ITINERARI CIRCULAR PELS RACONS PERDUTS DE LA TERRETA (TORRE DE TAMURCIA - SANTA MARIA DE MIRALLES - SANT GREGORI - MASOS DE TAMURCIA)

Em llevo pel matí i el dia és fred i he de canviar el pla inicial. Una mica no sé on vaig però La vida te da sorpresas i faig un itinerari que en acabar-la no puc deixar de pensar que he tingut molta sort. Un itinerari genial, redescobrint paratges nous.
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Excursió molt creativa que s'ha anat gestionant a mesura que anava caminant. Molt interessant.

Dificultat: Moderada. Hi ha algun tram, a la baixada al barranc de Miralles que costa seguir el sender.

Temps: 4 hores 46 minuts.

Aparquem en el poble de la Torre de Tamúrcia (1052 m.) i agafem una pista que puja cap a ponent (Lo Tossal).

2 min Agafem un sender que surt a la dreta. Anem baixant per les Costeres de la Font de la Riba.

18 min Arribem al barranc de la Font de la Riba on hi ha la caseta de la captació de l'aigua, ara el camí s'enfila amunt. Poc després trobem un sender que davalla cap a un camp. Vaig pel camí de la Plana Llebrera.

33 min Agafem un sender que tira cap a un extens camp que tenim davant. El sender havia estat un camí carreter però en estar poc fressat s'ha convertit en un sender que de vegades costa una mica de seguir. El camí després d'anar fer voltes acaba baixant. En els mapes no es veu que arribi al barranc però en anar a peu trobem que arribem al barranc de Miralles (1h). Aquests dies porta força aigua i ens serà difícil de travessar-lo. Anem seguint el barranc - que podreu trobar sec en altres estacions de l'any.

1 h 5 min Seguim una pista que s'enfila amunt. Aquesta puja a l'alzina del Comú on es reunien els alcaldes de la Terreta per tractar els temes de la contrada. Avui no hi pugem.

1 h 8 min En el primer revolt a l'esquerra agafo un sender que surt a la dreta i que passa per damunt un marcat meandre que fa el torrent. És un camí excepcional i pràctic. Baixem de nou al torrent.

1h 16 min Travessem el torrent de Miralles a gual. A vosaltres us semblarà insignificant però amb aigua té la seva gràcia. Ens enfilem per un sender amunt.

1 h 32 min Arribem a les bordes de Miralles amb un gran corral per acollir importants ramats segurament d'ovelles. Abans he deixat un corriol que voreja el turó del Santa Maria de Miralles i va a la pista per on baixarem. Trobem una pista que s'enfila amunt.

1 h 40 min Collet on trobem la pista que puja al llogarret de Llastarri. A la vora hi ha l'ermita romàtica de Santa Maria de Miralles, sense teulada i que ha estat reutilitzada com a corral de bestiar. El castell que hi ha a la vora no en queda prácticamente ni restes però una visió meravellosa del torrent de Miralles per on baixarem.

Agafem la pista que davalla decididament. Com fa marrades podem adreçar-ne alguna.

1 h 49 min Arribem a barranc de Miralles. No el podem travessar a gual i hem de posar pedres per poder-hi passar. L'haurem de travessar 4 vegades.

2 h 23 min Ermites de Sant Gregori i Sant Antoni, ben arranjades i al costat de la pista. Sortim al camí asfaltat i anem a l'esquerra per on passa una canalització. Hem de saltar una tanca que ens permet passar pel canal que travessa el barranc. A l'extrem hi ha unes escales. Pel darrer podem pujar per un corriol.

2 h 28 min Sortim a una pista i tirem amunt. Trobem alguna marca de pintura groga i algun pal indicador. A la poca estona trobem una bifurcació. Anem a la dreta. A l'esquerra la pista va a un camp. Anem per un coster d'herba per on costa distingir el sender.

2 h 55 min El nostre camí gira a la dreta mentre que hi ha un camí carreter que s'enfila recte amunt.

3 h 01 min Travessem el barranc de les Sargues. Ara anem flanquejant.

3 h 07 min Voltem el serrat de la Collada.

L'alzina del Comú ens queda a l'esquerra a 1 h i mitja (anada i tornada)

3 h 34 min Sortim a la pista que mena a l'Alzina del Comú. Anem a la dreta i arribem als Masos de Tamúrcia que travessem. Font del poble. Agafem un ramal a mà esquerra que passa per sota d'una porxada.

3 h 52 min Font.

4 h 03 min Abandonem la pista i agafem un sender a la dreta.

4 h 09 min Travessem el barranc de Mirabella on hi ha alguns esbarzers molestos.

4 h 20 min Fem cap a un camp. El sender baixava per la dreta però ens trobarem un altre tram amb esbarzers que fan de mal passar. És millor vorejar el camp per l'esquerra i després baixar a buscar el camí, prou evident.

4 h 37 min Passem per la vora d'una granja i de la carretera a la Torre de Tamúrcia. Anem en paral·lel a l'asfalt.

4 h 44 min Sortim a la carretera.

4 h 46 min Arribem al llogarret de Torre de Tamúrcia i acabem l'excursió.