NIU DE METRALLADORES DE LA PEDRERA DE GERB I EL SEU CASTELL

Tarda amb el cel brut de terra, però decideixo anar a explorar una carena de damunt del poble de Gerb encarat vers el riu Segre. Vaig a  descobrir uns vestigis que domina el Merengue. Foren construïts per l'exèrcit franquista per controlar el Cap de Pont de Balaguer. L'indret ha estat restaurat i senyalitzat però em permeto enllaçar el tossal de la Pedrera amb el del Castell. Baixo pel poble vell on trobo alguna cosa interessant.

A Gerb agafem la carretera a Vilanova de la Sal (LV-9046). En el km 1,3 km trobem un aparcament on comença el nostre recorregut.

Agafem un sender que s'encara per una carena, camí marcat per pals clavats al terra.

8 min Assolim el cim d'un modest tossal. Allí trobem unes trinxeres que ens duen a un niu de metralladores/ post d'observació per arribar-hi cal passar una curiosa estructura que forma una mena de túnel. Les trinxeres tenen una fondària considerable que reflecteixen la realitat ja que moltes trinxeres restes originals i es trobem replenes de sediments que les fan molt més petites del que van ser realment. Podem també observar el dibuix en ziga-zaga per evitar els impactes directes de les trinxeres. En el costat oposat de la espitllera del post d'observació podem veure una placa on podem llegir: " División 5 - 4). Des d'aquí dalt és molt interessant la visió que es té sobre el Cap de Pont de Balaguer (Monteró, el Merengue, Cubells, Assentiu, Morinyó ...) escenaris dels durs combats dels dies posteriors al 22 de maig de 1938.

Continuem per la carena pel costat oposat, ara avall.
11 min A l'esquerra veiem una possible trinxera. La seguim i tinc algun dubte en quedar tallada en un camp. Travessem algun camp de cereal.
16 min Collet. Ens enfilem amunt.
21 min Possible emplaçament d'una bateria que denota una forat colgat de terra. Coordenades UTM: 31T  x=317580  y=4633107
Per la carena veiem també alguna resta de trinxera carenera.

32 min Castell de Gerb(330 m.) , en el punt més elevat de la serra. Hi ha un mur amb una obertura que ens encara cap a un altre possible emplaçament d'una bateria. Coordenades UTM: 31T  x=317602  y=4632702. Poc després arribem al final de la carena. Decidim baixar per un corriol que surt darrera nostre. Sota nostra tenim el poble de Gurb. Ara s'ha afegit a la nostra visió anterior Balaguer, Vallfogona de Balaguer i el castell de la Ràpida que completa la panoràmica sobre el Cap de Pont de Balaguer.
42 min Arribem al poble Vell de Gerb amb les cases ensulsiades. Entrem en un celler i veiem que està intercomunicada amb una galeria lateral. Sembla ser que podria ser un refugi antiaeri per la situació que ocupa. Podria estar habitat puntualment. Coordenades UTM: 31T  x=317518  y=4632613

46 min Trobo una altra entrada uns 5 metres damunt nostre. Penso que pot ser un celler però curiosament es tracta d'un antic forn de pa. Coordenades UTM: 31T  x=317519  y=4632683
48 min Sortim a la pista d'accés a un dipòsit. Anem a la dreta.
53 min Fem cap a la carretera. Anem a la dreta per l'asfalt.
1 h 03 min Aparcament on hem començat la caminada.
Si voleu veure els meus Vestigis de la Guerra Civil podeu clicar aquí
Per obtenir el track de la sortida: