LA PANORÀMICA IMMENSA: PIC DE MONDOTO

 
En la meva entitat, el Centre Excursionista de Lleida, hi ha una colla d'amics que han format un grup de whatsapp que han anomenat Caminadimecres que surten, com podeu comprendre, els dimecres, entre setmanes. Aquest dimecres han quedat per anar al pic de Mondoto (Nerín - Añisclo). Un amic em va comentar que era un modest pic però que té una panotàmica superba així que no perdo oportunitat per anar-hi. Ha estat un dia redó encara que he fet la meva variant personal.

Us interpreto els colors del croquis: Vermell: Camí per pujar al Mondoto Blau: camí de tornada que vaig fer jo amb alguna petita liada Lila: Baixa correcta.

Descripció de l'itinerari:

Abans d'entrar a Nerín agafem una pista, ampla que ens duu fins la barrera per pujar cap a la sierra de Cutas o dels Miradors. Aparquem a la vora de la barrera. Hi ha un cartell que ens indica el sender a prendre.


8 min Cruïlla. A l'esquerra hi ha el sender que baixa de Collado Arena per on vindrem. Anem a la dreta per un sender marcat amb punts grocs i alguna fletxa blava. El paisatge està desproveït d'arbres. 

44 min Collada (1699 m.) on girem a la dreta seguint un contrafort ben marcat. Veiem a l'esquera, mentre pugem, els cartells dels límits del Parc Nacional d'Ordesa.


1 h 20 min Pic de Mondoto (1962 m.). Veritablement té una visió excepcional que justifica amb escreix el nostre esforç. Davant les tres Sorores (el Cilindre de Marboré, el Mont Perdut i el Soum de Ramond), la Punta de las Olas, las tres Marias (puntas de Susa), el collado d'Añisclo amb la impressionant gorja, i a l'altre costat el Sestrales. Al sud, recordo la Peña Montañesa. 

Una colla d'amics decideix voltar per les praderies d'Estival. Jo prefereixo pujar directament al vèrtex d'Estival. Baixo fins a la collada (1 h 45 min) i me'n filo pels lloms que tinc davant. Pensava que hauria d'anar xafant els coixins de monga però trobo un senderó prou fressat.

2 h 15 min Estival (2004 m.). Descobreixo que és un vèrtex geodèsic (aquest cilindre que trobem als cims) i que m'indica que és un cim amb  una panoràmica excepcional. És espatarrant la visió que tinc sobre el pic de Mont Perdut que tinc davant. No em puc traure els ulls d'ell. Però tampoc desmereix la vista cap al Sestrales i el Mondoto.Segueixo cap a la Collado Arenas. Vaig pel lloc carener.

2 h 35 min Arribo a tocar del Collado Arenas però aquí la cago. En lloc d'arribar-m'hi al collado el que vaig és adreça i baixo per una barrancada que em trobo a l'esquerra cap a la pista que veig clar a sota. Vaig sense sender.


2 h 55 min El barranc queda tallat per una cascada. Evito el pas per l'esquerra on trobo un carrerany pendent.

3 h 05 min Surto a una carena secundària que segueixo avall.

3 h 12 min Abandono al carena, després de molt pensar-m'ho per l'esquerra, que crec que és la millor opció però no una bona alternativa. Baixo trepitjant coixins de monja - podria ser pitjor - però cal anar amb cura.

3 h 30 min Surto a la pista que segueixo per l'esquerra. Passo per la vora d'una font.

3 h 37 min A l'esquerra surt un camí que em permet deixar la pista. Hi ha pintat en blau el nom de Nerín. Camí tradicional, molt agradable.

4 h 07 min Cruïlla. Enllaço amb el camí que he seguit per anar al Mondoto (punt 8 min de la descripció).

4 h 13 min Aparcament. Decideixo baixar fins al poble de Nerín. Vaig adreçant i aviat trobo l'antic camí al poble.

4 h 23 min Nerín on espero als companys, tot dinant. Llàstima que no hagi cap bar obert. Hi ha un artesà que treballa el boix i vaig a fer petar la xerrada amb ell i m'explica que el turisme va cap al Mont Perdut però que no entra al poble a donar vida al poble. Els albergs i l'hotel enguany no han obert.

Comentaris