MONTSEC: PER L'IMPRESSIONANT FEIXANT DE LES ALIGUES

Trobava a faltar el Montsec, en tenia ganes i avui he decidit enfilar-me al Feixant de les Aligues. Hi ha un sender que han obert els escaladors baixant. Salten un esgraó d'un parell de metres - jo mateix ho havia fet alguna vegada - però avui pujant no he pogut remuntar el pas. No l'havia fet mai de pujada i he anat buscant per on pujar fins que al final he pogut remuntar fins al Feixant. Crec que el millor es posar uns metres de cadena per ascendir amb comoditat. Serà un pas molt agraït que augmentarà les possibilitats excursionistes del Montsec.

Aproximació:
Sortim d'Àger agafant la pista asfaltada que puja al Montsec d'Ares. Surt al costat de la que havia de ser la casa del Parc Natural del Montsec. Es va inaugurar l'any 2010 i es mort de risa. Algú caldria fer alguna cosa.

11,3 km Agafem un trencall a la dreta. La pista deixa d'estar asfaltada.
11,6 km Trencall a la dreta que va a la font de Gabrieló i l'ermita de Colobó. Continuem nosaltres per l'esquerra, recte.
13,3 km Camí que s'enfila cap a la canal de l'Embut.
14,8 km Cantal Pla. Una gran pedra despresa de la cinglera. Aquí comença el camí que puja al Feixant del Montsec.

VALORACIÓ: Itinerari superb que ens permet assolir la carena cimal del Montsec d'Ares per una espectacular feixa que travessa la cinglera.

DIFICULTAT: Moderada. Pendent de la col·locació d'un tram de cadena per facilitar l'entrada al Feixant.

TEMPS: 1 hora 57 minuts.

LONGITUD: 3,82 km

Agafem un sender que surt del costat del Cantal Pla, una pedra de grans proporcions. El sender en la part inicial està fitat i ben marcat - fa uns anys pujàvem una mica per on volíem però s'està començant a dibuixar el camí, però de sobte perdo les fites, però pujo prou bé fins retrobar-lo.

17 min Arribo arran de paret. Tiro amunt. Retrobo el sender ben fitat.

24 min Per l'esquerra surt el camí que va al Feixant del Montsec. Coordenades UTM: 31T  x=317493  y=4656689 Continuo amunt.

28 min Passamà de 60 metres de corda que protegeix un pas estret. Coordenades UTM: 31T  x=317490  y=4656709

36 min Una feixa ens barra el pas. En el track podeu veure que cerco el lloc per on poder pujar. Finalment grimpo per un contrafort que hi ha a la dreta del pas més evident però més dret. Aquí posarem les cadenes. Coordenades UTM: 31T  x=317407  y=4656676

Surto a l'inici del Feixant de les Àligues. Es un tram encisador, em recorda el feixant del Montsec, el feixant de Carlets i el feixant del Pas Nou És mig quilòmetre que anirem per una petita lleixa amb el precipici a l'esquerra i anem empegats a la paret.

50 min Faig cap a la carena principal. Estic embolcallat de boira i decideixo baixar pel pas de Colobor - Canal Xurulla que és el baixador més evident. Vaig a la dreta (est). Des d'aquí dalt hi ha moltes opcions per baixar. Vaig per un corriol arran del cingle.

1 h 11 min Collada de Colobor on agafo la baixada de la canal Xurulla. Un pal solitari em marca l'indret d'inici. També hi ha força punts taronja i marques blaves que em marquen el camí. La veritat és que el camí antic anava pujant fent ziga-zagues que feien que aquest camí fos pujant per animals carregats. Ara és impossible perquè es tendeix a pujar massa dret. Baixem per una canal.

1 h 25 min Arribo a un collet. Anirem passant per contraforts de la cinglera, cercant el millor pas. En aquest punt el camí va resseguint l'antic camí i baixa menys pendent. En acabar el tram rocós veurem que de nou el sender davalla decididament entre el pedruscall pendent.

1 h 49 min Surto a la pista de la graonada mitjana. Vaig a la dreta (oest).

1 h 53 min Cantal Pla on hem començat la travessa.