta surt un corriol que puja al coll d'E Campell. Continuem per l'esquerra contornejant la muntanya.
4 h 15 min Pas de la Roca Foradada (532 m.) que queda a la nostra esquerra. Davallem per l'Obaga de Canelles.
4 h 22 min Agafem un trencall a l'esquerra. Recte sortiríem a la pista del poble de Canelles.
4 h 32 min Enllacem amb el camí del pas de la Savina que seguim a la dreta.
4 h 34 min Travessem el Sot de Canelles i pugem per la corda.
4 h 50 min Sortim a la pista (cartell) que seguim.
4 h 58 min Aparcament.
Accés a la presa de Canelles:
En el km 54,1 de la carretera N-230 a Viella trobem el trencall a Estopinyan que prenem.
5,3 km. La carretera gira a l'esquerra cap a Estopinyan nosaltres prenem un trencall a la dreta cap a la presa. Passem un trencall a Camporrells que deixem.
14,2 km. Bifurcació. A l'esquerra a la presa i a la dreta, avall, a la Central Hidroèlectrica de Canelles per on anem.
16,3 km. Pont sota la presa de Canelles on comencem l'excursió.

1. Bon dia,

un company m'ha comentat que el pas de la Savina estava tancat durant uns mesos. És cert?

Gràcies!

Ramon

2. El pas de la Savina segueix operatiu però amb menys travesses de fusta que anys anteriors, s'ha d'anar en compte!