PELS NIUS DE METRALLADORES DE LA COSTA ENTRE LA PINEDA I SALOU

El bon company Lluís Colomés - a qui mai podrem agrair prou les activitats que ens organitza - ens ofereix una nova sortida didàctica: Excursió pels nius de metralladores de la costa entre la Pineda i Salou. En Lluís ens explicarà aquestes construccions militars de la república per evitar els atacs franquistes. Podrem trobar molta informació sobre aquest tema al blog El canut dels minairons del Lluís.

VALORACIÓ: Excursió que permet combinar elements de la memòria històrica amb la bellesa del camí de ronda.

DIFICULTAT: Baixa, sols cal patir per la distància.

DISTÀNCIA: 11,6 km

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Aprofito la descripció que ha fet en el seu blog en Lluís i afegir alguns comentaris en vermell.

Ens situem a l'extrem est de la Pineda, a tocar del darrer contrafort del port de Tarragona, en l'inici del passeig marítim de la Pineda.

0 km: Inici al passeig de la platja de la Pineda. Girem en direcció est fins al petit espigó del complex del Port de Tarragona.

0,03 km: Es troba un conjunt dels dos primers búnquers del tipus B. Són dues construccions massisses que pel seu pes es van ensorrant i perdent la seva rellevància. Es pot observar mig colgades les espitlleres i les portes d'entrada. Tenen un aspecte pesat. Estat de conservació més que penós amb suposats artistes que s'han dedicat a pintar-los  amb espray. Coordenades UTM: 31T  x=348032  y=4549910

Reprenem el passeig de la platja de la Pineda en direcció oest.

1,2 km: Ubicació del búnquer tipus A actualment desaparegut. Coordenades UTM aprox: 31T  x=347556  y=4549247

1,3 km: Ubicació del búnquer tipus A actualment desaparegut. Coordenades UTM aprox.: 31T  x=347507  y=4549165

3,0 km: Búnquer del Racó de Salou, situat en l'extrem occidental de la platja de la Pineda. Ben destacat entre la sorra. En la seva part més elevada hi ha part de l'escultura Marca d'aigua de l'artista Sergi Aguilar. El niu està folrat de pedres per dissimular el seu emplaçament. Amb els anteriors defensava la part de la Pineda. Coordenades UTM: 31T  x=347091  y=4547733

3,1 km: Sortim de la platja per anar a trobar el carrer del Vaporet, just a la part dreta de la tanca de l’accés al recinte de l’Autoritat Portuària hi ha l’accés al Camí de Ronda.

3,3 km: El camí gira en direcció oest i paral·lel a l’antiga pedrera i al mar.

3,9 km: El senderó comença a endinsant-se dins del bosc i ascendint en direcció al Racó de Salou. Trobem un tram de trinxeres excavades a la roca. Coordenades UTM: 31T  x=346600  y=4547024

4,3 km: Deixem el camí de Ronda i ascendim a la part més alta del Racó de Salou, La Talaia (73,6 metres sobre el nivell del mar).

4,4 km: Conjunt de les Bateries de Salou, formades per 4 emplaçaments de bateries a cel obert. Mai es van arribar a fer anar. Sembla que hi havia un canó tan antic que era molt lent i en el temps que arribes l'impacte fàcilment el vaixell s'hagues desplaçat i no hagués impactat sobre l'invasor. Dels quatre n'hi ha dues d'encarades cap a Salou i dues cap a Tarragona. En algunes es pot observar l'entrada a polvorí on es gaurdava la munició. Coordenades UTM: 31T  x=346245  y=4546966

Seguim per la part del darrera fins a trobar la caseta de l’antic repetidor de TVE, ara anem en direcció oest fins a trobar una cadena, pugem per una pista fins a un gran dipòsit d’aigua que al costat hi ha el punt geodèsic.

4,6 km: Búnquer del segon emplaçament. Tornem enrere fins a trobar el senderó que baixa fins al carrer de la Falconera. Punt d'observació. Construcció de formigó sòlida. A l'altre extrem hi ha un tram de trinxera. Damunt hi ha un vèrtex. Coordenades UTM: 31T  x=346231  y=4546959

5 km: Carrer de la Falconera (urbanització d’apartaments).

5,4 km: Porta d’entrada del Far de Salou. A l’esquerra hi ha el camí de Ronda que, a partir d’aquí fins a Salou, està restaurat. Cal seguir-lo al voltant de tota la tanca del far.

5,6 km: Estem davant del Far de Salou on hi han diverses plataformes d’observació de les impressionants vistes del mar, de les roques i de les caletes que configuren aquest espai. Es segueix el camí de Ronda passant per la Cala Crancs i la Punta de la Salada.

6,8 km: Punta del Cavall. Búnquer situat a l’extrem de les roques. mig amagat i encarat a la bahia de Salou, cal grimpar una mica per dissitar-lo tranquil·lament. Queda camuflat entre les roques. Coordenades UTM: 31T  x=345461  y=4546610. Reprenem l’antic camí que van excavar a la pedra quan van construir el búnquer, per continuar cap a la Penya Tallada, la Punta Roja, els Replanets, les roques Puntxoses fins arribar a la Platja Llarga.

8,9 km: Deixem la Platja Llarga per enfilar el caminet per les roques de l’Altar i la   Punta del Lari. El camí passa enlairat pel damunt de les roques, a poca distància del mar i ens porta a la platja de les Llenguades.

9,4 km: Punta del Porroig. Esplanada urbanitzada on hi han les dues cúpules dels dos búnquers, tristament no ens podem adonar de la construcció ja que no s'han mantingut les espitlleres ni l'entrada. Passa totalment desapercebut. Coordenades UTM:  31T  x=344419  y=4547716. Lloc privilegiat on es pot veure tota la costa de Salou i la de Cambrils. El camí de Ronda passa pel costat mateix dels edificis d’apartaments de la Punteta Roja

9,7 km: Escales que baixen a la Platja dels Capellans. Travessem tota la platja fins arribar a les Ferreries. Aquí el camí de Ronda és un voladís de fusta amb baranes de protecció. Continuem fins a trobar l’inici de la Platja de Llevant de Salou.

10,4 km: Els Pilons, inici de la Platja de Llevant i del Passeig marítim de Salou, també conegut pel passeig de Jaume I.