MONTSANT: MARGALEF - ERMITA DE SANT SALVADOR - COGULLA - MAS DE SERRADOR - MARGALEF

El Montsant etimològicament significa muntanya santa perquè estava poblada d'ermites i d'ermitans que l'habitaven. Constitueix una de les serralades més  belles de casa nostra. Relativament a prop de casa nostra. Ara feia un parell d'anys que no hi anava. Tenia pendent la pujada de Margalef a la Serra Major de feia temps. L'havia fer de jove per una altra barrancada (hi hauré de tornar). He tingut un moment i m'he escapat a pujar-hi. Les barrancades que hi pugen són impressionantment boniques, enamoren. Per la seva part, la carena de la Serra Major el trobo un xic avorrit amb comes arrodonides poc definides.
Hi ha una terrible proliferació de cartells que trauen l'encant de la recerca.
Superb recorregut que em permet descobrir noves cares de la polièdrica serra del Montsant i m'obre noves sortides.
Dificultat: Baixa. Hi ha molts cartells indicadors. Per dalt la carena pot ser una mica confòs trobar el sender adient.
Distància: 15  km.
Temps:  3 hores  33 minuts.
Sortim de la part inferior del poble de Margalef on trobem un pont que travessa el rierol de Montsant (generalment sec):
2 min Per l'esquerra marxa un sender que ens duria a la presa de Margalef. Continuem per la carretera.
3 min Per la dreta s'incorpora el camí per on baixarem en acabar la travessa. Continuem per la pista asfaltada.
8 min Deixem la pista i agafem un sender que surt a l'esquerra. Cartell.
28 min bifurcació de camins. Per la dreta davalla el sender a l'aparcament de la cova del Ximet. Continuem recte amunt.
33 min.  A l'esquerra, sota el cingle hi ha la cova de la Roba, una gran balma.
Hi ha trams que passem arran de la paret i l'entorn és molt bell.
46 min. Passem per una feixa molt agradable.
1 h Fem cap a l'ermita de Sant Salvador. Un bel racó amagat del Monsant que desconeixia. Es tracta d'un edifici, amagat dins d'una gran balma.
Trobem força xipresos que són els arbres que tradicionalment representaven la benvinguda. És un bell racó. Us proposem que segui un carrerany que hi ha passada l'ermita que puja fins la cova de l'ermita que està damunt de l'ermita. Un racó ben captivador. Seguim la pista.
1 h 3 min. .Pugem a la font i seguim un sener que surt a l'esquerra.
El camí puja ferm. A l'esquerra albirem una silueta que correspon a l'agulla del Frare.
1 h 27 min Sortim a la carena de la Serra Major. Anem a l'esquerra.
1 h 33 min Per l'esquerra baixa el sender al Tormo de l'Espantaflares (que també davalla a Margalef - ja tenim més feina). Continuem per la carena.
1 h 42 min Ens incorporem a un camí carener.
2 h 06 min Assoleixo el cim de la  Cogulla (1061 m.)  on hi ha un vèrtex geodèsic. Refaig el sender en la direcció que duia.
2 h 26 min. Abandono el sender per on he pujat de l'ermita de Sant Salvador i continuo per la carena.
2 h 46 min Deixo la carena i baixo per l'esquerra per un sender prou interessant. Hi ha algun moment que és carener.
2 h 51 min Impressionant visió des d'alt de l'ermita de Sant Salvador.
2 h 58 min Per l'esquerra s'incorpora un sender que puja precisament de l'ermita de Sant Salvador.
3 h Arribo al mas del Serrador, trristametn ensorrat. Agafo el sender que davalla per la dreta. Hi ha un altre que surt per l'esquerra que puja a la carena principal.
Baixada decidida.
Vaig resseguir els itineraris núm. 6 i 7
3 h 09 min Passem per la vora de Tormo de l'Englora que forma una mena de coll. Continuem davallant.
3 h 12 min Mirador sobre la fondalada. Girem a la dreta.
3 h 30 min Sortim a la pista que puja a l'ermita de Sant Salvador per on hem passat en començar l'excursió.
3 h 33 min. Arribem a Margalef (372 m.)