ENTRE LA LLEGENDA I LA MUNTANYA: PIC DE FONTARGENT I D'ANCORAT O COUME DE L'ENFER

Dimecres, 18 d’agost de 2021

La vall d’Incles és una extensa vall glaciar que constitueix uns dels racons més bells d’Andorra. Personalment crec que les Valls d’Andorra guarda molts  bells topants encara que no puc suportar la part baixa plena de botigues i cases que van colonitzant els vessants abruptes de la muntanya … cada vegada més, no sé pas quan pararan!!!.

A la vall d’Incles vaig tenir ocasió de pujar al pic d’Escobets – Noè, el pic de Rulhe, la cresta de Juclar i dues vegades l’he travessada fent el GRP d’Andorra però l’altre dia vaig llegir una crónica del pic de Fontargent que em va capficar i vaig decidir anar-hi …

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Recorregut que juga per la carena fronterera andorrana i francesa. Excursió excepcional.

Dificultat: Moderada. Algun tram sense sender però sempre evident. Pujada molt dreta per damunt del port de Fontargent.

Desnivell: 990 metres

Temps: 4 hores 17 minuts.

Itinerari circular

Descripció de l’itinerari:

Travessem amb el cotxe la vall d’Incles – recordeu que es pot passar amb cotxe privat abans de les 9 h, sinó hem d’agafar i pagar 6 euros per agafar un tren que us apropa 2 km, millor anar caminant per l’altre vessant per l’ombra – i aparquem al pont de la Baladosa (1854 m.). Tornem a travessar, ara caminant el pont i agafem el camí que s’enfila amunt cap al port de Fontargent o d’Incles marcat amb punts de color groc. Hi ha un plafó indicatiu de tots els camins però no sé si ofereix informació massa concreta.

Pujada ferma amb un camí amb estaques de fusta fent d’esglaons – que no sé pas si ajuden gaire.

25 min Esplanada, per l’esquerra marxa el camí a l’Estany de l’Illa. Nosaltres continuem recte pel camí més fressat.

1 h 05 min Arribem al port de Fontargent o d’Incles (2261 m.). En francès també el podeu trobar com a port de Fontargente. Resulta que és el port més baix de la carena que separa el Principat i l’Arieja i per aquest motiu antigament havia estat molt utilitzat per comunicar les dues comunitats. Actualment la carretera passa pel port de Valira (Pas de la Casa) (2409 m.). En el vessant francés tenim l'estany de Fontargent. Com us podeu imaginar aquest port està ple de llegendes (si voleu passeu-vos un parell de línies que les vaig a explicar tal com me les van explicar a mi…En Carlemagne, el gran emperador, va visitar les Valls andorranes i va decidir que els seus dominis acabarien aquí i va posar dues anelles amb una cadena per indicar la fi del seu imperi. Durant el final del segle XVIII encara hi ha textos escrits que ens parlen de les argolles.

Ara cal que agafeu forces i tireu amunt per l’esquerra seguint a grans trets la divisòria Franco-andorrana. Es tracta d’un fort tirapits. Hi ha un corriol perdedor, fitat, que ens va indicant la pesada pujada. Respireu i contempleu les belles línies de la muntanya de Rulhe. Superba. Més enllà el pic de l'Alba, el de Noè i  Escobes, amb l’agulla homònima, al seu costat, la retallada cresta de Juclar, al fons el pic de Pessons, Cubils…

1 h 42 min Pic de Fontargent (2621 m.). Tornem a la llegenda, el nom correspondria al tresor que en Carlemagne va amagar pels voltants i que, segons la versió popular, encara no s’ha trobat. No patiu per trobar el tresor. Haureu de pagar la part proporcional al govern francès com propietari, al govern andorrà per la troballa i al govern espanyol en portar els diners a Espanya, pot ser millor que no el trobeu. Enfront veiem l’estany d’Isla (en algun lloc escrit Illa) que té la curiositat que en el seu interior té una gran illa. Iniciem la davallada cap al coll d’Anrodat.

1 h 57 min Coll d’Anrodat (2545 m.) on podem baixar per l’esquerra cap a l’estany d’Isla però nosaltres preferim remuntar per l’altre vessant al pic d’Anrodat. Pujada ferma per un corriol ben fitat.

2 h 21 min Pic d’Anrodat o Coume de l’Enfer (2730 m.) que ens permet fruir de més muntanyes andorranes situades més a ponent. En un mapa que porto diu que es pot descendir directament a l’estany de l’Isla però des d’aquí dalt es veu molt dret, possible, però molt dret i decidim recular pel camí per on hem vingut. Però clar molts esteu desitjant la llegenda corresponent. Resulta que hi ha el pic de Noè però segons la creença popular en aquest pic van ancorar (Anrodat=Enredat) la barca del mariner salvador de la humanitat i havia hagut també una anella. Tant pensar que ho va fer al Mont Ararat (Kurdistan) i resulta que ho va fer al costat de casa.

2 h 50 min Coll d’Anrodat. Baixem pel vessant andorrà. El costat francès és molt més dret i escabrós. Baixem sense un sender clar en començar però aviat anem trobant traces de corriol que ens faciliten el descens. A la part baixa ja trobem fites i un sender definit.

3 h 09 min Estany de l’Isla (2367 m.) amb la seva curiosa illa a la qual podeu arribar travessant unes pedres. Un cop visitada la illa central. Agafem el camí que baixa de forma costeruda cap a la vall del riu … Tram de mal baixar. En la part baixa trobem un sender que puja a la cabana Sorda.

3 h 55 min Fem cap al camí de pujada que ara seguim cara avall.

4 h 17 min Pont de la Badalosa i fi de l’excursió.