SERRADELL: COVA DE SORTA i ESPLUGALLONGA

Estem en ple confinament municipal però legalment em puc desplaçar pel Pallars. Ara mateix no us puc donar més informació... tampoc n'heu de fer res. Avui he pogut pujar a la balma de Sorta i d'Esplugallonga en el terme de Serradell. Hi tenia moltes ganes d'anar des de que vaig llegir la llegenda en el llibre de Pep Coll:

Diu que els cristians estaven assetjats des de feia dies pels musulmans a la balma de Sorta. Aquests es pensaven que ja no els hi podia quedar gaires provisions per sobreviure i que aviat es rendirien.

Els de Sorta, només els hi quedava una vaca per alimentar-se. Estaven molt apurats per la fam. Però en lloc de cruspir-se la vaca van decidir tirar-la barranc avall demostrant que no els hi emportava perdre aquell animal. Els moros (que per cert estaven a la balma d'Esplugallonga) sorpresos van pensar que encara els hi quedava molt menjar i van aixecar el setge i d'aquesta forma es van poder salvar.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Recorregut molt interessant per descobrir aquestes dues balmes que acullen sengles jaciments.
Dificultat: Alta. No hi ha sender i cal pujar entre esposeralls molets i amb massa esbarzers.
Temps: 3 hores 21 minuts.
Distància: 5 km

Alerta que hi ha molts llocs que hi ha una confusió entre la designació de les coves. La cova de Sorta no és la primera que es veu sinó que queda molt més a la dreta. A dins del barranc. La meva fons de documentació és la Catalunya romànica, volum XV dedicat al Pallars.

Aparco en un revolt que hi ha abans de la Llau de la Font d'on surten dues pistes que van a uns camps propers. Agafem la pista que hi ha a l'esquerra. Coordenades UTM: 31T  x=327343  y=4682468

3 min Abandono la pista que arriba a un camp i agafo un sender que surt recte. Pal baix indicador.

6 min Passo pel costat d'un roure majestàtic. El camí marxa entre marges encarant-se vers el poble de Serradell que veiem a l'esquerra.

14 min Travesso una gran esllavissada que ha malmès l'antic camí. Marcat ara amb fites.

19 min Arribo a la font Fresca. 40 metres més enllà hi ha un corriol que segueixo per la ma dreta. Muntanya amunt. No es gaire evident. Surto a la part alta de l'esllavissada. El corriol va dibuixant unes ziga-zagues però resten totalment envaïdes per vegetació. Observo una primera balma damunt meu però no hi ha restes d'ocupació humana visible mentre que a la que hi ha a la dreta veig una torra construïda a l'entrada. M'encaro cap aquesta. Alerta que hi ha blogs mal localitzades.

Finalment em dedico a pujar entre la vegetació cercant el millor pas. Penso que si aquestes restes en lloc d'estar a casa nostra estiguessin a França, posem pel cas, segurament gaudiria d'un camí senyalitzat per pujar fins la cova. Potser és l'encant de casa nostra.

45 min Entro a la balma de Sorta. A l'esquerra tinc una mena de torre de defensa, encara que també podria ser una capella ja que té una mena d'absis. Més a la dreta hi ha una bassa que s'omple d'aigua d'una font interior que ara raja de valent. Més enllà hi ha una compartimentació. Veig dues tombes picades en la roca. Coordenades UTM:31T  x=326807  y=4682888

Baixo per l'altre costat de la balma però també els esbarzers semblen que s'han enamorat de mi i no em volen deixar marxar. Passos entre vegetació desagradables.

En la cinglera de davant no veig cap balma. Intueixo que deu d'estar darrer d'un marcat esperó que dibuixa la muntanya i que no em deixa veure'l. Travesso la barrancada i tiro amunt, cercant el millor pas.

1 h 25 min Volto el cingle i .. premi. Davant tinc les primeres formacions rocoses de l'Esplugallonga. No hi ha dubte, és una balma (espluga) llarga (llonga). Hi ha un conjunt de compartiments. Segurament han estat aprofitats per usos ramaders posteriors però havien acollit antigament poblaments humans. L'estructura més evident és una mena d'escala d'obra però que no va a cap lloc. No veig que em pugui informar que havia un segon nivell (veure foto inicial). També hi ha algun despreniment del sostre original de la balma per la qual cosa costa identificar alguns elements. Coordenades UTM: 31T  x=327089  y=4682867

Decideixo, en la mesura que pugui, retornar pel camí d'anada. Més val camí dolent conegut que per conèixer

1 h 50 min Arribo a la font Fresca. Decideixo anar a visitar el poble de Serradell. Amb una encisadora estructura de vila closa. És un plaer perdre's pels seus carrers. Si em permeteu fer-me un retret, les cases estan massa arreglades. Hi ha moltes cases de segona residència i viu poca gent autòctona. Perdoneu però ho havia de dir.

Baixo per un camí que em retorna de nou a la corva on tinc el cotxe aparcat (3 h 21 minuts).