PER LES TRINXERES DE NAVAL: MONTE PISA- BOLERO

 
Casualment trobo una sortida a wikiloc que visita pels vestigis de la Guerra Civil de Naval (Somontano), mira per on... em sembla una sortida prou interessant. A Naval hi ha dos trams de fortificacions: Monte Pisa, amb la pujada perfectament indicada, i Bolero, que també, el nostra track proposa fer l'anada per Monte Pisa i baixar per Bolero. L'enllaç entre els dos trams la fa una mica directa, sense un sender evident. Es nota que coneix perfectament la zona per anar al gra. 

FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Proposta circular que ens permet descobrir vestigis de la Guerra Civil prou rellevants. Enllaça els vestigis de Monte Pisa i Bolero.

DIFICULTAT: Moderada, cal tenir pressent que hi ha alguna estona que anem sense sender entre camps. L'enllaç del vestigis de Monte Pisa i Bolero és el tram sense sender.

TEMPS: 3 h 16 minuts.

DISTÀNCIA: 7,2 km.

DESNIVELL: 290 metres.


Descripció de l'itinerari:

Abans d'entrar a la vila de Naval agafo un trencall a l'esquerra que em duu al Saladar de Roldà on aparco. Per darrera del Saladar hi ha el camí a Hoz de Barbastro que vaig seguint. 

10 min 0,4 km Bifurcació. Per la dreta surt el camí a les trinxeres de Bolero per on tornarem. Cartells indicatius. 

18 min  1 km Trencall a l'esquerra que segueixo.

22 min 1,2 km Ermita de Santa Quetèria. Edifici de grans proporcions - que ja veiem des de la carretera a Naval. Es tracta d'un edifici originàriament romànica però està totalment reformat. Davant hi ha una roca on hi ha el castell de Piedra Pisada. En un extrem trobo una fita que em permet pujar al cim d'aquesta roca. Hi ha algun pas on cal fer anar les mans - que li posa una mica d'encant -.

28 min 1,3 km Esplanada del castell (695 m.) amb una panoràmica excepcional. Davant nostre tenim el tossal del Monte Pina vers on ens enfilarem. Baixo a l'ermita i agafo un sender, entre murs.

40 min 1,6 km Creuament de camins. Per la dreta surt el camí que s'enfila a la muntanya. Perfectament indicat.

51 min 2 km Bifurcació de camins. Vaig a l'esquerra entre un camp d'oliveres. 

1 h 2,3 km En mig del camp trobem - ben amagat - l'entrada a un refugi. Té la forma de U amb uns 10 metres cada costat. El refugi tenia originalment dues entrades però una encara resta colgada de terra. Cal dur llum per visitar-lo. Coordenades UTM: 31T  x=265047  y=4673227 Retornem pel camí i ara tirem amunt.

1 h 15 min 2,7 km Sortim a una trinxera llarga que envolta el turó. Damunt nostre tenim dos nius de metralladores amb un polvorí (tancat amb una reixa). Defenses ben interessants. Coordenades UTM; 31T  x=264984  y=4673384

Segueixo la trinxera uns metres més amunt i finalment el camí es posa a dins de la trinxera i trobo unes escales de fusta que ens duu a un altre niu de metralladores. Coordenades UTM: 31T  x=264990  y=4673360. Baixo per on he pujat i segueixo la trinxera que es ben llarga. Al final es camí no es gaire evident.

1 h 24 min 2,9 km Surto a una pista que seguim a la dreta. Vaig davallant pel vessant oposat del Monte Piso. La pista fa una ziga-zaga. Vaig a buscar el tossal de Bolero.

1 h 38 min 3,7 km El track abandona la pista i davalla una mica com pot seguint un poc evident sender. Baixada lenta seguint el track.


1 h 50 min 4 km Surto a una altra pista. Anem a l'esquerra uns metres.

1 h 51 min 4,1 km Abandono la pista per la dreta, ara, sense sender, cap indici. Hi ha moments que vaig entre caps que ara estan segats. Alerta per on passem quan estigui sembrat.

2 h 10 min 4,4 km Al fons del barranc trobo la font de la Cuesta Monzon. És una font d'aigua salada com podem veure pels marges amb sal. Hi ha una petita bassa amb l'aigua tèrbola de la sal, amb un color curiós. Coordenades UTM: 31T  x=264341  y=4673512 Travessem el barranc.

Pujo uns 10 metres i vaig a la dreta per un corriol que em duu a uns camps ara erms.

2 h 20 min 4,7 km Faig cap a un sender que vaig seguint.

2 h 24 min 4,8 km Per la dreta hi ha el camí de tornada per on aniré després.

2 h 31 min 5 km Arribo dalt del turó de Boleró. Hi ha un banc. Darrera hi ha una trinxera i un niu de metralladores ben amagat. Entro per on hauria les espitlleres ara desaparegudes. El niu continua vers un refugi al darrera amb un parell de metres de fondària. Coordenades UTM: 31T  x=264324  y=4673949

Tornem pel camí d'anada. 

2 h 37 min 5,2 km Abandono el camí d'anada i vaig a l'esquerra. El sender esdevé molt perdedor i cal anar amb cura. Baixo cap a la barrancada.

2 h 42 min 5,3 km Fons del barranc la Cuesta del Monzon. Uns metres més amunt trobo un cartell de fusta que m'indica que he d'anar a l'esquerra. Vaig paral·lel a la barrancada, planejant. 

3 h 04 min 6 km Enllacem amb el camí d'anada (punt 10 min 0,4 km). Anem per l'esquerra pel camí d'anada.

3 h 13 min 6,4 km Arribem a les Salines de Rolda on hem començar la nostra excursió.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Per localitzar els meus vestigis de la Guerra Civil: 

Comentaris