DE TUIXENT A LA SERRA DEL VERD PER LA PLANA

Des del poble de Tuixent s’albira una meravellosa panoràmica sobre la serra del Verd. Queda mil metres per damunt nostre per una encinglerada paret trencada. Els boscos que omplen la base de la serra que han estat durant anys explotats forestalment, com pentinant la faldilla de la muntanya.
Avui pujarem per alguns dels camins que els llenyataires empraven per traslladar la fusta.
És una excursió exigent però molt interessant. Encara que costa una mica de seguir els viaranys perduts del bosc.
Els trams inferiors ens els podem estalviar anant en cotxe per una bona pista de terra.
La pista comença un quilòmetre abans d’arribar al poble de Tuixent baixant de Coll de Port (km 48,9 de la carretera L-264) tot just  abans de travessar el pont del Regatell. Al costat hi ha la font del Regatell.
2 km Estem al barranc de la Plana. Aparquem el vehicle. En una pedra hi ha pintada una fletxa vermella i es pot mal llegir la Plana on comencem a caminar.
Excursió pels vessants més singulars dels boscos de Tuixent que ens permet assolir el Cap del Verd.
Dificultat: Entre moderada i alta ja que passa per senders por fressats. També cal tenir present el desnivell.
Desnivell:  1060 metres.

Temps: 6 hores 05 minuts
DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI:
Seguim un camí forestal que ha malmès el camí antic. Pujada ferma.
05 min. Abandonem el camí forestal i agafem el sender que surt a la dreta, planejant.
Anem seguint les marques vermelles que trobem als arbres i les fites. El camí vell ha estat malmès per les seguides tales forestals poc respectuoses amb l'antic traçat.
40 min. Arribem a l’esplanada de la Plana ( 1509 m.) on hi ha una cabana forestal i una mica més amunt la font de la Plana i un dipòsit. La pista principal fa un gir a l’esquerra però nosaltres anem rectes per un corriol que segueix la barrancada.
43 min. Deixem la pista i agafem un drecera que surt a l’esquerra.
1 h 05 min. Font d’Amunt (1661 m.). Agafem un sender que surt per la dreta. No es gaire massa evident.
1 h 11 min. Sortim a una pista. Anem a la dreta. La pista puja fent ziga-zagues.
1 h 35 min. Font de les Collades (1809 m.). A l’esquerra hi ha un bassal. Abandonem la pista i tirem recte amunt a buscar la carena per un prat pendent.
1 h 43 min. Sortim a les Collades (1849 m.) on enllacem amb l’itinerari que procedeix de coll de Port (veure itinerari De Coll de Port a la serra del Verd). Reproduïm aquí el text descriptiu de la ruta. Anem per la carena.
1 h 53 min. La collada de Veís (1908 m.). Per la dreta surt el sender que va al coll dels Bulls. Ens anem enfilant cap a la canal coberta de pedruscall que ens dificultarà la pujada. Anem seguint un viarany esborradís i pendent amb marques de pintura blava vella i groga més recent.
2 h 48 min. Assolim el cim del Cap de la serra del Verd (2282 m.) en el punt on s'uneixen les comarques de l'Alt Urgell, el Solsonès i el Bergada. La visió és dilatada vers el sud amb la serra de Busa al sud, el Port del Comte a ponent, el Cadí al nord, el Pedraforca al nord-est i la serra d'Ensija a l'est. Al fons les muntanyes de Núria i les andorranes.
Descendim pel vessant septentrional. Aviat veiem rodades que anem seguint mentre baixem.
3 h 06 min. Arribem a la fondalada de la collada de Belitres (2174 m.) trobem ja les traces d'una pista que seguim inicialment.
3 h 11 min. Deixem la pista per fer drecera per la dreta.
3 h 23 min. Collada de la Font del Verd (que queda a la dreta). Davant tenim el Planell de la Font. Anem a l'esquerra agafant un camí carreter que baixa decididament mentre que la pista gira per l'esquerra.
3 h 28 min. Ens incorporem a la pista principal.
3 h 32 min. A l'esquerra s'obre una petita vallada. Un camí forestal surt per l'esquerra.
Lleu pujada.
3 h. 40 min Portell de l'Ós on hi ha una barrera i un petit aparcament que dóna damunt dels cingles del Portell que són veritablement impressionants.
3 h 52 min. Per l'esquerra surt una pista que prenem,
3 h 57 min. Sortim al coll de Mola (1817 m.) que separa la vall de Tuixent (esquerra) i la vall de Gòsol (dreta). Per aquí passa el GR que seguim per l'esquerra i per sota de la pista.
Per aquí havia unes antigues mines de carbó que donaven molt poc rendiment però els tuixents explotaven doncs sembla ser que mentre era activa els joves s'estalviaven d'anar a fer el servei militar fora i treballaven a la mina. Ara només en queda la ganga ja que l'entrada va ser volada per evitar accidents.
4 h 15 min. Passem per la vora d'un curiós pou. Aviat sortim a la pista que seguim per l'esquerra.
4 h 21 min. Abandonen la pista i agafem un corriol a l'esquerra. Uns minuts més endavant, per la pista, hi ha la font del Fugató que no veurem.
4 h 28 min. Passem a tocar del cortal del Fugató. Continuem baixant.
4 h 35 min. Sortim a la pista i anem a l'esquerra.
5 h 37 min. Revolt. Dalt hi ha la caseta de la font de l'Aigüeta d'on agafa l'aigua el poble de Tuixent. Pel costat surt el corriol que ens duu a les Feus de Mola que són una surgència d'on surt molta aigua després de ploure encara que la gent afirma que també surt aigua encara que en aquest vessant de la muntanya no hagi plogut.
5 h 43 min. Per l'esquerra baixa la pista procedent de la Plana.
5 h 50 min.Pont que no arribem a creuar ja que preferim baixar per camí de l'arborètum amb nombrosos cartells explicatius de les plantes locals. Aviat creuem el riu de Mola.
5 h 55 min. Font dels Planells amb taules i bancs. Agafem el camí carreter que surt de davant de la font.
6 h 05 min Barrancada de la Plana on hem començat la travessa.