PER LA VIA FERRATA CLAUSURADA DE LA REGINA: AMB SORPRESA FINAL

Continuo explorant per la zona de Sant Honorat (sortides per la zona) però avui m'allargo fins a la serra d'Aubenç. He decidit pujar per on baixava la via ferrata de la Regina i arribar a la carena. Dalt em trobo un camí que em durà a un mirador excepcional de la contrada. Un cimal que per no tenir no té ni nom però justifica amb escreix l'excursió. Quin encant anar a muntanyes que no tenen ni nom...
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:
Valoració: Espatarrant visió des del cim que compensa la caminada.
Dificultat: Entre mig i alt. Cal remuntar per les instal·lacions de la vella ferrata. No és imprescindible anar amb material de protecció.
Temps: 4 hores 26 minuts.
Itinerari linial

Aparquem en un petit entrant que hi ha en el pont de l'Esquella en l'embassament d'Oliana. En el km 148,1 de la carretera C-14. Aquí havia hagut l'aparcament de la via ferrata de la Regina, una de les primeres en la cronologia catalana, però la falta de manteniment i molt especialment la falta d'acord entre els ajuntaments de Peramola i Oliana fa que estigui clausurada però encara permet fer una excursió prou interessant que és la que avui farem.

Aviat baixem al barranc del Boter. Anem deixant uns trencalls per la dreta que van a l'inici de la via ferrata de la Regina. Anem pel barranc.

11 min Abandonem el barranc i ens enfilem per l'esquerra.

41 min Arribem al salt del Boter. La contrada queda tallada per la paret. En aquest punt s'inicia la Feixa de la via ferrata de la Regina que no és difícil però si impressionant. Hi ha un tram de cadena que ens permet superar les primeres dificultats. Més enllà un passamà. Coordenades UTM: 31T  x=359131  y=4664886. La feixa és espatarrant però no pas difícil. Hi ha algun pas puntual estret però es camina prou bé.
1h Sortim de la feixa en un indret espectacular ja que podem fruir d'una nova visió del contrafort de la muntanya. Per la dreta pujava el primer tram de l'antiga ferrata. Si observem bé, en l'esperó del davant encara es poden veure esgraons de la ferrata.
1 h 04 min Ens trobem amb una canal dreta per on hem de grimpar amb l'ajut del cable de vida. És el pas més exigent de tot el recorregut. Cal anar amb cura. Seran una vintena de metres per la canal. coordenades UTM: 31T  x=359499  y=4664845. Quan sortim de la canal anem uns metres per una feixa a la dreta i anem a buscar una altra canal, també costeruda, però aquí trobem grapes que ens permeten pujar amb tranquil·litat. Si anem amb gent no avesada a trescar per aquests rodals millor dur el material de via ferrada.
A mesura que anem pujant anirem trobant algun gram de passamà i algun esgraó però no tenen el nivell d'exigència d'aquests passos aquí ressenyats.

1 h 31 min Sortim a la carena. Coordenades UTM: 31T  x=359379  y=4664946. La ferrata acabava a la nostra esquerra enllà. Nosaltres trobem un camí marcat amb punts blaus (que en algun moment alternen amb vermells) que seguim en direcció nord. El camí està força fresat. Penso que és el camí de descens que fan anar els escaladors quan baixen de coronar les cingleres que ens queden a la dreta. Anem passant per belles feixes. Trams espectaculars per la visió que tenim sobre l'embassament d'Oliana.
1 h 58 min Fem cap a una collada molt marcada.
2 h 33 min Som al cimal de nom desconegut. L'anomenaré Mirador de l'Obaga Negra (1188 m.) amb una panoràmica espatarran amb les muntanyes andorranes al nord, la roca de Narieda, les Amoroses montserratines, la serra de Canals, l'embassament d'Oliana a un cop de pedra, la carena de la serra d'Aubenç ...
Retornem pel mateix camí.
4 h 26 min Aparcament del pont de l'Esquella on hem iniciat l'excursió.