PER UNA CATIFA DE FULLARACA: MALANYEU, GRAU DEL PIGOT I EL CAP DELS EMPRIUS

A Malanyeu he anat força cops a escalar però mai havia anat a caminar. La Carme Martínez ens ha fet de guia per la zona que coneix com la palma de la mà. Hem descobert el grau de Can Pigot que es superb i llavors hem pujat cap a la Foradada - que no m'ha semblat tan genial - i després per la carena fins al Cap dels Emprius. Hem baixat per l'altra carena fent una circular que circumval·la la vall.

VALORACIÓ: Excursió superba amb passos com el Griell de Cal Picot i panoràmiques espatarrats.

DIFICULTAT: Mitjà. Cal tenir present que cal grimpar en el Griell de Cal Picot. Sempre per sender i senyalitzat amb una munió de cartells. No cal esperit d'aventura.

TEMPS: 3 hores 52 minuts

LONGITUD: 11,3 km

Ens situem en el llogarret de Malanyeu (1011 m.) aparcant a l'entrada al costat de l'antiga escola. Seguim la pista en el sentit contrari de l'asfalt.

6 min Min Bifurcació. Agafem el sender de la dreta. Cartell. Anem seguint marques grogues. Pas estret i penjat per ambientar-nos.

12 min Cascada que voregen per l'esquerra. Estem al Griell de cal Pigot. Trobem una cadena per on ascendim aprofitant forats picats en la pedra tosca. Més amunt trobem una escala metal.lica que es mou. Arribem a un forat natural impressionant que ens permet fer cap al a la caiguda de la cascada on hi ha un toll que sortegem trepitjant unes pedres. Segurament en època de pluges deu ser prou compromès. Girem a la dreta. Grimpem amb bones preses. Hi havia hagut una cadena però un il.luminati es va creure amb poders divins la va traure. Més enllà hi ha un altre tram rocós que ens obliga fer un pas d'adherència (també havia hagut un tram de cadena). Coordenades UTM:31T  x=409030  y=4671897

El nostre sender s'enfila decididament. Anem per un bell bosc d'aurons, pins i faigs que alegren la nostra marxa. Perdem el nostre sender entre la fullaraca, però pugem amunt fins una carena rocosa cimal.

42 min Grimpem un petit grau i superem la cinglera. Anem a l'esquerra.

49 min Arribem a la roca Foradada que constitueix una esplendida balconada sobre la vall. Coordenades UTM: 31T  x=408762  y=4671558

Uns metres més endavant veiem un sender que tira avall. Nosaltres continuem amunt enmig d'un agradable bosc. Anem fent un llarg flanqueig molt agradable per una feixa penjada que podem albirar des de l'aparcament.

1 h 14 min. Sortim en una clariana amb una visió excepcional amb el Cingle de la Tor,  el Cap de la Baga Alta i Sobrepuny que volten el torrent de la Nou.

1 h 38 min. Collada de la Batllia on arriba una pista. Continuem carena enllà.

1 h 50 min. Cap dels Emprius (1660 m.). Continuem per la carena, ara en descens.

1 h 57 min. Sortim a una pista que seguim fins al Portell del Porc (1643 m).

2 h  Cap de la Baga de Cabanelles (1684 m.). Punt més enlairat de la nostra excursió. Iniciem el llarg descens per un camí ample.

2 h 14 min Collet de la Font del Tudó (1645 m.), poc evident. Un cartell ens ho indica. Ens decantem decididament cap a l'esquerra. Entrem en una agradable fageda que tan ens agrada als excursionistes de la Plana de Lleida. Baixem entre la fullaraca. El camí està embolcallat de fulles que de vegades no ens fan prou evident el corriol. Les marques grogues en els arbres ens ajuden a seguir-lo. Hi ha un pas estret protegit.

2 h 37 min. Enllacem amb el sender PR procedent de Sant Romà de la Clusa. Anem a l'esquerra. Passem pel costat de la Talaia.

2 h 58 min Cruïlla de camins. Indicada per cartells. Anem a l'esquerra.

3 h 03 min Revolt molt marcat a l'esquerra. Sortim a una ampla pista. Ens encarem cap al torrent de Malanyeu.

3 h 14 min Travessem el torrent.

3 h 27 min Font de les Travesses, amb una cruïlla de camins més avall. Els dos van cap a Malanyeu. Anem per la' esquerra, més curt.

3 h 48 min Deixem a l'esquerra el trencall on ens hem enfilat a l'anada cap al Griell de Cal Pigol.

La colla de la Pessigolla

3 h 52min Arribem a l'aparcament de Malanyeu on hem començat l'excursió.