ROCS DE QUERALT: PAS DE LA CANALISSA I EL GRAU DE GRAELLS


Torno al rocs de Queralt damunt de la Pobla de Segur. Feia anys que no hi pujava. És un lloc que em té el cor robat. He trescat per les seves canals cercant feixes i passos impossibles i sempre bruts de vegetació. Avui he volgut tornar a la Canalissa sobre la mervellosa casa rural de Gramuntill. Fàcilment puc comprendre que el nom vindria de canal llisa. Vaig pujar a l'any 2006 i per la part baixa no havia camí. Ara està tot marcat i han posat uns cent metres de cadena i trams d'esgraons. Quan hi pujava pensava, com vaig pujar per aquí sense res?  Per les notes que tinc apuntades vaig pujar per la canal de la dreta i la de l'esquerra.  A la dreta vaig remuntar un mur de III grau d'escalada. He baixat pel Grau de Graells - com fa anys. Tinc la sensació d'haver fruit molt fent aquesta travessa.

FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Recorregut molt interessant que passa per indrets singulars.

DIFICULTAT: Moderada. Cal pujar per unes cadenes i grapes que faciliten la pujada al pas de la Canalissa.

TEMPS: 3 hores 9 minuts

LONGITUD: 7,2 kilòmetres

DESNIVELL: 520 metres

Descripció de l'itinerari:

En el km 302,5 de la carretera N-260 hi ha la Font de la Figuereta. A l'altre costat surt una pista asfaltada però plena de clots. 

0,2 km Trencall a la dreta cap a Gramuntill i Sant Pere de les Maleses.

0,3 km Aparcament per un vehicle on deixo el cotxe i veig una fita que em marca un sender fitat que segueixo. Corriol poc visible que vaig seguint gràcies les fites. En arribar a un primer cingle giro a la dreta, tot pujant.

10 min Remunto un canal i enllaço amb el camí principal que sortia 100 metres abans. Coordenades UTM: 31T  x=337220  y=4681564. Vaig remuntant ara amb menys dubtes.

25 min Em trobo amb un curiós grau que remunta primer per un petit mur i després per una canal. Hi ha forats picats a la roca per pujar còmodament. Coordenades UTM: 31T  x=337058  y=4681877

32 min Enllaço amb el camí que va a Sant Pere de les Maleses (dreta). Vaig a l'esquerra. Hi ha una fita indicadora molt curiosa i ben treballada. Les pedres de la fita indica el nom cap a on van els camins i la direcció. Les trobo a les cruïlles principals. Vaig planejant. Tram molt agradable.

43 min Per la dreta s'incorpora el camí del Grau dels Graells per on baixaré. Poc després trobo un altre trencall, ara a l'esquerra, per on baixaré a la carretera continuo recte.

1 h 03 min Hi ha un cartell informatiu. Explica el forat del Flica que està penjat en mig del cingle on s'amagaven els carlins; quan estaven dalt retiraven la corda i era impossible pujar-hi. Havia espitlleres per traure els trabucs. Es un indret increïble però d'accés molt complicat. El forat de Flica està a les nostres espatlles encara que costa molt de localitzar.

A l'altre costat del riu destaca la silueta del Roc de Santa
1 h 07 min Collada que em dona entrada a la fondalada de Gramuntill. Davant tinc la cinglera de la Canalissa. No arribo a passar per davant de la casa. Surto a una pista.

1 h 13 min Cruïlla. La pista principal davalla cap a la casa de Gramuntill que queda a uns tres-cents metres. Tiro amunt passant per un corral.

1 h 25 min La pista puja fent marrades. Passo per darrera d'un gran bloc. Aquí hi ha la font de Canalissa però no es pot aprofitar per veure. La pista esdevé un sender costerut que també va fent ziga-zagues.

1 h 29 min Placa llisa d'uns 15 metres per on es puja sense dificultat. Continuem fent marrades.

1 h 45 min Inici del pas de la Canalissa. Coordenades UTM: 31T  x=335448  y=4682101. Trobo el primer tram de cadenes i uns metres més amunt uns esgraons. De fet hi ha tres trams de grapes metàl·liques fins la collada. Són un centenar de metres drets però equipats amb ferralla que em dona prou seguretat. 

1 h 57 min Surto a la collada. Vaig a la dreta a buscar un mirador excepcional que aprofito per esmorzar.

En la carena principal hi ha una bifurcació. Per l'esquerra marxa el camí a la masia Queralt, però penso baixar per la dreta passant per sota del tossal de Graell. Camí agradable que passa a frec del cingle. Poc a poc anem davallant.

2 h 15 min Cal estar amb compte - jo em vaig saltar el pas i vaig haver de retornar -  ja que abandonem el flanqueig i ens dirigim cap al cingle on trobem el Grau de Graells que dibuixa una bella ziga-zaga per descendir la paret. El pas no es difícil però és complicat localitzar-lo i saber que cal baixar per allí. Hi ha tres parabolts que devien de sostenir una cadena que algun brètol es va endur. Coordenades UTM: 31T  x=336172  y=4682147

Vaig davallant per corriol. De sobte trobo marques grogues. Sembla que la pintura no va arribar per pintar els trams superiors.

2 h 42 min Surto al camí de Gramuntill a Sant Pere de les Maleses per on he passar en començar la travessa (punt 43 min d'aquesta descripció). Vaig a la dreta uns metres però aviat trobo el baixador per l'esquerra. Vaig pel serrat d'Ansal).
3 h Faig cap a la pista asfaltada a Gramuntill. Vaig a l'esquerra, a baix.
3 h 09 Min Arribo al cotxe i acabo l'excursió.
Per obtenir el track:
Powered by Wikiloc

Comentaris