AVUI EN BTT: EL FAR DEL BAIX SEGRE: ERMITA DE CARRASSUMADA

Avui m'he decidit traure la pols de la bicicleta i acompanyar a ma filla Núria a la seva dominical sortida amb BTT amb la seva amiga l'Andrea. Ja us ho podeu imaginar, per un pare no hi ha millor plaer que poder pedalar amb sa filla encara que he de reconèixer que ella està més forta que jo. M'ha sabut greu impedir la conversa entre dues bones amigues però els padrins ja tenim aquest punt de pesats.

Hem anat a l'ermita de Carrassumada, damunt de Torres de Segre. Popularment se l'anomena el Far del Baix Segre perquè des del seu mirador es gaudeix d'una panoràmica excepcional. És trist la conversa que he sentit d'un altre grup de ciclistes dient que el confinament, si més no, havia servit per descobrir bells racons com aquest. Llàstima no aprofitar els temps de llibertat per aprofundir en la nostra comarca.

Sortim de la plaça central del poble on hi ha el trencall cap a Alfés. En una cantonada hi ha la farmàcia. Anem direcció cap a Lleida ja que hem quedat que anàvem a buscar a l'Andrea. Anem per la carretera.

0,54 km Benzinera. Abandonem l'asfalt i anem per darrera de la benzinera on agafem un camí

0,6 km Anem a la dreta. Poc després trobem una cruïlla de camins. Anem recte. Passem per la vora de camps de fruiters. El camí s'estreny.

1,71 km Hem girat sobtadament a la dreta. hem deixat un canyissar per on va el GR3. Nosaltres sortim uns metres més amunt i anem a l'esquerra. Uns metres a la dreta tenim el canal de Serós.

2,4 km Passem per sota del pont de l'AVE.

2,84 km Xopera del Tòfol.

3,1 km Passarel.la sobre el riu Segre on trobem a l'Andrea i tirem cap a Albatàrrec. Clar si vols fer aquesta ruta no cal que facis aquesta marrada però pensa que la distància a Lleida ve a ser d'uns 3 km com hem estat nosaltres. Refem el camí que hem fet.

5,6 km Punt on hem enllaçat venint d'Albatàrrec (punt 0,6 km) i ara continuem per la sèquia de Torres. Anem circumval·lant el poble d'Albatàrrec sense entrar-hi.

7,38 km Deixem endarrere les darreres cases del poble.

8,44 km Abandonem el camí de la Sèquia de Torres i baixem per la dreta.

9,23 km El camí va a l'esquerra però vaig a la dreta a veure la passarel.la a Butsenit que està colgada d'aigua.  Retorno a la cruïlla i anem per la vora del riu. Anem pels Patamolls de Montoliu.

10,39 km Bifrucació. Anem per la dreta perquè volem veure l'altra resclosa que passa el riu Segre.

11 km k Resclosa sobre el riu Segre. Fa fredat veure la força de l'aigua. Espero poder passar-hi un dia per dalt caminant. Retornem a la bifurcació.

11,7 km Deixem la pista que dúiem i agafem un trencall a la dreta. Rectes sortíriem a Montoliu.

13 km Cruïlla. Anem a l'esquerra. Passem per sobre del riu Set que aviat farà cap al Segre. Per aquests rodalts i vaig anar caminant un altre dia. Veure aquí explicació. En aquest blog trobareu moltes sortides al voltant del riu Set.

13,36 km Abandonem el camí que puja a Sudanell i agafem un trencall a la dreta.

15,7 km Agafem un camí a la dreta i poc després un a l'esquerra.

18,4 km Passem per sota de l'autovia.

18,84 km Entrada al poble de Torres de Segre. A la dreta tenim el camí natural (queda pendent) que va per la vora del riu. Hi ha un guaita i un senzill monument. Anem a l'esquerra allunyant-nos del riu.

19,22 km Girem a la dreta, entrant a Torres.

19,45 km Carrer principal de Torres. Anem a l'esquerra, amunt.

20,1 km Rotonda de Torres. Anem rectes cap a l'ermita de Carrassumada que aviat verue'm el tossal que hem d'ascendir.

20,88 km Travessem el canal de Serós i poc després el cementiri.

21,4 km Bifurcació. Anem a l'esquerra.

22,38 km Gir sobtat cap a l'ermita.

22,73 km Ermita de la Mare de Déu de Carrassumada,

22,9 km Espectacular mirador a l'altre vessant, encara que els pins i la boira que encara resta ens impedeix fruir totalment del paisatge.

Després ens anem al monument del MAI MÉS que molta gent desconeix. Va ser bastit al voltant dels anys 80 en un moment que els esforços de recuperació de la Memòria Històrica eren molt escasos i cal destacar el treball que es va fer des de l'Associació de Carrassumada amb un llibre excepcional recollint tots els morts que havia hagut en la passada Guerra Civil en els pobles que envolten l'ermita. Coordenades UTM: 31T  x=294805  y=4599423

23,35 km Vèrtex geodèsic (212 m.) des de fruïm d'una bona perspectiva sobre Lleida i els pobles que l'envolten. Tornem a l'ermita i baixem per la pista que la volta per la dreta.

23,9 km Sortim a la carretera per on hem pujat i anem a la dreta cap a Torres.

25,7 km Rotonda d'entrada a Torres de Segre. Anem cap a Sudanell.

27,1 km Travessem l'autovia i poc després girem a l'esquerra. Trobem la sèquia de Torres que l'anirem resseguint una bona estona.

31,93 km Hem passat per sota de Sudanell i ara el camí fa un gir sobtat a l'esquerra. Baixada forta. Abandonem la sèquia que fa un tomb.

32,05 km Travessem el riu Set. Pujada.

32,34 km Retrobem la sèquia de Torres que seguim.

33,44 km Abandono, les joves segueixen avall, la sèquia de Torres i tiro a la dreta cap a Montoliu.

33,65 km A l'entrada de Montoliu agafo el canal de Serós.

35,47 km Primeres cases d'Albatàrrec. Giro a l'esquerro i entro al poble, pel carrer de les Escoles.

35,57 km Passo per davant del CAP i giro a la dreta i agafo la carretera.

35,81 km Plaça central d'Albatàrrec on he començat a pedala.