FOSSA DE L'HOSPITAL DE SANG DE SOSES


En un grup de facebook sobre els vestigis de la Guerra Incivil pengen que han posat una làpida en una fossa militar de l'hospital de sang de Soses. Li demano més informació a Celi Garrido que és qui ha penjat la noticia. Des d'aquí agrair-li la informació. No em puc evitar d'anar-hi a posar-hi el nas. 
Text de la placa: "Novembre 1938 - Cementiri de guerra - Aquí van ser enterrats 18 soldats de la Guerra Civil després de morir a l'hospital que estava ubicat al carrer Portal, número 28 de Soses. 
Aquests soldats van ser ferits en l'ofensiva que es va desenvolupar al terme de Soses entre els dies 8 i 22 de novembre de 1938"
La localització és molt fàcil. Cal arribar al Plusfres o Cooperativa Agrop  de Soses (Coordenades UTM: 
31T  x=290668  y=4601044) i agafar el camí Fondo de Torres de Segre.
Als dos-cents cinquanta metres, a la vora d'un bell camp de fruiters, ara en flor, em trobo la placa sobre un monolit.. Enhorabona per la recuperació d'aquest espai memorialista. Coordenades UTM: 31T  x=290917  y=4601162
Com tinc temps decideixo anar al carrer Portal, núm. 28. La casa que ocupa aquest solar hi ha una casa posterior però val la pena fer el recorregut ja que podem descobrir dues cases prou interessants (no podria estar l'hospital en aquestes cases??).  Una va ser enrunada però van mantenir l'aspecte interior de la casa, un detall que em va agradar.

Al marxar cap a Lleida decideixo tornar a pujar a l'ermita de Sant Miquel que és un modest turó enlairat i que havia de ser molt important en l'ofensiva del novembre del 1938. Hi ha una ermita lletgíssima amb façana de totxo que ara tan poc ens agrada. Segurament quan es va bastir va sembla que era ben bonica. Darrera hi ha un possible post d'observació amb una mena de trinxera abandonada. Llàstima que el mirador excepcional del lloc està camuflat per una línia de xiprers. Coordenades d'un possible post d'observació: 31T  x=290948  y=4602136
Per obtenir el track de la fossa militar:
Powered by Wikiloc

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

CIRCULAR DE SANT MIQUEL DE LA TOSCA A LA PUNTA CURULL I TOSSAL DE LA COGULLA (CAPÇALERRES DE LA SERRA DE LA LLENA)

RECULL D'ITINERARIS DE LANZAROTE: LA ILLA DELS VOLCANS

TRAVESSA INTEGRAL RIU SET:ETAPA 1a: DE SANT MIQUEL DE LA TOSCA A LA POBLA DE CÉRVOLES

MÉS DOLMENS PEL MONTSEC DE RÚBIES: DE PAUS, DEL PLA DE LA GALLINA I EL SOL DEL JOAQUIM

CAMINANT ENTRE TRINXERES: LA SERRA FOSCA DE CASTELLDANS

EL CEL DE LANZAROTE I ELS PRECIPICIS DE FUMARA

TRAVESSA INTEGRAL DEL RIU SET: ETAPA 3: DE COGUL A LA DESEMBOCADURA

TRAVESSA INTEGRAL DEL RIU SET: ETAPA 2a: DE CERVIA DE LES GARRIGUES AL COGUL

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

PENJATS PELS PENYA-SEGATS: RISCOS DE FAMARA