PER LES MEVES CATEDRALS: LES CABANES DE VOLTA

Entre una gran catedral i una petita cabana de volta sempre em decantaré per la segona. No em pregunteu el motiu. No el sé. L'altre dia volia anar a veure la cabana de volta més gran, d'unes dimensions colosals. Té 200 m2 i una carro podia donar la volta dins seu. Em feia il·lusió poder-la tornar a visitar ja que feia molt de temps que no hi estava. És la cabana de volta del Llaurador, però resulta que està tancada. Una llàstima... encara que no vaig perdre el matí perquè vaig visitar l'arc d'Adar que no feia gaire que havia caigut i un parell de cabanes de volta més, però molt més modestes.
Val a dir que la nit anterior amb els companys havíem decidit postergar un altre pla ja que la previsió del temps era molt dolenta. La travessa la vaig fer en cotxe doncs només sortir de Llardecans ja em va començar a caure 4 gotes.
Descripció de l'itinerari:
Començo la travessia al poble de Llardecans. Entro per l'accés més proper a Maials en el km 108 de la carretera C-12. Passo per davant de l'escola de l'Arc d'Adar i continuo cap a l'església sota l'advocació de la Mare de Déu de Loreto, ben curiosa a casa nostra, i després agafo un carrer que baixa a l'esquerra. Aviat estic al camí que va de Llardecans a Aitona. Carretera asfaltada.
8 km El camí deixa d'estar asfaltat. Precisament, des d'aquí albirem a l'esquerra l'ermita de Sant Marc i l'arc d'Adar dalt d'un modest turó.
9 km. Cruilla de camins. Per l'esquerra marxen dos camíns a Maials. Per la dreta el camí a Utxesa.
Agafem la pista que surt més a la nostra esquerra.  Vaig caminant.
9,2 km. Deixem la pista i agafem una sender que surt a la dreta.
9,5 km Arribem a l'ermita de Sant Marc amb el seu característic arc d'Adar. Segons la tradició en aquest indret havia unes cabanes on sojornaven els pagesos que treballaven aquest rodals i els anava molt malament sentir missa els diumenges als seus pobles i per aquest motiu es bastí aquesta esglesiola i un arc amb una campana per cridar als feligresos a les cerimònies dominicals. Coordenades UTM:31T  x=291064  y=4588790 239 metres.
Descendeixo per l'altre vessant on trobo una pista.
9,8 km Sortim a la pista que puja a Maials. Anem avall.
10,4 km Retornem a la cruïlla de camins.
11,2 km Cruïlla. Anem a l'esquerra per una pista menys fressada. Baixem per la vall de Carratalà.
14,3 km Arribem al cobert del Llaurador. Al costat, a l'esquerra hi ha l'entrada a la cabana de volta més gran que he conegut. Tristament actualment roman la porta tancada i no podeu admirar aquesta interessant obra d'enginyeria popular.
Una mica decebut decideixo tirar vall avall.
16,2 km Trencall a  la dreta. Vaig caminant.
16,4 km Arribem al mas del Toper. Al costat trobem una bella cabana de volta. Amb els seus murs laterals contenint el pes de la cabana de pedra. La terra lateral jo treta de l'interior de la cabana que va sustentar les pedres de la volta. Ja veieu que és una construcció popular molt exigent.
Dins observo un segon nivell damunt dels animals i una partició en dues habitacions arran de terra. Quan estic arribant veig que surt un petit rapinyaire que em sembla ser un xut. Davant la possibilitat que estigui niant prefereixo no romandre gaire en l'habitacle.
Retorno a la pista.
16,6 km Tiro pista avall.
17,6 km Damunt, a mà esquerra trobo una altra cabana de volta. Aquesta més menuda però igualment interessant. Per pujar-hi he de trescar entre l'herbei ja que no acabo de trobar un sender evident. Es puja sense gaire dificultat (2 min.)
18,6 km Ens incorporem a una pista més fressada.
19,8 km Central de Serós (encara que em sembla que està en el terme d'Aitona). Continuem per la vora del canal de desaigües de la Central.
20,5 km Pont sobre el canal. Anem seguint la pista més important. Anem trobant cartells informatius.
21,7 km Girem a l'esquerra, avall.
22 km Pont sobre el riu Segre.
22,5 km Primeres construccions d'Aitona on acabo la descoberta. Crec que he aprofitat prou bé el dia.

Comentaris