PELS VESTIGIS DE LA GUERRA CIVIL DE CONCABELLA

Fa uns mesos vaig explorar el camp de concentració de Concabella. Els presos del Camp de Concentració es van dedicar a fortificar els turons propers al poble. Avui he anat a posar-hi el nas. Ha estat una descoberta molt interessant. Sempre recordant el temor i el dolor dels presos de Concabella. Aquest dolor justificaria la difusió d'aquests vestigis (trinxeres, búnquer, niu de metralladores, post d'observació, refugis...).

VALORACIÓ: Proposta molt interessant que ens permet conèixer belles contrades de la Segarra, una comarca que sempre em sorprent. A més hi ha el component de descobrir vestigis de la nostra Guerra Incivil que foren bastits pels presoners del Camp de Concentració núm. 4 de Concabella. Proposta molt complerta.

DIFICULTAT: Baixa.

TEMPS: 2 hores 8 minuts

LONGITUD: 7,11 kilòmetres

Aparquem en el km 12,5 de la carretera de Tàrrega a Guissona, a l'esquerra anant a Guissona. Hi ha un monument a un ciclista mort. A l'altre costat de la carretera podem veure l'entrada al búnquer de la Pleta de Concabella, a l'altre costat de la carretera que travessem. Remuntem el talús de terra del camp o, bé, anem a l'esquerra vorejant el primer camp. Anem amb cura de no trepitjar el cereal.

3 min Entrada al refugi-búnquer. Hi ha un llarg passadís, d'uns 40 metres, que va paral·lel a la carretera. Cal dur llanterna (o mòbil) per accedir. Anem trobant diferents espitlleres encarades a la carretera. Són espitlleres petites segurament poc practiques. Coordenades UTM: 31T  x=352434  y=4622883.

Sortim del búnquer i anem resseguint les espitlleres per fora. Els darrers metres anem per l'asfalt fins trobar un camí carreter que ens allunya de la carretera. Recordeu que aquest búnquer va ser excavat per presos del camp de concentració de la Concabella. Era un camp aixecat per la república.

7 min (sense incloure la visita del búnquer) Trobem un cartell de la ruta dels Castells del Sió. Travessem una pista que puja de Concabella i ens enfilem vers un tossal proper.

10 min En la serra, encarats cap a la plana, hi ha una trinxera que contorneja la serra. Coordenades UTM: 31T  x=352470  y=4622797. Anem seguint la trinxera, molt desdibuixada i envoltada de brutícia.

15 min Arribem a les Pletes de Concabella on hi ha dues cabanes de volta que foren aprofitades durant la Guerra Civil. Per la part de darrera foren obertes i van servir com a trinxera-cabana. Davant hi ha una estructura avançada que podia correspondre perfectament a un niu de metralladores però sense espitlleres. Coordenades UTM: 31T  x=352586  y=4622726

Per l'altre extrem de les cabanes continua la trinxera.

25 min Revoltem tot el tossal amb trinxeres. Són tres metres de trinxera.

Baixo a una mena de collet, ocupat per un camp de terra campa, i pujo a un petit turó que tinc davant.

28 min Nou tram de trinxeres, menys evidents. que anem seguint. Han deixat per la contrada runa que enlletgeixen l'entorn. Damunt d'unes bigues de formigó abandonades. Darrera seu en una llosa de pedra hi ha la necropolis de les Pletes de Concabella on hi ha tombes antropomòrfiques. Coordenades UTM: 31T  x=352709  y=4622674

Abandonem les Pletes de Concabella passant pel vessant sud-oest de la trinxera. Podem observar que hi ha trams amb una segona línia de trinxeres desdibuixades.

35 min Estem de nou a la carretera que travessem i anem sense camí.

39 min Travessem el canal de Segarra-Garrigues. Tirem recte amunt per si localitzem algun vestigi però fins a la part superior no trobem cap trinxera així que es més pràctic anar per la pista de la dreta. Tornarem per la pista de l'esquerra.

47 min Localitzem noves trinxeres en la part superior de la serra. Coordenades UTM: 31T  x=351984  y=4622870. Anem seguint la trinxera cap a la dreta en el talús de la serra. Darrera tenim un mas amb una panoràmica excepcional sobre la Segarra albirant pobles com Concabella, Ratera, Pelagalls, Sistero, les Pallargues, Bellver d'Osso, Gra, Hostalfrancs, Montcortés de la Segarra, Cervera, .... Anem seguint la línia de trinxeres.

55 min Acaba la línia de trinxeres després de 250 metres de construcció. Anem per un camp que segurament ha malmès la continuació de les defenses.

1 h 07 min Vèrtex geodèsic del Tossal de Queralt (440 m.).

1 h 09 min Alzina monumental. Coordenades UTM: 31T  x=351257  y=4622596

1 h 13 min Masia de Queralt, impressionant. Es pot observar una torre de guaita que devia ser l'origen de la casas. Funciona com a casa de turisme rural de luxe. Per la informació que trobo per internet hi ha un refugi antiaeri, un niu de metralladores i trinxeres que estan enllaçades per túnels. No puc visitar l'interior de la casa. Seguim la pista d'accés a la casa.

1 h 17 min Bassa.

1 h 20 min Fem cap a la pista principal. Vaig a l'esquerra.

1 h 24 min Agafem una pista que surt a la dreta.

1 h 26 min Trinxeres a la dreta del camí. Coordenades UTM: 31T  x=350836  y=4622270. Per la pista anirem trobant trams de trinxeres i algun post d'observatori. Es pot seguir la línia de trinxeres encara que hi ha trams que estan tallats per camps.

1 h 30 min Fem mitja volta doncs ja no hi queden més restes de trinxeres. Torno una mica per sota de la línia. Hi ha algun tram de defenses doblades.

1 h 42 min Torno a la pista principal. Vaig a la dreta. Poc després agafo un trencall a l'esquerra que passa per sota de la serra de Queralt.

1 h 47 min A la dreta albirem una parell de cabanes que ens demostren que estem trescant per una zona força treballada.

1 h 56 min A la dreta trobo un possible post avançat sobre la carretera amb trinxera i un refugi que té l'entrada colgada de runa. Coordenades UTM: 31T  x=351999  y=4622592

2 h 05 min Pont sobre el canal Segarra - Garrigues, per on hem passat a l'anada.

2 h 08 min Arribem al monument al ciclista mort, on hem començat la caminada.